تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,066 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,788 |
پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس مؤلفههای مهارتهای اجتماعی و پذیرش اجتماعی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 3، مهر 1401، صفحه 42-56 اصل مقاله (1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.1809 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه صالحی سرشت1؛ رضا جعفری هرندی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه قم، قم، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی عملکرد تحصیلی براساس مؤلفههای مهارتهای اجتماعی (مهارت اجتماعی مطلوب و نامطلوب) و پذیرش اجتماعی انجام شد. روشها: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعهی آماری کلیه دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهر قم به تعداد 4950 نفر بود. نمونه شامل 357 نفر دانشآموز دختر بود که با روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی اﻳﻨﺪرﺑﻴﺘﺰن و ﻓﻮﺳﺘر و پذیرش اجتماعی کراون- مارلو پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که مهارت اجتماعی مطلوب و پذیرش اجتماعی توانایی پیشبینی عملکرد تحصیلی را داشتند (05/0> P)؛ اما مهارت اجتماعی نامطلوب توانایی پیش بینی عملکرد تحصیلی را نداشت (05/0< P). نتیجهگیری: بنابراین به منظور ارتقاء عملکرد تحصیلی دانشآموزان لازم است کارگاههای آموزشی و مشاورهی گروهی جهت تبیین و بهبود مؤلفههای مهارتهای اجتماعی و پذیرش اجتماعی دانشآموزان برگزار شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت اجتماعی؛ پذیرش اجتماعی؛ عملکرد تحصیلی | ||
مراجع | ||
ابطحی، معصومه السادات و ندری، خدیجه. (1390). رابطه خلاقیت و سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسط شهر زنجان. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، (3)2، 28-15.https://jearq.riau.ac.ir/article_493.html احراری، عمادالدین؛ نجفی، محمود و محمدیفر، محمدعلی. (1397). رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی: نقش واسطهای حرمت خود و حمایت اجتماعی. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 15(30)، 28-1. [Doi:10.22111/jeps.2018.3617] امینی، آرزو (1387). مهارتهای اجتماعی نوجوانان، اعتباریابی پرسشنامه TISS. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران. برقیایرانی، زیبا؛ بگیان کولهمرز، محمدجواد و شریفی، فاطمه. (1395). آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش سازگاری عاطفی، سلامت روان و حرمت خود دانشآموزان کمتوان جسمی-حرکتی. دو فصلنامه مشاوره کاربردی، 1(6)، 58-37.[Doi:10.22055/jac.2016.12567] بهامین، معصومه و کورشنیا، مریم. (1396). رابطه بین مهارتهای اجتماعی و سازگاری اجتماعی به واسطه احساس تنهایی در نوجوانان. فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی، 8(29)، 268-253. http://jpmm.miau.ac.ir/article_2565.html بهپژوه، احمد، سلیمانی، منصور، افروز، غلامعلی و غلامعلی لواسانی، مسعود. (1389). تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دیرآموز. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 9(33)، 186-163.http://noavaryedu.oerp.ir/article_78922.html تقیزاده، اکرم، زارع بهرامآبادی، مهدی و شفیعآبادی عبداله. (1393). رابطه بین پذیرش اجتماعی و خودکارامدی تحصیلی با قلدری در دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر گناباد. دوماهنامه پژوهش و سلامت، 4(2) ، 727-721.https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=242150 ثمری، علیاکبر و لعلیفاز، احمد. (1384). مطالعه اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر استرس خانوادگی و آموزش اجتماعی. فصلنامه اصول بهداشت روانی، 7(26-25)، 55-47.https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=56206 حمیدی، مهرزاد؛ جلالی فراهانی، مجید؛ رجبی، حسین و یوسف جمال، فروزان. (1397). تبیین رابطه بین مهارتهایاجتماعی، خودکارآمدی، سبک زندگی و اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان ورزشکار مقطع متوسطه استان ایلام. مجله دانشگاه علوم پژشکی ایلام، 26(1)،12-1.http://sjimu.medilam.ac.ir/article-۱-۴۳۵۵-fa.html خانلاری، مهدی. (1390). بررسی نقش مهارتهای اجتماعی، الگوهای فرزند پروری مادر و انگیزش در عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهریار. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی. خبازیان، نسرین و عسگری، پرویز. (1396). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر اضطراب اجتماعی دختران متوسطه دوم شهرستان اهواز. مجله روانشناسی اجتماعی، 12(43)،23-13.http://psychology.iauahvaz.ac.ir/article_533281.html رادمنش، عصمت و سعدیپور، اسماعیل. (1396). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی در انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران. فصلنامه روانشناسی مدرسه، 6(2)، 63-44.http://jsp.uma.ac.ir/article_567.html رخشنده، لیلی؛ صبحی قراملکی، ناصر. (1401). مقایسه بیانگری هیجانی، اجتناب شناختی و مهارت های اجتماعی در دانش آموزان با و بدون مشکلات یادگیری خاص. مجله ناتوانیهای یادگیری، 11(3)، 75-62. [Doi:10.22098/JLD.2022.7875.1844] رنجبر، جبار؛ ترخان، مرتضی؛ طاهر، محبوبه؛ حسینخانزاده، عباسعلی و عیسیپور، مهدی. (1394). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر خودپنداره و احساس تنهایی دانشآموزان با آسیب شنوایی. فصلنامه روانشناسی مدرسه، 4(1)، 52-38. http://jsp.uma.ac.ir/article_324.html زارعالمشیری، مریم و صابر، سوسن. (1396). پیشبینی مهارتهای ارتباطی بر اساس جو روانی اجتماعی کلاس و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان دوره متوسطه. فصلنامه سلامت اجتماعی، 4(2)، 136-127. [Doi:10.22037/ch.v4i2.14949] سلیمی، مسعود. (1388). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان محبوب و منزوی. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، 1 (24)، 130-119. http://jsr-e.khuisf.ac.ir/article_534173.html سیف، علیاکبر. (1395). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران. https://www.gisoom.com/book/1992272/ صالح صدقپور، بهرام؛ محمودیان، مجید و سلمانیان، حمیدرضا. (1388). بررسی تأثیر آموزش آموزههای قرآن بر بهبود پذیرش اجتماعی. فصلنامه پژوهش های میان رشته ای قرآن کریم، 1(2)، 26-17. http://www.jiqs.ir/Article/13941021144753820 ظروفی، مجید. (1392). بررسی رابطه پذیرش اجتماعی با مهارتهای اجتماعی بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر. فصلنامه مطالعات جامعهشناسی، 6(19)، 110-91.http://jss.iaut.ac.ir/article_523404.html علاقهبند، علی. (1394). جامعه شناسی آموزش و پرورش. تهران: روان. فتحی، اعظم و جوادزاده، فاطمه. (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر افزایش مقبولیتاجتماعی (پذیرش اجتماعی) در دانشآموزان دختر پرخاشگر مقطع متوسطهی اول شهرستان فلاورجان. پنجمین همایش ملی روانشناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی، 6-1. https://civilica.com/doc/728267/ عینی، ساناز؛ نظر، سمیرا؛ عبادی، متینه و زینالزاده، مهتاب. (1401). تدوین معادلات ساختاری سازگاری اجتماعی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه بر اساس ناگویی هیجانی و باورهای فراشناختی و با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراکشده. مجله ناتوانیهای یادگیری، 11(4)، 77-62.[Doi: 10.22098/JLD.2022.8168.1865] فرهادی، علی؛ موحدی، یزدان؛ عزیزی، امیر؛ قاسمی، فضلالله و کریمینژاد، کلثوم. (1393). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر ارتقای نظریه ذهن در نوجوانان پرخاشگر. فصلنامه شناخت اجتماعی، 3(2)، 66-55.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1361.html?lang=fa قربانیان، الهام؛ محمدلو، هادی؛ خانبانی، مهدی و یوسفیکیا، مجتبی. (1395). پیشبینی سازگاری اجتماعی و مقبولیت اجتماعی بر اساس سبکهای دلبستگی در دانشآموزان دختر 12-10 سالهی دورهی ابتدایی شهر تهران. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 17(1)، 106-99. کارتلج، جی. و میلبرن، جی. اف. (1985). آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان. ترجمه محمد حسین نظرینژاد (1385)، مشهد: آستان قدس رضوی. کاظمپور، اسماعیل و ترابنژاد، سمیرا. (1396). تأثیر آموزش به روش بحث گروهی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 8(3)، 62-49.https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136082 کرکج، نیرصدیق و اقدسی، علی نقی. (1396). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری تحصیلی، عملکرد تحصیلی و کفایت تحصیلی در دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه تبریز. فصلنامه ایدههای نوین روانشناسی، 1(4)، 11-1.http://jnip.ir/article-۱-۱۱۷-fa.html کرمی، جهانگیر؛ فرامرزی، فرحناز؛ کریمی، پروانه و پروانه، الهام. (1394). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر سازگاریاجتماعی و پذیرش اجتماعی در دانشجویان. کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در علوم تربیتی و روانشناسی و آسیبهای اجتماعی. https://civilica.com/doc/438362/ کریمیزیوه، محمد. (1392). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر رشد اجتماعی و پذیرش اجتماعی دانشآموزان پسر سال اول متوسطه ناحیه 5 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 93-92. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. https://elmnet.ir/article/10642939-11901/ کیخای فرزانه، محمد مجتبی (1390). اثر بخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر اضطراب اجتماعی، پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 2(1)، 116-103.https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=167281 نریمانی، محمد؛ رشیدی، جمال و زردی، بهمن. (1398). نقش خودپنداره کودکان، حمایت اجتماعی خانواده و سبک والدگری در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص. مجله ناتوانیهای یادگیری، 8(3)، 133-112. [Doi:10.22098/JLD.2019.791] هارجی، اون، کریستین، ساندرز و دیکسون، دیوید. (1994). مهارتهای اجتماعی در ارتباطات میان فردی، ترجمه فیروز بخت، مهرداد و بیگی، خشایار ، 1386. تهران: رشد. https://www.gisoom.com/book/1762755/ یحییزاده، حسین و عربگری، زلیخا. (1394). رابطه آموزش مهارتهای اجتماعی و سلامت اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع اول دبیرستان منطقه 19 تهران. پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، 1(4)، 166-130. [Doi:10.22054/rjsw.2015.7074] Abtahi, M., & Nadri, K. (2012). The Relationship between Creativity and Social Adjustment and Academic Ahrari, E., Najafi, M., & Mohammadifar, M. A. (2018). The Relationship between Emotional Intelligence and Academic Achievement: The Mediating Role of Self-esteem and Social Support. Journal of Educational Psychology Studies, 15 (30), 1-28. (Persian) Alagheband, A. (2016). Sociology of Education. Tehran: Ravan. (Persian) Amini, W. (2008). Teaching social skills, Validation of TISS questionnaire. Master's Thesis, Faculty of Psychology and Social Sciences, Islamic Azad University of Tehran Branch. (Persian) Arslan, G. (2018). Psychological maltreatment, social acceptance, social connectedness, and subjective well-being in adolescents. Journal of Happiness Studies, 19(4): 983-1001.[Doi:10.1016/j.chiabu.2015.09.010] Bahmin, M., & Kouroshnia, M. (2016). The mediating role of loneliness in the relationship between social skills and social adjustment among adolescents. Journal of Psychological Methods and Models, 8 (29), 253-268. (Persian) https://dorl.net/dor/20.1001.1.22285516.1396.8.29.13.2 Barghi Irani, Z., Begayan Khole-mars, M. J., & Sharifi, F. (2016). The social skills training on emotional adjustment increasing, mental health and self-esteem of students with physical–mobile disability. Biannual Journal of Applied Counseling, 1 (6), 37-58. (Persian) Behpazhoh, A., Soleimani, M., Afrouz, G., & Gholamali Lavasani, M. (1389). A study on the impact of social skill Training on social adjustment and academic performance in slow learners. Journal of Educational Innovations, 9 (33), 163-186. (Persian) http://noavaryedu.oerp.ir/article_78922.html?lang=en Brandao, A.S., Bolsoni-Silva, A.T., & Loureiro, S.R. (2017). The predictors of graduation: Social skills, mental health, academic characteristics. Paide'ia (Ribeirao Preto), 27(66): 117-125. https://www.scielo.br/j/paideia/a/Ws6TFHwGphs37bwT6kRkfjS/?format=html Cartlege, j., & Miliburn, J. F. (1985). Social skills training for children. Translation by Mohammad Hossein Nazari-Nejad (2006), Mashhad; Ghods Razavi Publication. (Persian) Coelho, V.A., & Sousa, V. (2017). Comparing two low middle school social andemotional learning program formats: a multilevel effectiveness study. Journal of Youth and Adolescence, 46(3).https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10964-016-0472-8 Crowne, D.P & Marlowe, D. (1996). A new scale of social desirability independent of psychopathology. Journal of Consulting Psycholiogy, 24: 349-354. https://psycnet.apa.org/record/1961-02183-001 Datu, J.A.D. (2018). Flourishing is associated with higher academic achievement and engagement in Filipino undergraduate and high school students. Journal of Happiness Studies, 19(1): 27-39. https://link.springer.com/article/10.1007/s10902-016-9805-2 Earley, C. (2018). Efficacy of group counseling on students' social skill. John Wesley Powell Student Research Conference. 3. Ebrahim, A. (2012). The effect of cooperative learning strategies on elementary students' science achievement and social skills in Kuwait. International Journal of Science and Mathematics education, 10(2): 293-314. https://link.springer.com/article/10.1007/s10763-011-9293-0 Elliot, S. N., & Gresham, F. M. (2005). Social skiild intervention for children. Behavior Modification, 17: 287-313. Eyni, S., Nazar, S., Ebadi, M., & Zeynalzadeh, M. (2022). Development of structural equations of social adjustment of students with Specific Learning Disorder based on alexithymia and metacognition beliefs and mediated by perceived social support. Journal of Learning Disabilites, 11(4), 62-77. (Persian) [Doi:10.22098/JLD.2022.8168.1865] Fan, X., & Chen, M. (2001). Parental involvement and students' academic achievement: A meta-analysis. EducationalPsychology Review, 13(1): 1-22.https://link.springer.com/article/10.1023/A:1009048817385 Farhadi, A., movahedi, Y., azizi, A., GhasemiKeli, F., & kariminejad, K. (2014). The Effectiveness of Social Skills, Training on Promoting the Theory of Mind in Aggressive Adolescents. Journal of Social Recognition, 3 (2), 55-66. (Persian) https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1361.html?lang=en Fathi, A., & Javadzadeh, F. (2016). The Effectiveness of Communication Skills Training on Increasing Social Acceptance (Social Acceptance) in the Students of the First-Grade Aggressive Girl in Falavarjan. 5th National Conference on Psychology, Social Consultation and Social Work, 1-6. (Persian) Field, T., Lang, C., Yando, R., & Bendell, D. (1995). Adolescents' intimacy withparents and friends. Adolescence, 30(117): 133.https://www.proquest.com/openview/7dfec554eefff303483dfb5dc6f74776/1?pq-origsite=gscholar&cbl=41539 Gallardo, L., Martin-Albo, J., & Barrasa, A. (2018). What leads to loneliness? Anintegrative model of social motivational, and emotional approaches inadolescents. Journal of Research on Adolescence.https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jora.12369 Ghorbanian, E., Mohammadlo, H., khanbani, M., & yousefi kia, M. (1395). Predicting Social Adjustment and Social Desirability Based on Attachment Styles among Female 10-12 year-old Elementary Students in Tehran. Journal of Knowledge and Research in Applied Psychology, 17 (1),99-106. (Persian)http://www.iaujournals.ir/article_534007_0e8e115f7ba4a7edb3917c8fe5a08191.pdf Glenn, L.E., Keeley, L.M., Szollos, S., Okuno, H., Wang, X., Rausch, E., Deros, E.D., Karp, J.N., Qasmieh, N., Makol B.A., Augenstein, T.M., Lipton, M.F., Racz, S.J., Scharfstein, R.L., Beidel, D.C., De Los Reyes, A. (2018). Trained observers' ratings of adolescents' social anxiety and social skills within controlled, cross-contextual social interactions with unfamiliar peer confederates. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 1-15.https://link.springer.com/article/10.1007/s10862-018-9676-4 Gremmen, M.C., Dijkstra, J.K., Steglich, C., & Veenstra, R. (2017). First selection, then influence: developmental differences dynamics regarding academic achievement. Developmental Psychology, 53(7): 1356-1370.https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fdev0000314 Gresham, F.M., Van, M.B., & Cook, C.R. (2006). Social skills training for teaching replacement behaviors: Remediating acquisition deficits in at-risk students. Behavioral Disorders, 3: 363-377.https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/019874290603100402 Hamidi, M., Jalali Farahani, M., Rajabi, H., & Yousef Jamal, F. (2018). Clarifying Association of Various Types of Social Skills, Self-efficacies, Lifestyles, with Internet Addiction Disorders (IAD) in High School Sport Students of Ilam Province. Journal of Ilam University of Medical Sciences, 26 (1), 1-12. (Persian)https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=708509 Hamidullah, J.M. (2011). Appraisal of Middle School Students' Participation in a Social Skills Training Program. Union Institute and University. Harji, O., Christine, S., & Dixon, D. (1994). Social skills in interpersonal communication, Translation by Firoozbakht, M., & Beigi, K. (2007). Tehran: Roshd. (Persian) Hatfield, A. Family education: Theory and practice. (2002). Sanfransisco: Jossey-Bass; 32-37. Inderbitzen, H.M., & Foster, S.L. (1992). The teenage inventory of social skills: development, reliabity. Behavior therapy. 13: 150. https://psycnet.apa.org/buy/1993-11963-001 Johns, B.H., Crowley, E.P., & Guetzloe, E. (2017). The central role of teaching social skills. Focus on Exceptional Children, 37(8).https://journals.ku.edu/focusXchild/article/download/6813/6166 Karami, J., Faramarzi, F., Karimi, P., & Elham, P. (2015). The Effect of Communication Skills Training on Social Adjustment and Social Acceptance in Students. National Conference on Applied Research in Educational Sciences and Psychology and Social Violations. (Persian) Karimiziveh, M. (2013). The Effectiveness of Communication Skills Training on Social Growth and Social Acceptance of High School Students in District 5 of Tehran Education in the Years 2013-14. Master's Thesis. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University. (Persian) Karkaj, N., & Aqdasi, A. N. (2017). The Effectiveness of Social Skills Training on Academic Adjustment, Academic Performance and Academic Sufficiency in Secondary School Students in Tabriz Secondary School. Journal of Psychology New Ideas, 1 (4), 1-11. (Persian) Kazimpur, I., & Torabnejad, S. (2017). The impact of group discussion education on students’ social skills. Journal of Educational Psychology, 8 (3), 49-62. (Persian)http://psyedu.toniau.ac.ir/mobile/article_603780.html?lang=en Keikhayfarzaneh, M. M. (2011). The Effectiveness of Group Assertive Training on Social Anxiety, Academic Success and Social Skills among Male Students of Iranshahar High Schools. Journal of Educational Psychology, 2 (1), 103-116. (Persian) https://www.sid.ir/en/Journal/ViewPaper.aspx?ID=267151 Kerejcie, R., & Morgan, D. (1970). Determining sample size for research activity. Saebi M, shirazi M. (Persian Translator). 8st ed. Tehran: Governmental Management Education Center. 1-334.[Doi:10.1177/001316447003000308] Khabazian, N., & Asgari, P. (1396). The effectiveness of social skills training through concept map as teachinng_learning strategy on social anxiety of high school second girl of the city of ahvaz. Journal of Social Psychology, 12 (43), 13-23. (Persian) http://psychology.iauahvaz.ac.ir/article_533281.html?lang=en Khanlari, M. (2011). Investigating the role of social skills, parenting parenting patterns and motivation in academic performance of male high school students in Shahriyar. Master's Thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences Kharazmi University. (Persian) Ladd, G. W. (1990). Having friends, keeping friends, making friends, and being liked by peers in the classroom: Predictors of children's early school adjustment? Child Development, 61(4), 1081-1100. [Doi:10.1111/j.1467-8624.1990.tb02843.x] Ladd, G.W., Kochenderfer-Ladd, B., Ettekal, I., Cortes, K., Sechler, C.M., & Visconti, K.J. (2014). The 4R-SUCCESS program: promoting children’s social and scholastic skills in dyadic classroom activities. Gruppendyn Organisationsberat, 45: 25–44https://link.springer.com/article/10.1007/s11612-013-0231-1 Lim, M.H., Gleeson, J.F.M., Alvarez-Jimenez, M., & Penn, D.L. (2018). Loneliness in psychosis: a systematic review. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 53(3): 221-238.https://link.springer.com/article/10.1007/s00127-018-1482-5 Loannis, A. & Efrosini, K. (2008). Nonverbal social interaction skills of children with learning disabilities. Research in Developmental Disabilities, 29: 1-10https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0891422206000849 Matson, J.L., Fee, V.E, Coe, D.A., & Smith, D. (2000). A social skills program for developmentally delayed preschoolers. Journal of Clinical Child Psychology, 20(4): 428-433 https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15374424jccp2004_11 Narimani, M., Rashidi, J., & Zardi, B. (2019). The role of children’s self-concept, family’s social support, and parenting styles in predicting academic vitality among students with specific learning disability. Journal of Learning Disabilities, 8(3), 112-133. (Persian) 10.22098/JLD.2019.791 Ozben, S. (2013). Social skills, life satisfaction, and loneliness in Turkish university students. Social Behavior and Personality: an International Journal, 41(2): 203-213. https://www.ingentaconnect.com/content/sbp/sbp/2013/00000041/00000002/art00005 Parker, J.G. & Asher, S.R. (1993). Friendship and friendship quality in- .middle childhood: Links with peer group acceptance and feelings of loneliness and social dissatisfaction. Developmental Psychology, 29, 4, 611-621. https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0012-1649.29.4.611 Poulou, M. (2014). The effects on students' emotional and behavioural difficulties of teacher-student interactions, students' social skills and classroom context. British Educational Research Journal, 40(6): 986-1004. https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/berj.3131 Radmanesh, E., & Sadipour, I. (2107). The influence of social skills training on motivation and educational progress of female high school students of Tehran. Journal of School Psychology, 6 (2), 44-63. (Persian)http://jsp.uma.ac.ir/mobile/article_567.html?lang=en Rakhshandeh, L., & Sobhi gharamaleki, N. (2022). Comparison of emotional expression, cognitive avoidance and social skills in students with and without specific learning difficulties. Journal of Learning Disabilities, 11(3), 62-75. (Persian) [Doi: 10.22098/JLD.2022.7875.1844] Rambaran, J.A., Hopmeyer, A., Schwartz, D., Steglich, C., Badaly, D., Veenstra, R. (2017). Academic functioning and peer influences: a short-term longitudinal study of network-behavior dynamics in middle adolescence. Child Development, 88(2): 523-543. https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/cdev.12611 Ranjbar, J., Tarkhan, M., Taher, M., Hossein Khanzadeh, A. A., & Isapour, M. (2015). The Effectiveness of Communication Skills Training on Self-Concept and Loneliness of Students with Hearing Damage. Journal of School Psychology, 4 (1),38-52. (Persian) http://jsp.uma.ac.ir/article_324_4.html?lang=en Roh, H.S., Shin, J.U., Lee, J.W., lee, Y.W., Kim, T.W., Kim, J.Y., Park, M.R., Song, G.S., Seo, S.S. (2018). Effect of school based social skills training program on peer relationships. Psychiatry of children and adolescents, 29(1): 14-25.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7289483/ Saif, A. (2017). Modern educational psychology, psychology of learning and instruction. Tehran: Doran. (Persian)https://scirp.org/reference/referencespapers.aspx?referenceid=1287400 Salimi, M. (2010). Comparing the academic achievement of popular and secluded students. Journal of Research in Curriculum Planning, (24), 119-130. (Persian) https://www.sid.ir/en/Journal/ViewPaper.aspx?ID=180953 Samari, A. A., & Lalifaz, A. (2005). Study of the Effectiveness of Life Skills Training on Family Stress and Social Education. Journal of Fundamentals of Mental Health, 7(25-26), 47-55. (Persian)https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=85190 Schwartz, D., Gorman, A.H., Nakamoto, J., & McKay, T. (2006). Popularity, social acceptance, and aggression in adolescent peer groups: Links with academic performance and school attendance. Developmental Psychology, 42(6), 1116. https://psycnet.apa.org/record/2006-20488-011 Sette, S., Hipson, W., Zava, F., Baumgartner, E., Coplan, R.J. (2018). Linking shyness with social and school adjustment in early childhood: the moderating role of inhibitory control. Early Education and Development, 1-16. [Doi:abs/10.1080/10409289.2017.1422230] Sparrow, S.; Balla, D. & Cicchetti, D. (1984). Vineland Adaptive Behavior Scales: New York. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0890856709656434 Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2007). Using multivariate statistics (5th edn). Boston: Pearson Education. https://www.pearsonhighered.com/assets/preface/0/1/3/4/0134790545.pdf Taghizadeh, A., Zare Bahramabadi, M., & Shafie Abadi A. (2014). The relationship of social desirability and educational self-efficacy with bullying behavior among female students of middle school in the city of Gonabad. Journal of Research and Health, 4(2), 721-727. (Persian)http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-334-1&slc_lang=fa&sid=1 Tobia, V., Riva, P., & Caprin, C. (2017). Who are the children most vulnerable to social exclusion? The moderating role of self-esteem, popularity, and nonverbal intelligence on cognitive performance following social exclusion. Journal of Abnormal Child Psychology, 45(4): 789-801. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s10802-016-0191-3.pdf Yahyazadeh, H., Arabgari, Z. (2015). The Relationship Between Teaching the Social Skills and Social Health of High School Girl Students in the 19th Region of Tehran. Journal of Social Work Research, 1 (4), 130-166. (Persian) Zanden, P.J.A.C., Denessen, E., Cillessen, A.H.N., & Meijer, P.C. (2018). Domains and predictors of first-year student success: a systematic literature review. Educational Research Review, 23: 57-77. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1747938X18300174 Zare AlaMshiri, M., & Saber, S. (2017). Prediction of communication skills based on classroom psychosocial climate and social anxiety in high school students. Journal of Social Health, 4 (2), 127-136. (Persian) https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?ID=599125 Zarei, E., Heydari, H., Adli, M. (2013). The Relationship between Loneliness and Social Acceptance and the Academic Performance of Students. Journal of Life Science and Biomedicine, American Guidance Service, 3(2): 171-175. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1054.6118&rep=rep1&type=pdf Zorofi, M. (2013). The relationship between social acceptance and skill among students of Islamic Azad University of Shabestar. Journal of Sociological studies, 6 (19), 91-110. (Persian). https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=500173 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,100 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,115 |