تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,382 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,607 |
بررسی ارتباط دست برتری با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره راهنمایی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، فروردین 1391، صفحه 7-26 اصل مقاله (297.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_1_1_91_11_18_1 | ||
نویسندگان | ||
احمد علی پور* 1؛ شهلا کلانتریان2 | ||
1استاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران | ||
2کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه پیام نور تهران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضربررسی ارتباط دست برتری با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان راهنمایی بوده است . بدین من ظور 901 دانش آموز ( 441 پسر و 460 دختر) کلاس اول تا سوم راهنمایی با میانگین سنی 13 سال و 5 ماه (حداقل 11 وحداکثر 20 سال ) و با انحراف استاندارد 1 سال و دو ماه که در منطقه 5 آموزش و پرورش تهران در مدارس عادی به تحصیل اشتغال داشتند، به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای سنجش دستبرتری از پرسشنامه دستبرتری چاپمن و برای پیشرفت تحصیلی از معدل دانش آموزان در امتحانات کتبی نوبت اول دروس دینی، جغرافی، اجتماعی، ریاضی، املا، علوم، تاریخ، املای زبان، عربی و حرفه و فن استفاده شد . نتایج نشان داد که میزان غیرراستدستی (چپدستی ودوسوتوانی ) در دانش آموزان 16 درصد است و این میزان در دختران و پسران یکسان است . مقایسه میانگین کلی نمرات دانش آموزان راست دست و غیر راست دست با استفاده از آزمون نشان داد که نمرات پیشرفت تحصیلی دو گروه تفاوت معناداری با t یکدیگر ندارد . با این حال مقایسه معدل پیشرفت تحصیلی دو گروه در دروس دهگانه نشان داد که تنها در درس تاریخ پیشرفت تحصیلی دانش آموزان غیر راست دست بیشتر از دانش آموزان راست دست است بنابراین دست برتری به خودی خود ارتباطی با پیشرفت .(α=0,03) تحصیلی در دوره راهنمایی ندارد و والدین و اول یای دانشآموزان نباید نگران راست دستی یا چپ دستی فرزندان خود باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
دست برتری؛ پیشرفت تحصیلی؛ چپ دستی؛ راست دستی | ||
مراجع | ||
حکیمی کلخوران، مریم؛ خداپناهی، محمد کریم؛ حیدری، محمود( 1390 ). رابطه دستبرتری با . 89 83 ،(1) تواناییهای دیداری فضایی و انعطاف پذیری شناختی. مجله علوم رفتار ، ی 5 علیپور، احمد؛ و آگاه، مژگان ( 1386 ). بررسی قابلیت اعتماد و اعتبار پرسشنامة دستبرتری ادینبورگ .17-133 ،(22) در ایران. مجلة علوم روانشناخت ، ی 6 Aggleton, J.P., Kentridge, R.W.&Good, J. M. (1994). Handedness and musical ability: A study of professional orchestral players, composers and choir members. Psychology of Music, 22, 148-156. Annett, M. (1985). Left, right, hand and brain: The right shift theory. Hillsdale, NJ: Erlbaum. Annett, M., & Manning, M. (1990). Arithmetic and laterality. Neuropsychologia, 28, 61–69. Bakan, P., Dibb, G., Reed, P. (1973). Handedness and birth stress. Neuropsychologia, 11 (3), 363-366. Benbow, C.P. (1986). Physiological correlates of extreme intellectual precocity. Neuropsychologia, 24, 719-725. Bishop, D.V.M. (1990). Handedness and Developmental Disorder. London: Lawrence Erlbaum Associates Ltd. (LEA). Bishop, D.V.M., Ross, V.A., Daniels, M.S.& Bright, P. (1996). The measurement of hand preference: A validation study comparing three groups of right-handers. British Journal of Psycholog, 67, 269-285. Calnan, M. &Richardson, K. (1976). Developmental correlates of handedness in a national sample of 11-year olds. Annuls of Human Biology, 3, 329-342. Casey, M.B., Pezaris, E. & Nuttall, R.L. (1992). Spatial ability as a predictor of math achievement: The importance of sex and handedness patterns. Neuropsychologia, 30(1),35-45. Cavill, S. & Bryden, P. (2003). Development of handedness: Comparison of questionnaire and performance-based measures of preference, Brain and Cognition. 53, 149–151. Chapman, L.J., and Chapman, J.P.(1987).The measurement of handedness. Brain and Cognition, 6, 175-183. Corballis, M.C., J. Hattie & R. Fletcher. (2008). Handedness and Intellectual Achievement: An Even-Handed Look. Neuropsychologia, 26, 374–78. Crow, T.J., Crow, L.R., Done, D.J., & Leask, S. (1998). Relative hand skill predicts academic ability: Global deficits at the point of hemispheric indecision. Neuropsychologia, 36, 1275 -1282. Cunha, F., Heckman, J.J., Lochner, L.J., and Masterov. D.V. (2006). Interpreting the Evidence on Life Cycle Skill Formation. Pp. 697–812 in Handbook of the Economics of Education, edited by E.A. Hanushek and F. Welch. Amsterdam: North-Holland. DeAgostini, M. & Dellatolas, G. (2001). Literalities in normal children ages 3 to 8 and their role in cognitive performances. Dev Neuropsychol, 20(1), 429-44. Douglas, J.W.B, Ross, J.M.&Cooper, J.E. (1967). The relationship between handedness, attainment and adjustment in a national sample of school children. Educational Research, 9, 223-232. Farwell, J. R., & Temkin, N. R. (1994). Crossed dominance and its relationship to intelligence and academic achievement. Developmental Neuropsychology, 10, 473–479. Gazzaniga, M.S., Ivery, R.B.&Mangun, G.R. (2002). Cognitive Neuroscience. USA: W.W. Norton & Company. Geschwind, N. and Galaburda, A.M. (1985). 'Cerebral lateralization. Biological mechanisms, associations, and pathology: I. A hypothesis and a program for research.' Archives of Neurology, 42, 428-459. Hardyck, C., & Petrinovich, L. F. (1977). Left-handedness. Psychological Bulletin, 84, 385–404. Hardyck, C., Petrinovich, L.F.&Goldman, R.D. (1976). Left-handedness and cognitive deficit. Cortex, 12, 266-279. Harris, L. J., & Carlson, D. F. (1988). Pathological left-handedness: An analysis of theories and evidence. In D. L. Molfesi & S. J. Segalowitz (Eds.), Brain lateralization in children.New York: Guilford. pp. 289–372. Hassler, M., &Gupta, D. (1993). Functional brain organisation, handedness and immune vulnerability in musicians and nonmusicians. Neuropsychologia, 31, 655 -660. Heckman, J.J. (2006). “The Economics of Investing in Early Childhood.” Presentation given at The Niftey Conference, University of New South Wales, Sydney, February 8. Henkel, V., Mergl, R., Juckel, G, Rujescu, D., Mavrogiorgou,P., Giegling,I., Mo¨ ller,HJ.& Hegerl,U.(2001). Assessment of handedness using a digitizing tablet: a new method. Neuropsychologia, 39, 1158–1166. Hicks, R.A and Dusek, C.M.(1980).The handedness distributions of gifted and non-gifted children. Cortex, 16, 479-481. Johnston, D. W., Nicholls, M. R., Shah, M., Shields, M. A. (2009). Nature’s Experiment? Handedness and Early Childhood Development. Demography, 46(2), 281–301. Kilshaw, D. &Annett, M. (1983). Right-and Left-hand skill I: Effects of age, sex and hand preference showing superior skill in left-handers. British Journal of Psychology, 74, 253-268. Kirveskari, E., R. Salmelin R. H. (2006). Neuromagnetic responses to vowels vs. tones reveal hemispheric lateralization. Clinical Neurophysiology, 12, 1–6. Kundart, J. (2001). Eye, hand and hemisphere: unraveling laterality and learning disabilities. Part I-etiology and diagnosis. J Optom Vis Dev, 32, 26-32. Lamm, O. & Epstein, R. (1999) Left-Handedness and Achievements in Foreign Language Studies. Brain and Language, 70, 504–517. Leask, S., &Crow, T.J. (2001). Word acquisition reflects lateralization of hand skill. Trends in Cognitive Sciences, 5, 513 –516. McManus, I.C. Bryden, M.P. (1993). 'The neurobiology of handedness, language, and cerebral dominance: a model for the molecular genetics of behavior.' In: M.H. Johnson (Ed.), Brain development and cognition. A reader. Oxford: Blackwell, pp. 679-702. Nettle, D. (2003). Hand laterality and cognitive ability: A multiple regression approach. Brain and Cognition, 3, 390-398. Nicholls, M. E. R., Orr, C. A. & Lindell, A. K. (2005). Magical ideation and its relation to lateral preference. Laterality, 10, 503–515. Noroozian, M, Lotfi, J, Gassemzadeh, H., Emami, M. & Mehrabi, Y. (2002). Academic achievement and learning abilities in left-handers: guilt or gift? Cortex, 38, 779-785. Oldfield, R. C. (1971). The assessment and analysis of handedness: The Edinburgh Inventory. Neuropsychologia, 9, 97-113. Peters, M.(1991). Sex, handedness, mathematical ability and biological causation. Canadian Journal of Psychology, 45, 415–419. Peters, M., S. Reimers, & J.T. Manning. (2006). Hand Preference for Writing and Associations With Selected Demographic and Behavioural Variables in 255,100 Subjects: The BBC Internet Study. Brain & Cognition, 62, 177–89. Pinel, J.P. (2000). Biopsychology (4Edition).USA:Allyn &Bacon. Pipe, M.E. (1990).'Mental retardation and left-handedness: Evidence and theories.' In: S. Coren (Ed.), Left-handedness. Behavioral implications and anomalies. Amsterdam: North-Holland, pp. 293-318. Rigal, R.A. (1992). Which handedness? Preference or performance. Perceptual and Motor Skills, 75,851-866. Saigal, S., Rosenbaum, P. L., Szatmari, P., & Hoult, L. (1992). Non-right handedness among ELBW and term children at eight years in relation to cognitive function and school performance. Developmental Medicine and Child Neurology, 34, 425–433. Springer, S.P and Deutsch, G. (1998). Left Brain, Right Brain: Perspectives From Cognitive Neuroscience (Fifth edition). New York: W.H. Freeman and Company. Sulzbacher, S., Thomson, J., Farwell, J. R., & Temkin, N. R. (1994). Crossed dominance and its relationship to intelligence and academic achievement. Developmental Neuropsychology,10, 473–479. Tan, U. (1989) Nonverbal intelligence, familial sinistrality and left-handedness. International Journal of Neuroscience, 44, 9-16. Whittington, J. E., & Richards, P. N. (1991). Mathematical ability and the right-shift theory of handedness. Neuropsychologia, 29, 1075–1082. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,253 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,166 |