تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,057 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,787 |
نقش هویت اجتماعی و هوش اجتماعی در پیش بینی گرایش دانش آموزان به رفتارهای پرخطر | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 3، مهر 1401، صفحه 98-107 اصل مقاله (888.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.1796 | ||
نویسندگان | ||
نیلوفر میکائیلی* 1؛ شیرین احمدی2 | ||
1استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2دانشجوی دکترای روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: دانش آموزان به عنوان گروه اصلی در بروز مشکلات رفتاری تلقی می شوند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش هویت اجتماعی و هوش اجتماعی در پیشبینی گرایش دانش آموزان به رفتارهای پرخطر انجام گرفت. مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر و پسر دورهی دوم متوسطه مدارس دولتی شهرستان پارسآباد که در سال تحصیلی1398مشغول به تحصیل بودند تشکیل می دادند. از این جامعه نمونه ای به حجم 280 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به پرسشنامه های رفتارهای خطرپذیری محمدی زاده و همکاران(2008)، هویت اجتماعی صفارینیا و همکاران(2011) و هوش اجتماعی آنگ توتتت(2008) پاسخ دادند. داده ها نیز توسط آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته ها: نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که نمره کل هویت اجتماعی(50/0-=r ؛ 01/0< p)، هویت فردی(44/0-=r ؛ 01/0< p) و هویت جمعی(41/0-=r ؛ 01/0< p) و هوش اجتماعی (32/0-=r ؛ 05/0< p) رابطه منفی و معنادار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد 37 درصد از کل واریانس رفتارهای پرخطر به وسیله هوش اجتماعی و هویت اجتماعی تبیین می شود. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد که هویت اجتماعی و هوش اجتماعی توانایی پیشبینی گرایش دانش آموزان به رفتارهای پرخطر را به صورت معنیداری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت اجتماعی؛ هوش اجتماعی؛ رفتارهای پرخطر؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
احمدلو، ح. (1381). بررسى رابطه میزان هویت ملى و هویت قومى در بین جوانان تبریز پایان نامه کارشناسى ارشد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانى. تهران. بشارت، م ع. (1384). بررسی تأثیر هوش هیجانی بر کیفیت روابط اجتماعی. مطالعات روانشناختی، 1، (2و3)، 38-25. [Doi:10.22051/psy.2005.1659] سبزی، ن. (1391). بررسی الگوی علّی ابعاد شخصیت، هوش اجتماعی، خودکارآمدی عاطفی و مهارتهای ارتباطی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. شیراز. صفارینیا، م؛ آقایوسفی، ع؛ و مصطفائی، ع. (1393). رابطة مؤلفه های سهل انگاری اجتماعی و هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانشجویان. علوم تربیتی و روانشناسی (شناخت اجتماعی)، 3(6)، 134-123.[https://www.socialpsychology.ir/article_124995.html] محمدیزاده ، ع؛ و احمدآبادی، ز. (1387). هم وقوعی رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان دبیرستان های تهران. خانواده پژوهی، 4(1)، 187-100. [https://jfr.sbu.ac.ir/article_95055.html] صفارینیا، م؛ و روشن، م. (1390). ساخت و هنجاریابی پرسشنامه هویت اجتماعی، مقاله پژوهشی، زیرچاپ. شهبازیان خونیق، آرش؛ حسنی، امید؛ و سلیمانی، س. (1397). بررسی نقش هوش اخلاقی و اجتماعی در رفتارهای پرخطر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۷ (۱)، ۳۹-۵۲. [http://journal.rums.ac.ir/article-1-3961-fa.html] Inchley, J. C., Stevens, G. W., Samdal, O., & Currie, D. B. (2020). Enhancing understanding of adolescent health and well-being: The health behaviour in school-aged children study. Journal of Adolescent Health, 66(6), S3-S5. [https://www.jahonline.org/article/S1054-139X(20)30129-4/fulltext] Ahmadloo, H. (2002). The Study of Relationship between National Identity and Ethnic Identity among Youth in Tabriz Graduate Student Thesis of Tarbiat Modares University, Faculty of Humanities. Tehran. (Persian) Alberga, A.S, Sigal, RJ, Goldfield, G, Prud'Homme, D, & Kenny, GP. (2012). Overweightand obese teenagers: why is adolescence a critical period? Pediatric Obesity, 7(4), 261-273. [Doi:10.1111/j.2047-6310.2011.00046.x] Ang Tone Tet. (2008). Social intelligence test. Translation by Mohammad Majdian. (1388). Tehran: YPPI Testing Company. Besharat, M.A. (2005). Investigating Emotional Intelligence on the Quality of Social Relationships. Psychological studies, 1, (2 and 3), 38-25. (Persian) [Doi:10.22051/psy.2005.1659] Boyer, T.W. (2006). The development of risk-taking: A multi-perspective review. Developmental Review, 26(3), 291-345. [Doi:10.1016/j.dr.2006.05.002] Brener, N. D., Eaton, D. K., Grunbaum, A., Hawkins, J., Kann, L., Kinchen, S., ... & Whalen, L. G. (2004). Methodology of the youth risk behavior surveillance system. [https://stacks.cdc.gov/view/cdc/13196] Bruner, M. W., Boardley, I. D., Benson, A. J., Wilson, K. S., Root, Z., Turnnidge, J., ... & Côté, J. (2018). Disentangling the relations between social identity and prosocial and antisocial behavior in competitive youth sport. Journal of youth and adolescence, 47(5), 1113-1127. 5. [https://link.springer.com/article/10.1007/s10964-017-0769-2] Cicchetti, D., & Rogosch, F. A. (2002). A developmental psychopathology perspective on adolescence. Journal of consulting and clinical psychology, 70(1), 6 [Doi:10.1037/0022-006X.70.1.6] Demant, D., Oviedo-Trespalacios, O., Carroll, J. A., Ferris, J. A., Maier, L., Barratt, M. J., & Winstock, A. R. (2018). Do people with intersecting identities report more high-risk alcohol use and lifetime substance use? International journal of public health, 63(5), 621-630. [https://link.springer.com/article/10.1007/s00038-018-1095-5] DiClemente, Ralph J, Hansen, William B, & Ponton, Lynn E. (2013). Handbook of adolescent health risk behavior: Springer Science & Business Media. Duarte, C. S., Canino, G. J., Alegria, M., Ramos-Olazagasti, M. A., Vila, D., Miranda, P., ... & Bird, H. (2021). Developmental psychopathology and ethnicity I: The young adulthood assessment of the Boricua youth study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 60(3), 398-409. [Doi:10.1016/j.jaac.2020.02.015] Dumitrescu, A. L., Badiṭã, D., Dogaru, C. B., Toma, C., & Duṭã, C. (2014). The association of social desirability and social intelligence with smoking among undergraduates. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 159, 552-556. [Doi:10.1016/j.sbspro.2014.12.423] Gangadharan, L., Grossman, P. J., Molle, M. K., & Vecci, J. (2019). Impact of social identity and inequality on antisocial behaviour. European Economic Review, 119, 199-215. [Doi:10.1016/j.euroecorev.2019.07.004] Goleman, D., & Boyatzis, R. (2008). Social intelligence and the biology of leadership. Harvard business review, 86(9), 74-81. Gullone, E., & Moore, S. (2000). Adolescent risk-taking and the five-factor model of personality. Journal of adolescence, 23(4), 393-407. [Doi:10.1006/jado.2000.0327] Hampel, S., Weis, S., Hiller, W., & Witthöft, M. (2011). The relations between social anxiety and social intelligence: A latent variable analysis. Journal of Anxiety Disorders, 25(4), 545-553. [Doi:10.1016/j.janxdis.2011.01.001] Honeywill, R. (2016). The man problem: destructive masculinity in Western culture. Springer.[ https://link.springer.com/book/10.1057/9781137551696?page=1&oscar-books=true] Jenkines, R. (2008). Social identity. London: Rutledge. Jenkins, R. (2014). Social identity. Routledge. [Doi:10.4324/9781315887104] Jessor, R., & Turbin, M. S. (2014). Parsing protection and risk for problem behaviorversus pro-social behavior among US and Chinese adolescents.Journal of youth and adolescence, 43(7), 1037-1051.[ https://link.springer.com/article/10.1007/s10964-014-0130-y] Lando-King, E., McRee, A.L., Gower, A.L., Shlafer, R.J., McMorris, B.J., Pettingell, S, et al.(2015). Relationships between social-emotional intelligence and sexual risk behaviors in adolescent girls. The Sex Res J; 52(7): 835-40. [Doi:10.1080/00224499.2014.976782] Mohammadi Zadeh, A., & Ahmad Abadi, Z. (2008). Also, high risk behaviors among adolescents in high schools in Tehran. Family Research, 4 (1), 187-100. (Persian) [https://jfr.sbu.ac.ir/article_95055.html] Myers, C. D. (2022). The Dynamics of Social Identity: Evidence from Deliberating Groups. Political Psychology, 43(2), 237-254. [Doi:10.1111/pops.12749] Ndugwa, R. P., Kabiru, C. W., Cleland, J., Beguy, D., Egondi, T., Zulu, E. M., & Jessor, R. (2011). Adolescent problem behavior in Nairobi's informal settlements: applying problem behavior theory in Sub-Saharan Africa. Journal of Urban Health, 88(2), 298-317. [https://link.springer.com/article/10.1007/s11524-010-9462-4] Pegg, K. J., O'Donnell, A. W., Lala, G., & Barber, B. L. (2018). The role of online social identity in the relationship between alcohol-related content on social networking sites and adolescent alcohol use. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(1), 50-55. [https://www.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/CYBER.2016.0665] Sabzi, N. (2012). Investigating the Pattern of Personality Dimensions, Social Intelligence, Emotional Self-Efficacy and Communication Skills. Master's Thesis. University of Shiraz, Faculty of Education and Psychology, Shiraz. (Persian) Safari Nia, M., Roshan, M. (2011). Making and standardizing social identity questionnaire, research article, sub-print. (Persian) Saffari Nia, M., Solgi, Z., & Tavakoli, S. (2011) Construction and standardization of social intelligence questionnaire. Quarterly Journal of Social Psychology, 1 (3): 70-57. (Persian) [https://www.socialpsychology.ir/article_124995.html] Foley, J. E., Ram, N., Susman, E. J., & Weinraub, M. (2018). Changes to sleep-wake behaviors are associated with trajectories of pubertal timing and tempo of secondary sex characteristics. Journal of adolescence, 68, 171-186. [Doi:10.1016/j.adolescence.2018.07.017] Shahbazian Khanicheh A., Hasni O., Soleimani S. (2018). The study of the role of ethical and social intelligence in high risk behaviors of Kurdistan University of Medical Sciences students in the academic year of 2011-2012. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 17 (1): 39-52. (Persian) [http://journal.rums.ac.ir/article-1-3961-fa.html] Sorndike, E. L. (1920). Intelligence and its uses. Harper’s Magazine, 140,227-235.[https://psycnet.apa.org/record/1920-10067-001] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,810 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 981 |