تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 352 |
تعداد مقالات | 3,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,475,836 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,054,030 |
مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری، تحریک الکتریکی مغز و ترکیب توانبخشی کنترل مهاری و تحریک الکتریکی مغز بر کارکردهای اجرایی (بازداری رفتاریو انعطاف-پذیری شناختی) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 3، مهر 1401، صفحه 6-27 اصل مقاله (923.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.1786 | ||
نویسندگان | ||
سارا ارشدی1؛ مصطفی نوکنی* 2؛ محمد عسگری3؛ تورج سپهوند4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران. | ||
3دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
4استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری، تحریک الکتریکی مغز و ترکیب توانبخشی کنترل مهاری و تحریک الکتریکی مغز بر کارکردهای اجرایی (بازداری رفتاری و انعطاف پذیری شناختی) کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی انجام شد. روشها: روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح گروه کنترل نامعادل است. طرح نیمه آزمایشی پژوهش حاضر پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری (2 ماهه) با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه شامل همه دارای اختلال ADHD شهر اراک در سال تحصیلی 99-1398 بود. نمونه پژوهش 60 نفر از دانش آموزان 8 تا 12 ساله شهر اراک بود که به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانش آموزی مراجعه و به پرسشنامه اختلال کمبود توجه بیش فعالی سوانسون و همکاران پاسخ دادند؛ از این بین افراد با نمره بالا در گروه های آزمایشی و گواه گماره شدند (هر گروه 15 نفر). برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه اختلال کمبود توجه بیش فعالی سوانسون و همکاران، آزمون رایانهای برو/ نرو هافمن و کارتهای ویسکانسین گرانت و برگ استفاده شد. گروههای آزمایشی برنامه توانبخشی شناختی مهاری نجاتی، و تحریک الکتریکی مغز را بر نقاط جلویی F4 و ترکیب این دو را دریافت کردند. داده ها با استفاده از نرمافزار SPSS.26 و به روش تحلیل کواریانس مختلط با اندازه گیری مکرر تحلیل شدند.. یافتهها: یافته ها نشان داد که توانبخشی شناختی مهاری، تحریک الکتریکی فراقشری مغزی و ترکیب توانبخشی شناختی مهاری تحریک الکتریکی فراقشری مغزی بر بازداری رفتاری و انعطاف پذیری شناختی کودکان مبتلا به ADHD اثربخش هستند (001/0≥P). نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد که بین نمرات درون گروهی پیش آزمون و پس آزمون (اثر مداخله)، پیش آزمون و پیگیری (اثر زمان) و پس آزمون- پیگیری (ثبات مداخله) در نمرات خطای درجاماندگی، تکمیل طبقات و پاسخ غلط تفاوت وجود دارد (001/0≥P). نتایج نشان داد که بین گروه های آزمایشی و گواه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0≥P). ولی بین گروههای آزمایشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری، تحریک الکتریکی مغز و ترکیب توانبخشی کنترل مهاری و تحریک الکتریکی مغز تفاوتی وجود ندارد. نتیجهگیری: می توان نتیجه گرفت که از توانبخشی شناختی مهاری، تحریک الکتریکی فراقشری مغزی و ترکیب این دو می تواند به عنوان درمان واحد و یا در کنار سایر درمانهای روانشناختی برای کودکان مبتلا ADHD استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
توانبخشی شناختی کنترل مهاری؛ تحریک الکتریکی مغز درمان ترکیبی؛ بازداری رفتاری؛ انعطافپذیری شناختی؛ اختلال نقص توجه و بیش فعالی | ||
مراجع | ||
ارجمندنیا، علیاکبر؛ شریفی، علی و رستمی، رضا. (1393). اثربخشی برنامهی تمرین رایانهای شناختی بر عملکرد حافظهی فعال دیداری-فضایی دانشآموزان با مشکلات ریاضی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 3(4)، 6-24. 93-3-4-1 افشاری، علی و رضایی، رسول. (1398). اثربخشی نرمافزار ساند اسمارت بر کارکردهای اجرایی (توجه متمرکز، توانایی سازماندهی و برنامهریزی و حافظهکاری شنیداری و دیداری) دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 8(3)، 26-48. [Doi:10.22098/JLD.2019.787] روح الامینی، شکوفه؛ سلیمانی، مهران و واقف، لادن. (1397). اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای مغز (tDCS) بر توجه-انتخابی و انعطافپذیریشناختی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن. مجله ناتوانیهای یادگیری، 8(1)، 23-41. [Doi:10.22098/JLD.2018.707] سلطانی نژاد، منصور و عربزاده، ابوذر (1398). بررسی رابطه عملکرد در آزمون استروپ با تنظیم هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شهر مشهد. پیشرفت های نوین در روانشناسی، 46 (21)، 83-92. کیانی، بهناز و هادیانفر، حبیب (1394). ویژگی های روان سنجی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجه بندی سوانسون، نولان و پلهام (نسخه چهارم) برای غربالگری اختلال کمبود توجه/بیش فعالی در نوجوانان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 21 (4)، 317-326. کولب، برایان؛ ویشاو، یان،ک (2016). مبانی نوروسلیکولوژی انسان. ترجمه احمدعلی پور، مژگان آگاه هریس، عبدالرضا منصوری راد، عطااله محمدی (1394)، تهران: انتشارات ارجمند مدنی، سید سمیرا؛ علیزاده، حمید؛ فرخی، نورعلی و حکیمی راد، الهام (1396). تدوین برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی (بازداریپاسخ، بهروزرسانی، توجهپایدار) و ارزیابی میزان اثربخشی آن برکاهش نشانههای کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی. روانشناسی افراد استثنایی، 7 (26)، 1-25. Doi:10.22054/jpe.2017.24627.1622] موسیزاده مقدم، حدیث؛ ارجمندنیا، علیاکبر؛ افروز، غلامعلی؛ غباریبناب، باقر(1398). توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه آینده نگر: توجه و حافظه فعال در کودکان با اختلال کمتوجهی بیشفعالی. مجله توانبخشی، ۲۰ (۲)، ۱۷۴-۱۸۹. [Doi:10.32598/rj.20.2.174] Ahmed, G.K., Darwish, A.M., Khalifa, H. et al. (2022). Relationship between Attention Deficit Hyperactivity Disorder and epilepsy: a literature review. Egypt J Neurol Psychiatry Neurosurg 58, 52 (2022). [Doi: 10.1186/s41983-022-00482-w] Afshari, A., & Rezaei, R. (2019). The effectiveness of Sand Smart software on executive functions (focused attention, the ability to organize and plan, and auditory and visual work memory) in students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 8(3), 26-48. (Persian) [Doi: 10.22098/JLD.2019.787] Arjmandnia, A.A., Sharifi, A., & Rostami, R. (2014). The effectiveness of computerized cognitive training on the performance of visual-spatial working memory of students with mathematical problems. Journal of Learning Disabilities, . [Doi: 93-3-4-1]3(4), 6-24. (Persian) Arns, M., Conners, C. K., Kraemer, H. C. (2013). A Decade of EEG Theta/Beta Ratio Research in ADHD A Meta Analysis. J Atten Disord, 17, 374–383. [Doi: 10.1177/1087054712460087] Barkley, R. A. (2011). Barkley Functional Impairment Scale (BFIS for Adults). New York: Guilford Press. Barkley, R. A. (2013). Taking charge of ADHD: The complete, authoritative guide for parents, 3rd edition. New York: Guilford Press. Barkley, R.A. (2011) Barkley deficits in executive functioning scale (BDEFS). Guilford Press, New York. Bennett, R. (2018). The Relationship between Attention and Emotion Regulation in Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Doctoral dissertation, Fordham University. Breitling, C., Zaehle, T., Dannhauer, M., Bonath, B., Tegelbeckers, J., Flechtner, H. H., & Krauel, K. (2016). Improving interference control in ADHD patients with transcranial direct current stimulation (tDCS). Frontiers in Cellular Neuroscience, 10, 72. [Doi: 10.3389/fncel.2016.00072] Carbonella, J. Y., & Timpano, K. R. (2016). Examining the link between hoarding symptoms and cognitive flexibility deficits. Behavior Therapy, 47 (2), 262-273. [Doi:10.1016/j.beth.2015.11.003] Castellanos, I., Kronenberger, W. G., & Pisoni, D. B. (2018). Questionnaire-based assessment of executive functioning: Psychometrics. Applied Neuropsychology: Child, 7(2), 93-109. [Doi:10.1080/21622965.2016.1248557] Cavallaro, R., Cavedini, P., Mistretta, P., Bassi, T., Angelone, S. M., Ubbiali, A., et al. (2003). Basal-Corticofrontal Circuits In Schizophrenia And Obsessive-Compulsive Disorder: A Controlled, Double Dissociation Study. Biological Psychiatry, 54, 437-443. [Doi: 10.1016/s0006-3223(02)01814-0] Chambers, S. A. (2016). Short-burst-high-intensity exercise to improve working memory in preadolescent children diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder, Doctoral dissertation, Piedmont College. Chase, H. W., Boudewyn, M. A., Carter, C. S., & Phillips, M. L. (2020). Transcranial direct current stimulation: a roadmap for research, from mechanism of action to clinical implementation. Molecular psychiatry, 25(2), 397–407. [Doi: 10.1038/s41380-019-0499-9] Clare, L. & Nelis, S. (2012). The Bangor Goal Setting Interview. Research in Ageing and Cognitive Health, Bangor University. Clare, L., Linden, D.E., Woods, R.T., Whitaker, R., Evans, S.J., Parkinson, C.H., van Paasschen, J., Nelis, S.M., Hoare, Z., Yuen, K.S., & Rugg, M.D. (2010). Goal-oriented cognitive rehabilitation for people with early-stage Alzheimer’s disease: a single-blind randomized controlled trial of clinical efficacy. American Journal of Geriatric Psychiatry, 18, 928-939. [Doi: 10.1097/jgp.0b013e3181d5792a] Clare, L., Wilson, B.A., Carter, G. & Hodges, J.R. (2003). Cognitive rehabilitation as a component of early intervention in Alzheimer’s disease. Aging and Mental Health, 7, 15-21. [Doi:10.1080/1360786021000045854] Crowley, E. K., Nolan, Y. M., & Sullivan, A. M. (2018). Neuroprotective effects of voluntary running on cognitive dysfunction in a synuclein rat model of Parkinson’s disease. Neurobiology of Aging, 65, 60-68. [Doi:10.1016/j.neurobiolaging.2018.01.011] D’Urso, G., Dell’Osso, B., Rossi, R., Brunoni, A. R., Bortolomasi. M., Ferrucci, R. et al. (2017). Clinical predictors of acute response to transcranial direct current stimulation (tDCS) in major depression. Journal Affect Disorder, 219, 25–30. [Doi: 10.1016/j.jad.2017.05.019] DeBerry, L. (2012). The relation between cognitive inflexibility and obsessive compulsive personality traits in adults: Depressionand anxiety as potential mediators. MA Theses. Southern Mississippi. University of Southern Mississippi. Dennis, J. P., & Vander Wal, J. S. (2010). The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validit. Cognitive Therapy and Research, 34, 241-253. [Doi: 10.1007/s10608-009-9276-4] Doebel, S. (2020). Rethinking Executive Function and its Development. Perspectives on Psychological Science, 1745691620904771. [Doi:10.1177%2F1745691620904771] Dong, G., Lin, X., Zhou, H., & Lu, Q. (2014). Cognitive flexibility in internet addicts: fMRI evidence from difficult-to-easy and easy-to-difficult switching situation. Addictive Behaviors, 39, 677-683. [Doi10.1016/j.addbeh.2013.11.028] Elia, J., Arcos-Burgos, M., Bolton, K. L., Ambrosini, P. J., Berrettini, W., & Muenke, M. (2009). ADHD latent class clusters: DSM-IV subtypes and comorbidity. Psychiatry Research, 170, 192–198. [Doi:10.1016/j.psychres.2008.10.008] Fregni, F., Liguori, P., Fecteau, S., Nitsche, M., Pascual-Leone, A. & Boggio, P. (2008). Cortical stimulation of the prefrontal cortex xith transcranial direct current stimulation reduces cue-proviked smoking craving: A randomized, shamcontrolled study. Journal of Clinical Psychiatry. 15, 1, 02-43. [Doi.org/10.4088/jcp.v69n0105] Gaitán, A., Garolera, M., Cerulla, N., Chico, G., Rodriguez Querol, M., & Canela Soler, J., (2013). Efficacy of an adjunctive computer based cognitive training program in amnestic mild cognitive impairment and Alzheimer's disease: a single blind, randomized clinical trial. International journal of geriatric psychiatry, 28(1), 91.9. [Doi: 10.1002/gps.3794] Gray, S. A., Chaban, P., Martinussen, R., Goldberg, R., Gotlieb, H., Kronitz, R., ...&Tannock, R. (2012). Effects of a computerized working memory training program on working memory, attention, and academics in adolescents with severe LD and comorbid ADHD: a randomized controlled trial. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53(12), 1277-1284.[Doi:10.1111/j.1469-7610.2012.02592.x] Gunduz, B. (2013). Emotional intelligence, cognitive flexibility and psychological symptoms in preserviceteachers. Educational Research Review, 8(13), 1048-1056. Gupta, N., Jang, Y., Mednick, S. C., & Huber, D. E. (2012). The road not taken: Creative solutions require avoidance of high frequency responses. Psychological Science, 23(3), 288–294. [Doi:10.1177/0956797611429710] Jahangiri, D., Alizadeh, H., Pazeshk, S. H., Farokhi, N. A. (2021). [Effect of a Positive Discipline Parent Education Program on Executive Functions of Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder (Persian)]. Scientific Journal of Rehabilitation Medicine, 10(2), 246-257. [Doi:10.22037/jrm.2020.112877.2277] Keeser, D., Padberg, F., Reisinger, E., Pogarell, O., Kirsch, V., Palm, U., et al. (2013). Prefrontal direct current stimulation modulates resting EEG and event-related potentials in healthy subjects: a standardized low resolution tomography (SLORETA) study. Neuroimage. 55 (2), 644-657. [Doi:10.1016/j.neuroimage.2010.12.004] Lambez, B., Harwood-Gross, A., Golumbic, E. Z., & Rassovsky, Y. (2020). Nonpharmacological interventions for cognitive difficulties in ADHD: A systematic review and meta-analysis. Journal of psychiatric research, 120(1), 40-55. [Doi:10.1016/j.jpsychires.2019.10.007] Larsson, H., Dilshad, R., Lichtenstein, P., & Barker, E. D. (2011). Developmental trajectories of DSM‐IV symptoms of attention‐ deficit/hyperactivity disorder: Genetic effects, family risk and associated psychopathology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 52(9), 954-963. [Doi: 10.1111/j.1469-7610.2011.02379.x] Lee, C. S., Huggins, A. C., & Therriault, D. J. (2014). A measure of creativity or intelligence? Examining internal and external structure validity evidence of the Remote Associates Test. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 8(4), 446- 460. [Doi;10.1037/a0036773] Lezak, M. D. (1995). Neuropsychological Assessment (3rd Ed). New York: Oxford University Press. Lin, W. S., Lin, S. J., & Hsu, T. R. (2020). Cognitive Assessment and Rehabilitation for Pediatric-Onset Multiple Sclerosis: A Scoping Review. Children (Basel, Switzerland), 7(10), 183. [Doi:10.3390/children7100183] Lipka, R., Ahlers, E., Reed, T. L., Karstens, M. I., Nguyen, V., Bajbouj, M., Kadosh, R. C. (2021). Resolving heterogeneity in transcranial electrical stimulation efficacy for attention deficit hyperactivity disorder. Experimental Neurology, 37, 113586. [Doi:10.1016/j.expneurol.2020.113586] Luo, Y., Weibman, D., Halperin, J., & Li, X. (2019). A Review of Heterogeneity in Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). Frontiers in human neuroscience, 13, 42. [Doi:10.3389/fnhum.2019.00042] Maoz, H., Gvirts, H. Z., Sheffer, M., & Bloch, Y. (2019). Theory of Mind and empathy in children with ADHD. Journal of Attention Disorders, 23(11), 1331-1338. [Doi: 10.1177/1087054717710766] Marko, M., & Riečanský, R. (2018). Sympathetic arousal, but not disturbed executive functioning, mediates the impairment of cognitive flexibility under stress. Cognition, 174, 94-102. [Doi:10.1016/j.cognition.2018.02.004] Meyer, K. N., Santillana. R/, Miller. B., Clapp, W., Way, M., Bridgman-Goines, K., et al. (2020) Computer-based inhibitory control training in children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): Evidence for behavioral and neural impact. PLoS ONE 15(11), e0241352. [Doi: 10.1371/journal.pone.0241352] Moll, K., Göbel, S. M., &Snowling, M. J. (2015). Basic number processing in children with specific learning disorders: Comorbidity of reading and mathematics disorders. Child neuropsychology, 21(3), 399-417. [Doi: 10.1080/09297049.2014.899570] Mueller, A. K., Tucha, L., Koerts, J., Groen, Y., Lange, K. W., & Tucha, O. (2014). Sluggish cognitive tempo and its neurocognitive, social and emotive correlates: a systematic review of the current literature. Journal of Molecular Psychiatry, 2(1), 5. [Doi:10.1186/2049-9256-2-5] Müller, A., Vetsch, S., Pershin, I., Candrian, G., Baschera, G. M., Kropotov, J. D., & Eich, D. (2019). EEG/ERP-based biomarker/neuroalgorithms in adults with ADHD: Development, reliability, and application in clinical practice. The World Journal of Biological Psychiatry, 1-11. [Doi: 10.1080/15622975.2019.1605198] Naderi, N. A. (1994). Study Of Information Processing And Some Of Neuropsychological Functions Patient With Obsessive-Compulsive Disorder. Tehran: Psychiatry Institute Of Tehran; [In Persian]. Najarzadegan, M., Nejati, V., Amiri, N. (2015). [Effect of Cognitive Rehabilitation of Working Memory in Reducing Behavioral Symptoms (Attention Deficit and Impulsivity) of Children with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder]. J https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2420_en.htmlNeuropsychology, 1(1), 52-45. [Article in Persian] Nejati, V. (2020). Cognitive rehabilitation in children with attention deficit- hyperactivity disorder: Transferability to untrained cognitive domains and behavior. Asian Journal of Psychiatry, 49, 101949. [Doi: 10.1016/j.ajp.2020.101949] Nejati, V., Shiri, E. (2013). Neurocognitive evidence for deficit in inhibitory control and risky decision making in smokers. Journal of Research in Behavioral Sciences, 11(1), 1 -9 [Persian]. Nyhus, E., Barcel, Ã. F. (2009). The Wisconsin Card Sorting Test and the cognitive assessment of prefrontal executive functions: A critical update. Brain and Cognition, 71(3), 437-451. [Doi:10.1016/j.bandc.2009.03.005] Owen, A.M., Hampshire, A., & Grahn, J.A. (2010). putting brain training to the test nature. Europe PMC Funders Group, 465(7299), 775-778. [Doi:10.1038/nature09042] Pilli, R., Naidu, M., Pingali, U. R., Shobha, J. C., & Reddy, A. P. (2013). A computerized stroop test for the evaluation of psychotropic drugs in healthy participants. Indian journal of psychological medicine, 35(2), 180–189. [Doi: 10.4103/0253-7176.116251] Plewnia, C., Zwissler, B., Längst, I ,.Maurer, B., Giel, K., & Krüger, R. (2013). Effects of transcranial direct current stimulation (tDCS) on executive functions: influence of COMT Val/Met polymorphism. Cortex, 49(7), 1801-1807. [Doi: 10.1016/j.cortex.2012.11.002] Polanía, R., Paulus, W., Antal, A., & Nitsche, M. A. (2011). Introducing graph theory to track for neuroplastic alterations in the resting human brain: a transcranial direct current stimulation study. Neuroimage, 54(3), 2287-2296. [Doi:10.1016/j.neuroimage.2010.09.085] Poon, K. (2018). Hot and Cool Executive Functions in Adolescence: Development and Contributions to Important Developmental Outcomes. Front Psychol. 8(2), 11-23. [Doi:10.3389/fpsyg.2017.02311] Renou, S., & Doyen, C. (2019). Programme de Remédiation cognitive NEAR (Neuropsychological Educational Approach to Cognitive Remediation) chez des adolescents présentant un Trouble Déficit de l’Attention/Hyperactivité et/ou un Trouble du spectre Autistique. Annales Médico-psychologiques, revue psychiatrique. [Doi: 10.1016/J.AMP.2018.07.012] Rooholamini, SH., Soleymani, M., & Vaghef, L. (2018). Effectiveness of Transcranial Direct Current Stimulation (TDCS) onExecutive Functions(selective attention and flexibility) in Students with Dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 8(1), 23-41. (Persian) [Doi: 10.22098/JLD.2018.707] Roselló, B., Berenguer, C., Baixauli, I., Mira, Á., Martinez-Raga, J., & Miranda, A. (2020). Empirical examination of executive functioning, ADHD associated behaviors, and functional impairments in adults with persistent ADHD, remittent ADHD, and without ADHD. BMC psychiatry, 20(1), 134. [Doi: 10.1186/s12888-020-02542-y] Rubia, K., Westwood, S., Aggensteiner, P. M., & Brandeis, D. (2021). Neurotherapeutics for Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): A Review. Cells, 10(8), 2156. [Doi:10.3390/cells10082156] Ruohonen, J., & Karhu, J. (2012). tDCS possibly stimulates glial cells. Clin Neurophysiology. 123(10), 2006–2009. [Doi: 10.1016/j.clinph.2012.02.082] Salehinejad, M. A., Nejati, V., Mosayebi-Samani, M., Mohammadi, A., Wischnewski, M., Kuo, M. F., Avenanti, A., Vicario, C. M., & Nitsche, M. A. (2020). Transcranial Direct Current Stimulation in ADHD: A Systematic Review of Efficacy, Safety, and Protocol-induced Electrical Field Modeling Results. Neuroscience bulletin, 36(10), 1191–1212. [Doi:10.1007/s12264-020-00501-x] Santomauro, D., Sheffield, J., & Sofronoff, K. (2017) Investigations into emotion regulation difficulties among adolescents and young adults with autism spectrum disorder: A qualitative study, Journal of Intellectual & Developmental Disability, 42, 3, 275-284, [Doi:10.3109/13668250.2016.1236240] Shahwan, M., Suliman, A., Jairoun, A., et al. (2020). Attention deficit hyperactivity disorder: Knowledge and perception of dental care providers at Ajman. Journal of Pharmacy and Bioallied Sciences, 12(1), 16. [Doi:10.4103%2Fjpbs.JPBS_119_19] Shaw, P., Stringaris, A., Nigg, J., & Leibenluft, E. (2014). Emotion dysregulation in attention deficit hyperactivity disorder. The American journal of psychiatry, 171(3), 276–293.[Doi: 10.1176/appi.ajp.2013.13070966] Spreen, O., Strauss, E. (1991). A compendium of neuropsychological tests. New York: Oxford University Press. http://www.worldcat.org/oclc/21525179 Stagg, C. J., and Nitsche, M. A. (2011). Physiological basis of transcranial direct current stimulation. Neuroscientist 17, 37–53. [Doi: 10.1177/1073858410386614] Swanson, J. M., Kraemer, H. C., Hinshaw, S. P., Arnold, L. E., Conners, C. K., Abikoff, H. B., et al. (2001). Clinical relevance of the primary findings of the MTA: success rates based on severity of ADHD and ODD symptoms at the end of treatment. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40,168–179 [Doi:10.1097/00004583-200102000-00011] Tajik-Parvinchi, D.J., Wright, L., & Schachar, R.J. (2014). Cognitive Rehabilitation for Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): Promises and Problems. Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry = Journal de l'Academie canadienne de psychiatrie de l'enfant et de l'adolescent, 23 3, 207-17 . https://psycnet.apa.org/record/2014-41530-007 Takai, H., Tsubaki, A., Sugawara, K., Miyaguchi, S., Oyanagi, K., Matsumoto, T., & et al. (2016). Effect of Transcranial Direct Current Stimulation over the Primary Motor Cortex on Cerebral Blood Flow: A Time Course Study Using Near-infrared Spectroscopy. Oxygen Transport to Tissue XXXVII. (4-42) 335- 341. [Doi:10.1007/978-1-4939-3023-4_42] Tarle, S. J., Alderson, R. M., Arrington, E. F., Roberts, D. K. (2021). Emotion Regulation and Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: The Effect of Varying Phonological Working Memory Demands. J Atten Disord. 25(6), 851-864. [Doi:10.1177%2F1087054719864636] Toll, S. W., Van der Ven, S. H., Kroesbergen, E. H., & Van Luit, J. E. (2011). Executive functions as predictors of math learning disabilities. Journalof learningdisabilities, 44(6), 521-532. [Doi: 10.1177/0022219410387302] Wagner, T., Fregni, F., Fecteau, S., Grodzinsky. A., Zahn. M. & PascualLeone. A. (2007). Transcranial Direct Current Stimulation: A Computer-based Human Model Study. Neuroimage. 19, 09, 1110-1124. [Doi:10.1016/j.neuroimage.2007.01.027] Westwood, S. J., Radua, J., & Rubia, K. (2021). Noninvasive brain stimulation in children and adults with attention-deficit/hyperactivity disorder: a systematic review and meta-analysis. Journal of psychiatry & neuroscience : JPN, 46(1), E14–E33. [Doi:10.1503/jpn.190179] Wilcox, J. (2017). ADHD in Elementary School Students: Impact of Physical Activity on ADHD Symptoms. Master’s Thesis, Minnesota State University, Mankato. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,530 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,155 |