تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,753,322 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,412 |
سنتزپژوهی شاخص ها و مؤلفه های برنامه درسی مبتنی بر بهزیستی برای فراگیران دوره دوم ابتدایی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1401، صفحه 11-26 اصل مقاله (729.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2022.11074.1112 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه شاه جوان* 1؛ حسین مومنی مهمویی2؛ مرضیه عالی3؛ تورج فلاح مهنه2 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
2گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران | ||
3استادیار گروه مبانی فلسفی – اجتماعی تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
توجه به بهزیستی و ارتقاء کیفیت زندگی از اهداف مهم در جوامع در سالیان اخیر است، از سویی در نظامهای تعلیم و تربیت سعی میشود تا زمینه بهزیستی فراگیران در ابعاد مختلف را فراهم سازند. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفههای برنامه درسی مبتنی بر بهزیستی فراگیران دوره دوم ابتدایی است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. جامعه پژوهش کلیه مقالاتی میباشند (186 مقاله) که از سال 2012 میلادی و 1392 شمسی تاکنون در مورد الگوی برنامهدرسی مبتنی بر بهزیستی فراگیران در پایگاههای تخصصی و علمی ارائه شدهاند. نمونه پژوهش 30 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری دادهها و به صورت هدفمند انتخاب شدند. دادههای پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل محتوا به شیوه مقولهبندی برمبنای الگوی سنتزپژوهی روبرتس استفاده شده است. جهت بررسی اعتبار یافتهها از کدگذاری مجدد یافتهها بر مبنای روش اسکات (2012) استفاده شده و ضریب توافق بین ارزشیابان 83 درصد محاسبه گردید. مؤلفهها و شاخصهای الگوی برنامه درسی مبتنی بر بهزیستی در 7 بُعد، 27 محور و 115 مقوله شامل ابعاد ویژگیهای فراگیران، ویژگی معلم، رویکردهای یاددهی-یادگیری، محتوا، شاخصهای بهزیستی، محیط و ویژگیهای ارزشیابی سازماندهی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
مؤلفه های؛ برنامه درسی؛ بهزیستی؛ دوره دوم ابتدایی؛ سنتزپژوهی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,767 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 881 |