تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,753,319 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,411 |
بررسی و تبیین الگوی شایستگی مدیران مدارس در اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1401، صفحه 1-10 اصل مقاله (467.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2022.10598.1088 | ||
نویسندگان | ||
محسن زارعی1؛ امیرحسین سلطانی فلاح* 2؛ علی فلاحتکار3؛ محمد باقری دادوکلایی4 | ||
1رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، ایران | ||
2دانشجو دکترا رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران | ||
3دانشجو کارشناسی ارشد رشته مدیریت منابع انسانی دانشگاه آزاد تهران واحد جنوب | ||
4دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان ساری | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی و تبیین شایستگی مدیران مدارس در اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش میباشد. روش پژوهش حاضر کیفی و تحلیلی- توصیفی میباشد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه و نمونه پژوهش برابر میباشد. جامعه پژوهش 4 سند مهم نظام آموزشی کشور از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت، نقشه جامع علمی کشور و برنامه درسی ملی میباشد. محتوای 4 سند مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند و گزارههایی که با شایستگی مدیران مدارس مروبط بودند جمعآوری و استخراج شدهاند. سپس گزارههای بدست آمده از چهار سند به منظور بررسی دقیق تر مورد مقایسه و بررسی قرار گرفتهاند. نتایج پژوهش حاضر نشان داده است که سه مولفه اعتقادی، حرفهای و اجرایی به عنوان الگویی برای شایستگی مدیران مدارس انتخاب شده است. کاربست این الگو ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های آن در انتصاب و انتخاب مدیران آموزش و پرورش و مدارس کشور را قادر می کند تا تب علمی خود را از لحاظ انتخاب و انتصاب مدیران شایسته بسنجند و به عنوان یک قطب نما حرکت علمی خود را از برنامه روزی به برنامه ریزی تغییر و سمت و سوی حرکت خود را جهت ارتقا کیفی آن را روشن نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی؛ مدیران مدارس؛ اسناد بالادستی؛ آموزش و پرورش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,050 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 951 |