تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,596 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,632 |
تبیین کیفی علل موفقیت دانش آموزان رتبه های برتر کشوری در جشنواره جوان خوارزمی: مدخلی برای ورود به فعالیت های کارآفرینانه | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، خرداد 1401، صفحه 17-30 اصل مقاله (900.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2022.1678 | ||
نویسندگان | ||
رسول عباسی تقی دیزج* 1؛ رامین اژدری دیلمقانی2 | ||
1استادیار جامعه شناسی گروه تاریخ و جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2رییس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل | ||
چکیده | ||
موضوع این پژوهش تحلیل کیفی عوامل موثر بر موفقیت دانش آموزان در جشنواره جوان خوارزمی است. در تبیین این موضوع سعی شد یک چارچوب نظری حداقلی تنظیم شود که مجموع عوامل سطوح خرد، میانی و کلان را در بر میگیرد. روش این مطالعه کیفی بوده و از مدلسازی ساختاری- تفسیری استفاده شد. این مطالعه در سال ۱۴۰۰ انجام شد. با توجه به موفقیت استان یزد در جشنواره جوان خوارزمی، این استان بر اساس روش نمونهگیری نظری هدفمند به عنوان مورد، برای مطالعه انتخاب شد. در این پروژه از ۱۰ کارشناس آموزش و پرورش استان یزد که متولی برنامه جشنواره جوان خوارزمی بوده و در امر آماده سازی دانش آموزان فعالیت داشتند، مصاحبه به عمل آمد. نتایج این پژوهش مبین آن است که موفقیت در جشنواره جوان خوارزمی بیشتر از عوامل جذب پرسنل کاردان، مسئولیت پذیری پرسنل، بهره گیری از مشاوران متخصص، تأمین اساتید راهنما و مشاور، پشتیبانی تخصصی و تلاش و پشتکار دانشآموز متأثر بوده و از نظر کارشناسان این عوامل نسبت به سایر عوامل، نقش بنیادینی در موفقیت دانشآموزان در جشنواره جوان خوارزمی دارند. البته نباید از نقش عامل اجرای طرح استعداد یابی غافل شد که به مثابه عناصر مولد و زیربنایی عمل میکنند. همچنین عوامل اطلاع رسانی مکفی، شناسایی و جذب حامی مالی، حمایت و پشتیبانی مدرسه، خانواده و سازمانهای دولتی. لذا در این رابطه مجموع عواملی در سطوح مختلف نقش دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
جشنواره جوان خوارزمی؛ موفقیت؛ کارآفرینی؛ روش کیفی؛ مدلسازی ساختاری- تفسیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,714 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,072 |