تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,383 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,546 |
نقش توانمندسازی ساختاری در رابطه بین سرمایه روانشناختی و رفتار نوآورانه (مورد مطالعه: اداره کل آموزشوپرورش استان مازندران) | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، اسفند 1400، صفحه 55-64 اصل مقاله (584.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2022.1616 | ||
نویسنده | ||
محمدحسن مرشدی تنکابنی* | ||
گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش سرمایه روانشناختی در رفتار نوآورانه از طریق توانمندسازی ساختاری است. روش این پژوهش کمی میباشد؛ بهلحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری شامل 280 نفر از کارکنان اداره کل آموزشو پرورش استان مازندران میباشند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعیین شد و 162 نفر به عنوان نمونه آماری به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد سرمایه روانشناختی لوتانز و آولیو (2007)، رفتار نوآورانه جانسن (2000) و توانمندسازی ساختاری کردنائیج و بخشیزاده (1394) استفاده شد. جهت تعیین روایی پرسشنامهها، از آزمونهای روایی همگرا و واگرا استفاده شد و برای سنجش پایایی، از طریق روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفتند که به ترتیب 824/0، 851/0 و 902/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادههای به دست آمده نیز از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار آماری Smart PLS3 به کار گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده نشان داد سرمایه روانشناختی بر رفتار نوآورانه کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تأثیر نقش میانجی توانمندسازی ساختاری در رابطه میان سرمایه روانشناختی و رفتار نوآورانه کارکنان مورد تأیید قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه روانشناختی؛ رفتار نوآورانه؛ نوآوری؛ توانمندسازی ساختاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,787 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 885 |