تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 340 |
تعداد مقالات | 2,930 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,398,805 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,991,779 |
تحلیل ساختار عاملی نسخه فارسی مقیاس نگرش نسبت به هیجانات در بین دانشآموزان متوسطه دوم شهر ایذه | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، اسفند 1400، صفحه 45-54 اصل مقاله (616.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2022.1615 | ||
نویسنده | ||
صدیقه حیدری* | ||
دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تحلیل ساختار عاملی نسخه فارسی مقیاس نگرش نسبت به هیجانات در بین دانشآموزان متوسطه دوم شهر ایذه در پائیز سال 1398 انجام شد. روش پژوهش با تکیه بر روشهای روانسنجی (تحلیل عاملی) و ابزار مورد استفاده مقیاس نگرش نسبت به هیجانات نتذر و همکاران (2018) بوده است. جامعه آماری دانشآموزان متوسطه دوم شهر ایذه و نمونه آماری 530 نفر دانشآموز بوده که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل دادهها در بررسی ساختار عاملی، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی و در بررسی اعتبار، ضریب آلفای کرونباخ بوده است که به میزان 83/0 حاصل شد. یافتهها نشان داد ساختار عاملی بدست آمده طی تحلیل اکتشافی از شاخصهای برازندگی (CFI، GFI، RFI، NFI، IFI) مطلوبی برخوردار بوده است که پوشش دهنده 10 عامل در قالب دو بعد نگرش و ارزیابی احساس خشم، لذت، غم، رنجش و ترس میباشد. نتایج نشان داد نسخه فارسی مقیاس مذکور دارای ساختار عاملی و اعتبار قابل قبولی است و تحت تاثیر تغییرات فرهنگی قرار نگرفته و برداشت دانشآموزان ایرانی (آسیایی) نسبت به نگرش و ارزیابی هیجانات با دانشآموزان اروپایی مشابه است. | ||
کلیدواژهها | ||
ساختار عاملی؛ اعتبار؛ نگرش نسبت به هیجانات؛ دانشآموزان؛ شهر ایذه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,489 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 667 |