تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,535 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,627 |
بررسی رابطه ی علّی خودکارآمدی تحصیلی و مشوقهای انگیزشی منفی با عملکرد تحصیلی با میانجیگری ادراک کنترل، ارزش تکلیف، امید و ناامیدی در دانشآموزان دختر سال دوم دبیرستان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 1، خرداد 1393، صفحه 83-100 اصل مقاله (242.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jsp-3-1-93-3-6 | ||
نویسندگان | ||
ندا گلستانی نیا* 1؛ منیجه شهنی ییلاق2؛ غلامحسین مکتبی3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابط هی علّی خودکارآمدی تحصیلی و مشوقهای انگیزشی منفی با عملکرد تحصیلی با میانجیگری ادراک کنترل، ارزش تکلیف، امید و ناامیدی در دانشآموزان دختر دوم دبیرستان شهرستان دزفول است. طرح پژوهش از نوع تحلیل مسیر است. جامعه ی مورد نظر تمامی دانش آموزان دختر سال دوم دبیرستان شهرستان دزفول و نمونه 250 دانش آموز دختر دوم دبیرستان است که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحل های انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده سیاهه ی راهبرد کنترل ارادی تحصیلی، پرسش نامه ی ادراک کنترل دانش آموزان، راهبردهای انگیزشی برای یادگیری، مقیاس امید میلر و ناامیدی کودکان است. عملکرد تحصیلی با (AMOS) و (SPSS) معدل نیم سال تحصیلی آنها سنجیده شد. برای ارزیابی مدل پیشنهادی پژوهش از نرم افزار و برای تعیین معنیداری روابط میانجی از روش بوت استراپ استفاده شده است. یافتهها نشان داد خودکارآمدی تحصیلی و مشوقهای انگیزشی منفی اثر غیرمستقیم و معنیداری از طریق ادراک کنترل و ارزش تکلیف بر روی امید و ناامیدی دارند و خودکارآمدی تحصیلی، مشوقهای انگیزشی منفی، ادراک کنترل و ارزش تکلیف اثر غیرمستقیم و معنیداری از طریق امید و ناامیدی روی عملکرد تحصیلی دارند. در مجموع 79 % از واریانس عملکرد تحصیلی از طریق متغیرهای مدل تبیین شد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی تحصیلی؛ مشوقهای انگیزشی منفی؛ ادراککنترل؛ ارزش تکلیف؛ امید؛ ناامیدی | ||
مراجع | ||
البرزی، محبوبه ( 1388 ). بررسی رابطه بین متغیرهای روانی اجتماعی مؤثر (معلم، کنترل ادراک شده و و مهندسی TRIZ ، باورهای انگیزشی) بر تفکر خلاق کودکان. دومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی .1- و مدیریت نوآوری ایران، استان فارس، 16 آلن، کار ( 2004 ). روان شناسی مثبت: علم شادمانی و نیر وهای انسان . ی ترجمه حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی زند ( 1385 ). تهران: انتشارات سخن. برجیس، مریم؛ حکیم جوادی، منصور؛ طاهر، محبوبه؛ غلامعلی لواسانی، مسعود و حسین خانزاده، عباسعلی 1392 ). مقایسه ی میزان نگرانی، امید و معنای زندگی در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم، ناشنوایی و ) .6-27 ،(1) ناتوانی یادگیری. ناتوانی یادگیری، 3 برقی، زیبا و علیپور، علیرضا ( 1388 ). بررسی رابطهی سلامت روان با باورهای مذهبی، منبع کنترل و .149-170 ،(3) خوشبینی استادان دانشگاه. مقال هی معرفت در دانشگاه اسلامی، 13 حسینی، فخری السادات؛ طالع پسند، سیاوش و بیگدلی، ایمان الله ( 1389 ). نقش مؤلفههای انتظار-ارزش بر .41-69 ،(18) پیشرفت شیمی دانشآموزان. فص لنام هی روا نشناسی تربیتی، 6 سیف، دیبا؛ رضویه، اصغر و لطیفیان، مرتضی ( 1386 ). رابطه باورهای معرفت شناختی و انگیزشی دانش آموزان تیزهوش درباره فرآیند یادگیری و دانش ریاضی. مجل هی علوم تربیتی و روا نشناسی .1-19 ،(1) دانشگاه تهران، 37 طاهری، ژاله؛ دلاور، علی؛ قدم پور، عزت الله و فرخی، نورعلی ( 1389 ). عوامل مؤثر در الگوی مناسب ،(4) باورهای انگیزشی دانش آموزان دبیرستانی در شهر تهران. مجل هی اصول بهداشتی روانی، 12 .662-673 علاء الدینی، زهره؛ کجباف، محمدباقر و مولوی، حسین ( 1387 ). بررسی اثربخشی امید درمانی گروهی بر .67-76 ،(4) میزان امید و سلامت روانی. فص لنام هی پژوهش در سلامت روا نشناختی، 1 بررسی رابطه ی عل ی خودکارآمدی تحصیلی و مشوق های انگیزشی منفی با ... 98 غلامی، مریم؛ پاشا، غلامرضا و سودانی، منصور ( 1388 ). اثربخشی آموزش معنا درمانی گروهی بر امید به زندگی و سلامت عمومی بیماران دختر تالاسمی. دانش و پژوهشدر روان شناسی کاربردی دانشگاه .25-45 ، آزاد اسلامی واحد خوراسگان، 42 غلامعلی لواسانی، مسعود؛ حجازی، الهه و خضری آذر، هیمن ( 1390 ). نقش خودکارآمدی، ارزش تکلیف، اهداف پیشرفت و درگیری شناختی در پیشرفت ریاضی: آزمون مدل علی. فص لنام هی .8-28 ،(41) نوآوریهای آموزشی، 11 مروج، فائزه ( 1389 ). بررسی تأثیر آموزه های مذهبی بر سلامت روان، شادکامی و امید دانشجویا . ن پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. مصباح، نسرین و عابدیان، احمد ( 1383 ). رابطه میان استرس با ناامیدی در دانشجویان ساکن خوابگاه ها. .154-159 ،(2) نشری هی روا نپزشکی و روا نشناسی بالینی دانشگاه تهران، 12 نظری، مهناز ( 1384 ). رابطه میان خودکارآمد پنداری (باور به کارایی شخصی) و اضطراب در بین دانشآموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی دولتی ناحیه ی 1 کرج. فص لنام هی علمی پژوهشی .1-21 ،(3) روا نشناسی مدرسه، 1 نریمانی، محمد؛ خشنودنیای چماچائی؛ زاهد، عادل و ابوالقاسمی، عباس ( 1392 ). نقش درک حمایت معلم در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری. ناتوان یهای یادگیری، .109-127 ،(1)3 نیک منش، زهرا و یاری، سمیه ( 1390 ). رابطه بین باور خودکارآمدی و ادراک خویشتن با اضطراب امتحان در دانشآموزان پسر و دختر دبیرستانی. مجل هی مطالعات روا نشناسی تربیتی، دانشگاه سیستان و .128-145 ،(14) بلوچستان، 8 یوسفی، حسین؛ میرجعفری، احمد و رضایی، آذرمیدخت ( 1387 ). بررسی رابطه منبع کنترل و عملکرد تحصیلی دانش آموزان سال سوم متوسطه شهرخورموج، استان بوشهر. همایش روا نشناسی و کاربرد آن در جامعه، استان بوشهر. Adabel, L., Benjamin, L., & Hankin, L. (2009). Insecure attachment, dysfunctional attitudes, and low self-esteem predicting prospective symptoms of depression and anxiety during adolescence. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 38, 219-231. Anthoni, R., & Artino, Jr. (2010). Online task value and Self-Efficacy Scale. Psychological Review, 84, 191-215. Beck, A. T. (1974). The measurement of pessimism: The Hopelessness Scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42, 861-865. Buric, I., & Soric, I. (2012) . The role of test hope and hopelessness in self-regulated learning: Relations between volitional strategies, cognitive appraisals and academic achievement. Journal of Learning and Individual Differences, 3, 1-7. Bong, M. (2004). Academic motivation in self-efficacy, task value, achievement goal orientations, and attributional beliefs. Journal of Educational Research, 97(6), 287-297. Cullen, F. T., Cullen, J. B., Hayhow, V. L. & Plouffe, J. T. (1975). The effects of the use of grades as an incentive. The Journal of Educational Research, 68, 27-279. Daniels, L. M., & Stupnisky, R. H. (2012). Not that different in theory: Discussing the control-value theory of emotions in online learning environments. Artical Internet and Higher Education,15, 222–226. DeLisle, M. M. (2007). Understanding the relationship between depression, Hopelessness, psychache and suicide risk. Unpublished Doctoral Dissertation. The Kingston University. Docan, T. (2006). Positive and negative incentives in the classroom: Analysis of grading systems and student motivation. Journal of Scholarship of Teaching and Learning. 6(2), 21-40. Han, S. S., Weiss, B., & Weisz, J. R. (2001). Specificity of relations between children’s control-related beliefs and internalizing and externalizing psychopathology. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 69, 240-251. Kemer, G. (2006). The role of self-efficacy, hope, and anaxiety in predicting university entrance examination scores of eleventh grade students.Unpublished Master of Art Thesis. The Middle East Technical University. Kline, R. B. (2010). Principles and pactices of structural equation modeling. New York: Guilford. Ledrich, J., & Gana, K. (2012). Relationship between attributional style, perceived control, self-esteem, and depressive mood in a nonclinical sample: A structural equationmodeling approach. Journal of Education Psychology,10, 31-44. Lee, C. (2002). The impact of self-efficacy and task value on satisfaction and performance in a web-based course. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Central Florida. Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2002). Motivation as enabler for academic success. School Psychoology, 31, 313- 328. Margalit, M., Ziv, O., & Ziman, T. (2006). Comparisons of self-efficacy, mood, effort, and hope between students with learning disabilities and their non–LD-matched peers. Learning Disabilities Research and Practice, 21, 111-121. McCann, E., & Garcia, T. (1999). Maintaining motivation and regulation emotion: Measuring individual differences in academic volitional strategies. Learning and Individual Differences, 11(3), 259-279. Miller, J. F. (1988). Development of a measure of hope. Nursing Research, 37, 6-10. Pekron, R., Frenzel, A., & Goetz, T. (2007). The control-value theory of achievement emotions: An integrative approach to emotions in Education. Emotion in education/ed. By P.A. Schutz and R. Pekrun. Amsterdam: Academic Press, 32, 13-36. Pintrich, P. R., & DeGroot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40. Robin, N., & Shepherd, M. (2006). Volitional strategies and social anxiety among college students. The College Quarterly, Seneca College of Applied Arts and Technology, 4, 12-21. Simons, A. D., Angell, K. L., Monroe, S. M., & Thase, M. E. (1993). Cognition and life stress in depression: Cognitive factors and the definition, rating, and generation of negative life events. Journal of Educational Psychology, 4, 584-591. Voelz, Z., Haeffel, G., Joiner, T., & Wagner, K. (2003). Reducing hopelessness: The interation of enhancing and depressogenic attributional styles for positive and negative life events among youth psychiatric inpatients. Behaviour Research and Therapy, 41, 1183-1198. Wellborn, J. G., Connell, J. P., & Skinner, E. (1989). Students' Perception of Control Questionnaire. University of Rochester. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,678 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,263 |