تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,742,901 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,239,128 |
نقش میانجی تعللورزی تحصیلی در ارتباط ابعاد کمالگرایی با فرسودگی تحصیلی | ||
مشاوره مدرسه | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 2، آذر 1400، صفحه 1-19 اصل مقاله (1.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsc.2021.1590 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی زارعان1؛ لیلا کرمی ایشقلو* 2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: فرسودگی تحصیلی ازجمله موانعی است که سبب میشود دانشجویان نتوانند توانمندیهای خود را در محیط دانشگاهی رشد و پرورش دهند. کمالگرایی و تعللورزی تحصیلی میتوانند شکلگیری و تداوم فرسودگی تحصیلی دخیل باشند. قابلذکر است که کمالگرایی خود دارای ابعاد سازگارانه و ناسازگارانه است. به نظر میرسد این ابعاد، همبستگیهایی متفاوتی با فرسودگی تحصیلی بهصورت مستقیم و نیز غیرمستقیم -از طریق نقش میانجی تعللورزی تحصیلی- داشته باشند. پژوهش حاضر درصدد است نقش میانجی تعللورزی تحصیلی را در ارتباط بین کمالگرایی و فرسودگی تحصیلی موردمطالعه قرار دهد. مواد و روشها: طرح این تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی بوده و با توجه به هدف آن، از نوع بنیادی است. از میان دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 98 – 97 تعداد 375 نفر با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تجدیدنظرشده کمالگرایی (APS-R)، مقیاس تعللورزی تحصیلی(PASS) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش (MBI) بودند. یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش، کمالگرایی در ابعاد سازگارانه و ناسازگارانه قادر است با میانجیگری تعللورزی تحصیلی، تغییرات فرسودگی تحصیلی را تبیین نماید. بهگونهای که کمالگرایی ناسازگارانه ارتباط مثبت غیرمستقیم و کمالگرایی سازگارانه ارتباط منفی غیرمستقیم از طریق تعللورزی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی دارند. حالآنکه ارتباط ضعیفتری بین کمالگرایی سازگارانه با فرسودگی تحصیلی از طریق نقش میانجی تعللورزی تحصیلی وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نقش ابعاد کمالگرایی و تعللورزی تحصیلی، میتوان برنامههای مداخلهای و آموزشی در راستای ارتقاء مهارتهای آموزشی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان طراحی و اجرا نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
فرسودگی تحصیلی؛ تعللورزی تحصیلی؛ کمالگرایی؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
درستی، حبیبه؛ زارعی، حیدرعلی. (1398). بررسی رابطه خودتنظیمی و عزتنفس با تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 7 (12)، 69-85. https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2018.14784.1660 رستمی، زینب، عابدی، محمدرضا، شوفلی، ویلمار بی. (1390). هنجاریابی مقیاس فرسودگی تحصیلی مسلش در دانشجویان زن دانشگاه اصفهان .رویکردهای نوین آموزشی، 6 (1)، 21-38. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=194359 شارعی نیا، حبیب؛ سید محمدی، سیده ندا؛ سعادتی، نیلوفر؛ رضادوست، فاطمه؛ محمدیان، بتول؛ ابراهیمی، نجمه. (1397). بررسی وضعیت تعللورزی، فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری، دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، (6) 11، 12-19. http://dx.doi.org/10.29252/edcbmj.11.06.02 فرید، ابوالفضل؛ حبیبی کلیبر، رامین؛ محمدی، محمد. (1397). مطالعه پدیدارشناسی تعللورزی تحصیلی دانشآموزان. پژوهش در نظامهای آموزشی، 12 (40 )، 107-129. https://dx.doi.org/10.22034/jiera.2018.64745 نوری ثمرین، شهرام؛ بیاتیانی، غلامرضا؛ سراج خرمی، ناصر. (1392). بررسی رابطه کمالگرایی با رضایت از زندگی و پرخاشگری در بین دانشآموزان دبیرستانی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، (8) 31، 201- 219. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=211345 یعقوبی، ابوالقاسم، و قلایی، بهروز، و رشید، خسرو، و کردنوقابی، رسول. (1394). عوامل مرتبط با تعللورزی تحصیلی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 11 (37)، 161-185. Abdollahi, A., Maleki Farab, N., Panahipour, S., & Allen, K. A. (2020). Academic Hardiness as a Moderator between Evaluative Concerns Perfectionism and Academic Procrastination in Students. The Journal of Genetic Psychology, 181(5), 365-374. https://doi.org/10.1080/00221325.2020.1783194 Accordino, D. B., Accordino, M. P., & Slaney, R. B. (2000). An investigation of perfectionism, mental health, achievement, and achievement motivation in adolescents. Psychology in the Schools, 37(6), 535- 545. https://doi.org/10.1080/00221325.2020.1783194 Allen, H. K., Barrall, A. L., Vincent, K. B., & Arria, A. M. (2021). Stress and burnout among graduate students: Moderation by sleep duration and quality. International journal of behavioral medicine, 28(1), 21-28. https://doi.org/10.1007/s12529-020-09867-8 Ashby, J. S., & Rice, K. G. (2002). Perfectionism, dysfunctional attitudes, and self‐esteem: A structural equations analysis. Journal of Counseling & Development, 80(2), 197-203. https://doi.org/10.1002/j.1556-6678.2002.tb00183.x Ashkzari, M. K., Piryaei, S., & Largani, S. F. H. (2015). The Mediating Role of Proactive Coping Strategy in the Relationship Between Procrastination and Job Burnout among High-School Teachers. J. Appl. Environ. Biol. Sci, 5(6S), 113-119. Ayadi, N., Pireinaladin, S., Shokri, M., Dargahi, S., & Zarein, F. (2021). Investigating the Mediating Role of Procrastination in the Relationship between Positive and Negative Perfectionism and Mobile Phone Addiction in Gifted Students. Iranian Journal of Psychiatry, 16(1), 30. https://dx.doi.org/10.18502%2Fijps.v16i1.5375 Balkıs, M. (2011). Academic efficacy as a mediator and moderator variable in the relationship between academic procrastination and academic achievement. Eurasian Journal of Educational Research, 45, 1-16. http://acikerisim.pau.edu.tr:8080/xmlui/handle/11499/5762 Boada-Grau, J., Merino-Tejedor, E., Sánchez-García, J. C., Prizmic-Kuzmica, A. J., & Vigil-Colet, A. (2015). Adaptation and psychometric properties of the SBI-U scale for Academic Burnout in university students. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 31(1), 290-297. https://doi.org/10.6018/analesps.31.1.168581 Çakır, S., Akça, F., Kodaz, A. F., & Tulgarer, S. (2014). The survey of academic procrastionation on high school students with in terms of school burn-out and learning styles. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 114, 654-662. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.763 Çam, Z., & Ögülmüs, S. (2021). Testing of a Model on the School Burnout among High School Students and Exploring the Model's Prediction Level of Grade Retention. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(2), 950-985. Chang, E., & Lee, S. M. (2020). Mediating effect of goal adjustment on the relationship between socially prescribed perfectionism and academic burnout. Psychology in the Schools, 57(2), 284-295. https://doi.org/10.1002/pits.22327 Chang, E., Lee, A., Byeon, E., Seong, H., & Lee, S. M. (2016). The mediating effect of motivational types in the relationship between perfectionism and academic burnout. Personality and Individual Differences, 89, 202-210. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.10.010 Chang, E., Seong, H., & Lee, S. M. (2020). Exploring the relationship between perfectionism and academic burnout through achievement goals: a mediation model. Asia Pacific Education Review, 21, 409-422. https://doi.org/10.1007/s12564-020-09633-1 Choi, H., Cho, S., Kim, J., Kim, E., Chung, J., & Lee, S. M. (2020). The mediating effect of introjected motivation on the relation between perfectionism and academic burnout. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 1, 13. https://doi.org/10.1017/jgc.2020.8 Cooks, J. A., & Ciesla, J. A. (2019). The impact of perfectionism, performance feedback, and stress on affect and depressive symptoms. Personality and Individual Differences, 146, 62-67. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.03.048 Custer, N. R. (2018). Test anxiety and academic procrastination among pre-licensure nursing students. Nursing Education Perspectives, 39(3), 162 – 163. https://doi.org/10.1097/01.NEP.0000000000000291 Darawad, M. W., Nawafleh, H., Maharmeh, M., Hamdan-Mansour, A. M., & Azzeghaiby, S. N. (2015). The relationship between time pressure and burnout syndrome: a cross-sectional survey among Jordanian nurses. Health, 7(01), 14. http://dx.doi.org/10.4236/health.2015.71003 Dorosti, H., Zarei, H. (2019). The Relationship between Self-regulation and Self-esteem with Academic Procrastination among Female Second Grade High School Students. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 7(12), 69-85 (Persian). https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2018.14784.1660 Dyrbye, L. N., & Shanafelt, T. (2016). A narrative review on burnout experienced by medical students and residents. Medical Education, 50(1), 132–149. https://doi.org/10.1111/medu.12927 Farid, A., & HabibI Kaleybar, R., & Mohammadi, M. (2018). Representation of the lived Experience of the Male Pre university Students with Procrastination in Marivan City: A Phenomenological Study. Journal of Research in Educational Systems, 12(40), 107-129 (Persian). https://dx.doi.org/10.22034/jiera.2018.64745 Finch, H. (2020). The psychology of procrastination: Understand you're habits, find you're motivation, and get things done. Garratt-Reed, D., Howell, J., Hayes, L., & Boyes, M. (2018). Is perfectionism associated with academic burnout through repetitive negative thinking? PeerJ, 6, e5004. https://doi.org/10.7717/peerj.5004 Hall, N. C., Lee, S. Y., & Rahimi, S. (2019). Self-efficacy, procrastination, and burnout in post-secondary faculty: An international longitudinal analysis. PloS one, 14(12), e0226716. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0226716 Hill, A. P., & Curran, T. (2016). Multidimensional perfectionism and burnout: A meta-analysis. Personality and social psychology review, 20(3), 269-288. https://doi.org/10.1177%2F1088868315596286 Ijaz, T., & Khalid, A. (2020). Perfectionism and Academic Burnout: The Mediating Role of Worry and Depressive Rumination in University Students. Pakistan Journal of Psychological Research, 473-492. Jokste, I. (2021, May). PERFECTIONISM: RESOURCE OF PATHOLOGY. In SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference (Vol. 7, pp. 123-133). https://doi.org/10.17770/sie2021vol7.6450 Kim, B., Jee, S., Lee, J., An, S., & Lee, S. M. (2018). Relationships between social support and student burnout: A meta‐analytic approach. Stress and Health, 34(1), 127-134. https://doi.org/10.1002/smi.2771 Koutsimani, P., Montgomery, A., & Georganta, K. (2019). The relationship between burnout, depression, and anxiety: A systematic review and meta-analysis. Frontiers in psychology, 10, 284. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00284 Lee, J., & Choi, H. (2014). Relationship between perfectionism and academic burnout: Focus on the mediating effect of academic stress and academic procrastination. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 15(11), 6556-6564. https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.11.6556 Luo, Y., Wang, Z., Zhang, H., Chen, A., & Quan, S. (2016). The effect of perfectionism on school burnout among adolescence: The mediator of self-esteem and coping style. Personality and Individual Differences, 88, 202–208. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.08.056 Mallinson-Howard, S. H., Hill, A. P., & Hall, H. K. (2019). The 2× 2 model of perfectionism and negative experiences in youth sport. Psychology of Sport and Exercise, 45, 101581. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2019.101581 Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of organizational behavior, 2(2), 99-113. https://doi.org/10.1002/job.4030020205 Motie, H., Heidari, M., & Sadeghi, M. A. (2012). Predicting academic procrastination during self-regulated learning in Iranian first grade high school students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 69, 2299 - 2308. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.02.023 Nazar, N., Österman, K., & Björkqvist, K. (2020). School burnout and its psychological concomitants among students from three school types in Pakistan. Eurasian Journal of Medical Investigation, 4, 187-194. https://doi.org/10.14744/ejmi.2020.99149 Newendorp, T. (2018). The Perfectionism Workbook: Proven Strategies to End Procrastination, Accept you'reself, and Achieve you're Goals. Althea Press. Noori Samarin, S., Kheyrollah Bayatiany, G., Seraj Khorrami, N. (2013). Study of the Relationship between Perfectionism with Life Satisfaction and Aggression among High School Students. Journal of Modern Psychological Researches, 8(31), 201-219 (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=211345 Ocampo, A. C. G., Wang, L., Kiazad, K., Restubog, S. L. D., & Ashkanasy, N. M. (2020). The relentless pursuit of perfectionism: A review of perfectionism in the workplace and an agenda for future research. Journal of Organizational Behavior, 41(2), 144-168. https://doi.org/10.1002/job.2400 Oxtoby, C. (2018). Managing perfectionism. The Veterinary Record, 183(3), 106. https://doi.org/10.1136/vr.k3182 Paloș, R., Maricuţoiu, L. P., & Costea, I. (2019). Relations between academic performance, student engagement and student burnout: A cross-lagged analysis of a two-wave study. Studies in Educational Evaluation, 60, 199-204. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2019.01.005 Rice, K. G., Richardson, C. M., & Tueller, S. (2014). The short form of the revised almost perfect scale. Journal of personality assessment, 96(3), 368-379. https://doi.org/10.1080/00223891.2013.838172 Robakowska, M., Tyrańska-Fobke, A., Walkiewicz, M., & Tartas, M. (2018). Adaptive and maladaptive perfectionism, and professional burnout among medical laboratory scientists. Medycyna pracy, 69(3), 253-260. https://doi.org/10.13075/mp.5893.00644 Robins, T. G., Roberts, R. M., & Sarris, A. (2018). The role of student burnout in predicting future burnout: Exploring the transition from university to the workplace. Higher Education Research & Development, 37(1), 115-130. https://doi.org/10.1080/07294360.2017.1344827 Rostami, Z., Abedi, M., Schuffli, V. (2011). Standardization of Maslash burnout inventory among female students at University of Isfahan. New Educational Approaches, 6(1), 21-38 (Persian). https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=326565 Schaufeli, W. B., Martinez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M., & Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of cross-cultural psychology, 33(5), 464-481. https://doi.org/10.1177%2F0022022102033005003 Sederlund, A., R Burns, L., & Rogers, W. (2020). Multidimensional Models of Perfectionism and Procrastination: Seeking Determinants of Both. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(14), 5099. https://doi.org/10.3390/ijerph17145099 Sepehrian, F. (2012). Academic procrastination and its predictive factors. Journal of Psychological Studies, 7(4), 9 - 26. https://doi.org/10.22051/psy.2011.1533 Shafran, R., Egan, S., & Wade, T. (2018). Overcoming Perfectionism 2nd Edition: A self-help guide using scientifically supported cognitive behavioural techniques. Robinson. Shareinia H, Seyed mohamadi S N, Saadati N, Rezadost F, Mohammadian B, Ebrahimi N. Assessment of Procrastination, Academic Burnout, Academic Performance and Related Factors in Nursing Students of Gonabad School of Nursing and Midwifery in 2016. Educ Strategy Med Sci. 2019; 11 (6) :12-19 (Persian). http://dx.doi.org/10.29252/edcbmj.11.06.02 Slaney, R. B., Mobley, M., Trippi, J., Ashby, J., & Johnson, D. G. (1996). The Almost Perfect Scale–Revised. Unpublished manuscript, The Pennsylvania State University, University Park, PA Slaney, R. B., Rice, K. G., Mobley, M., Trippi, J., & Ashby, J. S. (2001). The revised almost perfect scale. Measurement and evaluation in counseling and development, 34(3), 130-145. https://doi.org/10.1080/07481756.2002.12069030 Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of counseling psychology, 31(4), 503. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-0167.31.4.503 Spagnoli, P., Buono, C., Kovalchuk, L. S., Cordasco, G., & Esposito, A. (2021). Perfectionism and burnout during the COVID-19 crisis: A two-wave cross-lagged study. Frontiers in Psychology, 11, 4087. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.631994 Stoeber, J., Madigan, D. J., & Gonidis, L. (2020). Perfectionism is adaptive and maladaptive, but what's the combined effect? Personality and Individual Differences, 161, 109846. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.109846 Taylor, J. J., Papay, K. A., Webb, J. B., & Reeve, C. L. (2016). The good, the bad, and the interactive: Evaluative concerns perfectionism moderates the effect of personal strivings perfectionism on self-esteem. Personality and Individual differences, 95, 1-5. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.02.006 Tyler, J. M., Panichelli-Mindel, S. M., Sperrazza, C., & Levitt, M. F. (2019). A Pilot Study Exploring the Relationship Between Perfectionism and Anxiety in an Urban Middle School. Journal of Psychoeducational Assessment, 37(8), 989-1001. https://doi.org/10.1177%2F0734282918819949 Wassif, G. O., Gamal-Eldin, D. A., & Boulos, D. N. (2019). Stress and Burnout among Medical Students. Journal of High Institute of Public Health, 49(3), 190-198. https://dx.doi.org/10.21608/jhiph.2019.63794 Yosopov, L. (2020). The relationship between perfectionism and procrastination: examining trait and cognitive conceptualizations, and the mediating roles of fear of failure and overgeneralization of failure. https://ir.lib.uwo.ca/etd/7267 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 990 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 873 |