تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 362 |
تعداد مقالات | 3,209 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,713,498 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,220,978 |
اثر بازآموزی اسنادی بر باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی دارای تجدیدی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 1، خرداد 1393، صفحه 68-82 اصل مقاله (230.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jsp-3-1-93-3-5 | ||
نویسندگان | ||
سید موسی طباطبایی* 1؛ گوهر آلبویه2؛ الهه جهان3؛ خدیجه سادات طباطبایی4 | ||
1عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی سمنان | ||
3دانشجوی کارشناسی پرستاری و عضو باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
به منظور بررسی اثر مداخله بازآموزی اسنادی بر باورهای انگیزشی و پیشرفت تحصیلی تعداد 28 – دانشآموز دختر پایه ی اول دبیرستان شهر سمنان، که حداقل در یک درس در سال تحصیلی 1390 1391 تجدید شده بودند، به شیوه ی تصادفی ساده انتحاب شدند و با انتساب تصادفی در یکی از گروههای آزمایشی یا کنترل قرار گرفتند. طرح پژوهشی از نوع آزمایشی بود که آزمودنیها قبل از شروع مداخله و پس از پایان آزمایش به سؤالات پرسش نامه باورهای هوشی پاسخ دادند. میانگین نمرات دروس تجدیدی آزمودنیها در قبل و پس از مداخله به عنوان نمرات پیشآزمون و پسآزمون پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. تحلیل آماری نشان داد میانگین پیشرفت تحصیلی، باورهای هوشی افزایشی و باورهای تلاش آزمودنیهای گروه آزمایشی به گونهای معنی دار بالاتر از میانگین پیشرفت تحصیلی، باورهای هوشی افزایشی و باورهای تلاش آزمودنیهای گروه کنترل بود. در مورد باورهای هوشی ذاتی بین دو گروه آزمایشی و کنترل تفاوت معنی داری مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اسنادهای علی؛ بازآموزی اسنادی؛ درماندگی آموخته شده؛ باورهای هوشی ذاتی؛ باورهای هوشی افزایشی؛ افت تحصیلی | ||
مراجع | ||
حجازی، الهه ؛ ر ستگار، احمد ؛ غلامعلی لواسانی ، مسعود و قربان جهرمی ، رضا ( 1388 ). باورهای هوشی و ،(23) پیشرفت تحصیلی ، نقش اهداف پیشرفت و درگیری تحصی لی. پژوه شهای روان شناخ تی، 12 .11-25 رستگار، احمد ؛ حجازی، الهه وجمشیدی، اکبر ( 1387 ). ارتباط متغیرهای شناختی – انگیزشی با عملکرد .63-74 ،(42) ورزشی دانشآموزان. فص لنامه المپیک، 2 نریمانی، محمد و وحیدی، زهره ( 1393 ). مقایسه ی نارسایی هیجانی، باورهای خو دکارآمدی و عزت نفس .78-91 ،(2) در میان دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. ناتوان یهای یادگیری، 3 محمودعلیلو، مجید؛ موحدی، یزدان و علیزاده گورادل، جابر ( 1392 ). تعیین رابطه ی حالت های فراشناختی، سودمندی ادراک شده و تأکیدات هدفی والدین با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی .90-109 ،(1) یادگیری. ناتوان یهای یادگیری، 3 Aronson, J., Fried, C. B. & Good, C.(2002). “Reducing the Effects of Stereotype Threat on African American College Students by Shaping Theories of Intelligence”. Journal of Experimental Social Psychology, 38, 113-125. Blackwell, L., Trzesniewski, K. & Dweck, C. (2007). Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent transition, a longitudinal study and an intervention. Child Development, 78(1), 246–263. Bruning, R., Schraw, G., Norby, M. & Ronning, R. (2004). Cognitive psychology and instruction. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall. Burhans, K. & Dweck, C. (1995). Helplessness in early childhood: the role of contingent worth. Child Development, 66, 1719 – 1738. Ciarrochi, J., Heaven, P. C. L. & Davies, F. (2007). The impact of hope, self-esteem, and attributional style on adolescents’ school grades and emotional well-being, A longitudinal study. Journal of Research in Personality, 41, 1161–1178. Cury, F. A. J., Elliot, D., Fonseca, Da. & Moller, A. C. (2006). “The Socialcognitive Model of Achievement Motivation and the 2x2 Achievement Goal Framework.” Journal of Personality and Social Psychology, 90, 4, 666-679. Diener, C. & Dweck, C. (1978). An analysis of learned helplessness: Continuous change in Performance, strategy, and achievement cognitions following failure. Journal of Personality and Social Psychology, 36, 451 – 461. Dresel, Schober, M. & Zielgar, B. A. (2005). Nothing more than dimension? Evidence for a surplus meaning of specific attributions. The Journal of Educational Research, 99(1). 31-44. Durkin, K. (1995). Development social psychology: From infancy to old age. Malden, Massachusetts: Blackwell Publishers Inc. Dupeyrat, C. & Marian, C. (2005). “Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement and achievement: A test of Dweck’s model with returning to school adults”. ContemporaryEducational psychology, 30, 43-59. Dweck, C. S. (1975). The role of expectations and attributions in the alleviation of learned helplessness. Journal of Personality and Social Psychology, 31, 674 – 675. Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41, 1040-1048. Dweck, C. S. (1999). Self–Theories: Their role in motivation, personality and development.,Philadelphia: Psychology Press. Dweck, C. S. & Leggert, E. (1988). A social–cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 256 – 273. Dweck, C. S. (2000) Self-theories: Their Role in Motivation, Personality, and Development, Philadelphia: Psychology Press. Dweck, C. S. (2008). Self-theories of intelligence. In Aronson, J. & Aronson, E. (Eds.). Readings about the social animal (10th ed, 217-231). New York: Worth Publishers. Dweck, C. S. & Master, A.(2008). Self-theories motivate self-regulated learning. In D. H. Schunk, & B. J. Zimmerman (Eds.), Motivation and self-regulated learning: Theory research and, applications, 31–51. New York, NY: Lawrence Erlbaum Associates. Ellis, R. M. (2007). Relationship between parenting styles and children’s motivational style: The development of learned helplessness. Submitted to the Department of Education and the Faculty of the Graduate School of Wichita State University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education. Furr, S. R., Westefeld, J. S., McConnell, G. N. & Jenkins, J. M.(2001). Suicide and depression among university students: A decade later. Professional Psychology Research and Practice, 32, 97–100. Good, C., Aronson, J. & Inzlicht, M. (2003). Improving adolescents’ standardized test mperformance: An intervention to reduce the effects of stereotype threat. Journal of Applied mDevelopmental Psychology, 24, 645 – 662. Greene, J. A., Costa, L. J., Robertson, J., Pan, Y. & Deekens, V. M. (2010). Exploring relations among college students’ prior knowledge, implicit theories of intelligence, and self-regulated learning in a hypermedia environment. Computers & Education, 55, 1027 – 1043. Hall, N. C., Perry, R. P., Goetz, T., Ruthig, J. C., Stupnisky, R. H. & Newall, N. E. (2007). mAttributional retraining and elaborative learning. Improving academic development through writing-based interventions. Elsevier Learning and Individual Diffrences, 17, 280 – 290. Haynes, T. L., Perry, R. P., Stupnisky, R. H. & Daniels, L. M. (2009). A Review of Attributional Retraining Treatments: Fostering Engagement and Persistence in Vulnerable College Students. J. C. Smart (ed.), Higher Education: Handbook of Theory and Research, Springer Science Business Media B.V. 2009. Haynes, T. L., Clifton, R. A., Daniels, L. M., Perry, R. P., Chipperfield, J. G. & Ruthig, J. (2011). Attributional Retraining: reducing the likelihood of failure. Social Psychology Education, 14, 75 – 92. Hong, Y., Chiu, C., Dweck, C. S., Lin, D. M. S. & Wan, W. (1999). Implicit theories, attributions, and coping: A meaning system approach. Journal of Personality and Social Psychology, 77, 588–599. Mangels, J. A., Butterfield, B., Lamb, J., Good, C. & Dweck, C. S. (2006). Why do beliefs about intelligence influence learning success? A social cognitive neuroscience model. Social Cognitive & Affective Neuroscience, 1, 75-86. McDowell, J. (2009). The impact of attribution retraining for increasing student motivation .Submitted in partial fulfillmentof the requirements for the degree of master of arts in education at northern Michigan university. Miele, D. B. & Molden, D. C.(2010). Naive Theories of Intelligence and the Role of Processing Fluency in Perceived Comprehension. Journal of Experimental Psychology: General, 139, 535–557. Molden, D. C. & Dweck, C. S. (2006). Finding “meaning” in psychology: A lay theories mapproach to self-regulation, social perception, and social development. American Psychologist, 61, 192–203. Mueller, C. & Dweck, C. (1998). Praise for intelligence can undermine children’s motivation and performance. Journal of Personality and Social Psychology, 75(1), 33–52. Muis, K. R. (2004). “Personal Epistemology and Mathematics: A Critical Review and Synthesis of Research, Review of Educational Research,Vol. 74, No. 3, pp. 317-377. Ommundsen, Y.(2001). Self-handicapping strategies in physical education classes: The influence of implicit theories of the nature of ability and achievement goals. Psychology of Sport & Exercise, 2, 139–156. Ommundsen, Y., Haugen, R. & Lund, T.(2005). Academic self-concept, implicit theories of mability, and self- regulation strategies. Scandinavian Journal of Educational Research, 49, 461–474. Pizzolato, J. E. (2004). Coping with conflict: Self-authorship, coping, and adaptation to college in first-year, high-risk students. Journal of College Student Development, 45, 425-442. Robins, R. W. & Pals, J. L. (2002). Implicit self-theories in the academic domain: implications for goal orientation, attributions, affect, and self-esteem change. Self and Identity,1, 313–336. Ruthig, J. C., Perry, R. P., Hall, N. C. & Hladkyj, S. (2004). Optimism and attributional retaining: Longitudinal effects on academic achievement, test anxiety, and voluntary withdrawal in university students. Journal of Applied Social Psychology, 34, 709–730. Rytkonen, K., Aunola, K. & Nurmi, J. (2005). Parents’ causal attributions concerning their children’s school achievement:A longitudinal study. Merrill–Palmer Quarterly, 51, 494–523. Seymour, E. & Hewitt, N. M. “Talking About Leaving: Why Undergraduates Leave the Sciences,” Boulder: Westview Press, 2000. Siegle, D., Rubenstein, L. D. V., Pollard, E. & Romey, E.(2010). Exploring the Relationship of College Freshmen Honors Students' Effort and Ability Attribution, Interest, and Implicit Theory of Intelligence With Perceived Ability. Gifted Child Quarterly, 54(2), 92 –101. Stipek, D., and Gralinski, J.H.(1996). “Children’s Beliefs about Intelligence and School mPerformance,” Journal of Educational Psychology, 88(3), 397-407. Tamir, M., John, O. P., Srivastava, S. & Gross, J. J. (2007). Implicit Theories of Emotion: Affective and Social Outcomes Across a Major Life Transition. Journal of Personality.and Socciol psychology, 92, 731–744. Toland, J. & Boyle, C.(2008). Applying cognitive behavioural methods to retrain children's attributions for success and failure in learning. School Psychology International, 29(3), 286-306. Weiner, B. (1971). An attributional theory of achievement motivation and emotion. Psychological Review, 92, 548 – 573. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,727 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,558 |