تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 340 |
تعداد مقالات | 2,930 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,399,115 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,992,616 |
اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر تعلل ورزی تصمیم گیری و خود کارآمدی تحصیلی دانش آموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 1، اردیبهشت 1401، صفحه 68-79 اصل مقاله (949.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.1571 | ||
نویسندگان | ||
ساناز عینی1؛ زهره هاشمی* 2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مراغه، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر مطالعه ی اثربخشی مداخله شناختی- رفتاری بر تعلل ورزی تصمیم گیری و خود کارآمدی تحصیلی دانش آموزان بود. روشها: روش پژوهش حاضر آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل، همه دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان مراغه در سال تحصیلی 1398-1399 بود. در این پژوهش با استفاده از شیوه نمونه گیری خوشه ای30 دانش آموز در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه های خودکارآمدی تحصیلی و تعلل ورزی تصمیم گیری استفاده شد و پروتکل درمان شناختی- رفتاری بر روی دانشآموزان گروه آزمایش اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. یافتهها: بر اساس نتایج حاصل از آزمون کوواریانس، درمان شناختی- رفتاری در مرحله پس آزمون بر افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش تعلل ورزی تصمیمگیری اثر معنی داری داشت (05/0>P). نتیجهگیری: با توجه به یافته ی حاصل شده می توان گفت که استفاده مستقیم و غیرمستقیم از آموزشهای شناختی- رفتاری میتواند در جهت افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش تعلل ورزی تصمیم گیری کمک کننده باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلل ورزی تصمیم گیری؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ درمان شناختی- رفتاری | ||
مراجع | ||
اکبرزاده، افسانه. (1393). اندازه گیری و مقایسه تعللورزی های رفتاری، تصمیمگیری و دانشجویان. اولین کنفرانس بین المللی روان شناسی و علوم رفتاری. https://civilica.com/doc/385532/ بشرپور، سجاد و عینی، ساناز. (1400). نقش میانجی تابآوری تحصیلی در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری. فصلنامه کودکان استثنایی، ۲۱ (۱) ،5۳-۶۴. http://joec.ir/article-۱-۱۳۵۴-fa.html پدرام، محمد؛ محمدی، مسعود؛ نظیری، قاسم؛ آیین پرست، ندا.(1389). اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر درمان اختلال اضطراب، افسردگی و ایجاد امیدواری در زنان مبتلا به سرطان سینه. فصلنامه علمی-پژوهشی زن و جامعه، 1(4)، 61-75. http://jzvj.marvdasht.iau.ir/article_1217.html جمالی، مکیه؛ نوروزی، آزیتا و طهماسبی، رحیم.(1392). عوامل مؤثر بر خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با موفقیت تحصیل در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،13(8)، 629- 641.http://ijme.mui.ac.ir/article-۱-۲۶۳۸-fa.html جوکار، بهرام و دلاورپور، محمد آقا. (1386). رابطه تعللورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. اندیشه های نوین تربیتی، 3(3)، 61-70. [Doi: 10.22051/jontoe.2007.312] حسینی، فریده السادات و خیر، محمد. (1388). پیش بینی «تعللورزی رفتاری و تصمیم گیری» با توجه به باورهای فراشناختی در دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 15(3)، 265- 273. حصار، سید اسلام؛ نیکدل، فریبرز و خرامین، شیرعلی.(1393). اثربخشی آموزش تکنیک های شناختی رفتاری بر استرس، اضطراب، افسردگی و تعلل دانشآموزان دختر مقطع متوسطه. ارمغان دانش، 19(12)، 1105- 1117.http://armaghanj.yums.ac.ir/article-۱-۹۲-fa.html سماواتیان، محبوبه. (1392). اثربخشی آموزش برنامه هوش موفق بر امید و اشتیاق تحصیلی دانشجویان مشروطی دانشگاه صنعتی اصفهان(پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه آزاد اسلامی، علوم و تحقیقات واحد یزد. سوری، مصطفی. (1393). اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری با تاب آوری و درگیری تحصیلی دانشآموزان دبیرستان پایه دوم. پایان نامه کارشناسی ارشد، مشاوره مدرسه، دانشگاه تهران. شکری، محمد. (1391). اثربخشی مداخله شناختی – رفتاری متنی بر تعلل بر بهبود عملکرد تحصیلی و حرمت خود دانشجویان. دو فصلنامه علمی پژوهشی شناخت اجتماعی، 1( 2)، 81-91. شهنی ییلاق، منیجه؛ مهرابیزاده هنرمند، مهناز؛ حقیقی، جمال و سلامتی، سید عباس.(1385). بررسی شیوع تعلل و تأثیر روشهای درمان شناختی- رفتاری و مدیریت رفتار بر کاهش آن در دانشآموزان دبیرستانی شهرستان اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 13(3)، 1- 30. [Doi: 10.22055/psy.2006.16744] کمرزرین، حمید؛ زارع، حسین و بروکی میلان، حسن.(1391). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر افزایش خودکارامدی و بهبود علایم اعتیاد در بیماران وابسته به مواد. مجله اعتیاد پژوهی،6(22)، 75-85. http://etiadpajohi.ir/article-۱-۳۲۶-fa.html میرزایی، مصلح؛ غرایی، بنفشه و بیرشک، بهروز. (1392). نقش کمالگرایی مثبت و منفی، خودکارآمدی، نگرانی و مشکل در نظم بخشی هیجانی در پیش بینی اهمالکاری رفتاری و تصمیم گیری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 19(3)، 230-240. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-۱-۲۰۵۴-fa.html میکائیلی، نیلوفر؛ افروز، غلامعلی و قلیزاده، لیلا. (1394). ارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر. مجله روانشناسی مدرسه، 1(4)، 90 – 103. [d_1_4_91_12_1_6] نریمانی، محمد و وحیدی، زهره. (1392). مقایسه ی نارسایی هیجانی، باورهای خودکارآمدی و عزت نفس در میان دانش آموزان با و بدون ناتوانییادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 3(2)، 91-78. [d_jld_3_2_92_12_25_5] Artino, A.R., La Rochelle, J.S., & Durning, S.J. (2010). Second-year medical students’motivational beliefs, emotions, and achievement. Medical Education, 44(12), 1203–1212. [Doi:10.1111/j.1365-2923.2010.03712.x] Basharpoor, S., & Eyni, S. (2021). The mediating role of the academic resilience in relations between academic self-efficacy with academic adjustment of students with learning disabilities. JOEC, 21 (1), 64-53. URL: http://joec.ir/article-1-1354-fa.html Chu, A. C., & Chol, J. N. (2005). Rethinking procrastination: Positive effects of procrastination behavior on attitudes and performance. Journal of Social Psychology,145, 245-264. [Doi: 10.3200/SOCP.145.3.245-264] Essau, C.A., Edere,r E.M., Ocallaghan, J., & Aschemann, B.(2008). Doing it now or later? Correlates, predictors and prevention of academic, decisional and general procrastination among students in Austria. A poster Kingdom and Astralia: Arousal and Avoidance delays among adults. academic behavior. Ferrari, J. R., Patel, T. (2004). Social comparisons by procrastinations: Rating peers with similar or dissimilar delay tendencies. Journal of Personality and Individual Differences, 37(14), 1493- 1501. [Doi: 10.1016/j.paid.2004.02.006] Hazer, S., Nikdel, F., & kharamin, S. (2015). The effectiveness of cognitive- behavioral techniques training on procrastination, stress, anxiety and depression of high school female students. Armaghan-e- Danesh, 19(12),1105-1117. (Persian) http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-92-fa.html Hocker, A., Engberding, M., Beissner, J., & Rist, F. (2008). Evaluation of cognitive- behavioral intervention for procrastination. Verhaltenstherapie, 18 (4), 223-229. Howell, A.J., & Watson, D.C. (2007). Procrastination: Associations with achievement goal orientation and learning strategies. Personality and Individual Differences, 43, 167-178. [Doi:10.1016/j.paid.2006.11.017] Hosseini, F. S., & Khair, M. (2009). Predicting "behavioral procrastination and decision making" according to metacognitive beliefs in students. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology (Thought and Behavior), 15 (3), 265-273. (Persian) Hussain, I., & Sultan, S. (2014). Analysis of procrastination among university students. Procedia Social and Behavioral Sciences,5, 1897-1904. [Doi:10.1016/j.sbspro.2010.07.385] Jamali, M., Noroozi, A., & Tahmasebi, R. (2013). Factors affecting academic self-efficacy and its association with academic achievment among students of Bushehr university medical sciences 2012-13. Iranian Journal of Medical Education, 13 (8), 629-641. (Persian) URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2638-fa.html Jokar, B., & Delavarpour, M. A. (2007). The relationship between educational procrastination and achievement goals. Quarterly Journal of New Thoughts on Educations, 3(3), 61-70. (Persian) 10.22051/jontoe.2007.312] Kamarzarin, H., Zaree, H., & Brouki, M. H. (2012). The effectiveness of cognitive behavioral therapy on increasing of self-Efficacy and improving of addiction symptoms among drug dependency patients. Etiadpajohi, 6 (22),75-85. (Persian) http://etiadpajohi.ir/article-1-326-fa.html Klassen, R.M., Krawchuk, L.L., & Rajani, S. (2008). Academic procrastination of undergraduates: Low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination. Contemporary Educational Psychology. 33, 915-931. [Doi:10.1016/j.cedpsych.2007.07.001 Mikaeili, N., Afrooz, GH., & Gholiezadeh,, L. (2013). The relationship of self-concept and academic burnout with academic performance of girl students. Journal of School Psychology and Institutions, 1(4),90-103. (Persian) [Doi: d_1_4_91_12_1_6] Mirzaei, M., Gharraee, B., Birashk, B. (2014). The role of positive and negative perfectionism, self-efficacy, worry and emotion regulation in predicting behavioral and decisional procrastination. IJPCP, 19 (3), 230-240. (Persian) http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2054-fa.html Moon, S. M., & Illingworth, A. J. (2005). Exploring the dynamic nature of procrastination: A latent growth curve analysis of academic procrastination. Personality and Individual Differences, 38, 297–309. [Doi:10.1016/j.paid.2004.04.009] Narimani, M., & Vahidi, Z. (2014). A comparison of alexithymia, self-efficacy and self-esteem in students with and without learning disability. Journal of Learning Disabilities, 3(2),78-91. (Persian) [Doi: d_jld_3_2_92_12_25_5] Pedram, M., Mohammadi, M., Naziri, GH., & Aeinparast, N. (2011). Effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on the treatment of anxiety and depression disorders and on raising hope in women with breast cancer. Quarterly Journal of Woman & Society, 1(4), 34-61. (Persian) [Doi: 20.1001.1.20088566.1389.1.4.4.4] Rothblum, E. D., Solomon, L. J., & Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral, differences, between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33, 4, 387–394. [Doi:10.1037/0022-0167.33.4.387] Shehne Yailagh, M., Salamati, A., Mehrabizadeh Honarmand, M., & Haghighi, J. (2006). Prevalence of procrastination and the effect of cognitive-behavioral therapy and behavior management methods on its reduction in high school students in Ahvaz. Journal of Psychological Achievements, 13(1), 1-30. (Persian) [Doi: 10.22055/psy.2006.16744] Shukri, M. (2012). The effectiveness of textual cognitive-behavioral intervention on procrastination on improving academic performance and self-esteem of students. Quarterly Journal of Social Cognition, 1 (2), 81-91. (Persian) Torres, J.B., & Solberg, S. (2001). Role of self-efficacy, stress, social integration, and family support in latino college student persistence and health. Journal of Vocational Behavior, 59(1), 53-63. [Doi:10.1006/jvbe.2000.1785] Wang, M., Willet, J. B., & Eccles, J. (2011).The assessment of school engagement: Examining dimensionality and measurement invariance by gender and race/ethnicity. Journal of School Psychology, 49, 465–480. [Doi:10.1016/j.jsp.2011.04.001] Wäschle, K. (2014). Procrastination and self-efficacy: Tracing vicious and virtuous ircles in self-regulated learning. Learning and Instruction, 29, 103-114. [Doi:10.1016/j.learninstruc.2013.09.005] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,775 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,347 |