تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 356 |
تعداد مقالات | 3,110 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,583,558 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,127,363 |
مقایسهی اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی و یادگیری خودتنظیمی بر نشاط ذهنی دانشآموزان دختر | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 1، اردیبهشت 1401، صفحه 6-16 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.1570 | ||
نویسندگان | ||
المیرا امانی1؛ عذرا غفاری نوران* 2؛ تورج هاشمی3؛ محمد نریمانی4؛ منصور بیرامی3 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
2استادیار گروه روان شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
3استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
4استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی و یادگیری خودتنظیمی بر افزایش نشاط ذهنی دانشآموزان دختر انجام شد. روشها: روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون، پس آزمون چندگروهی با گروه کنترل بود. از بین دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 1398-1397 (3150نفر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و براساس تمایل آزمودنیها 150 دانشآموز در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل انتخاب و به پرسشنامهی نشاط ذهنی ریان و فردریک به عنوان ابزار اندازهگیری پاسخ دادند. برنامه آموزش ذهنآگاهی باون و مارلات (۲۰۱۱) و آموزش خودتنظیمی(پینتریچ، 1390) به عنوان مداخله در تحقیق حاضر استفاده شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق از تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چندمتغیره استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که ذهنآگاهی و یادگیری خودتنظیمی بر افزایش نشاط ذهنی دانشآموزان دختر تاثیر معنی داری داشته (001/0>p) و در مجموع اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر افزایش نشاط ذهنی دانشآموزان دختر بیش از روش یادگیری خودتنظیمی بوده است (05/0>p). نتیجهگیری: این پژوهش تلویحات آزمایشی، پژوهشی و کاربردی زیادی را در خصوص افزایش نشاط ذهنی دانشآموزان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی؛ خودتنظیمی؛ نشاط ذهنی | ||
مراجع | ||
پینتریچ، پل و شونک، دیل.(2016). انگیزش در تعلیم و تربیت (نظریه، تحقیقات و کاربردها). مترجم: مهرناز شهرآرای (1398). چاپ چهارم، ناشر: علم. حسن نیا، سمیه؛ صالح صدقپور، بهرام و دماوندی، مجید ابراهیم.(1393). مدل یابی رابطه ساختاری هوش هیجانی و شادکامی با واسطه گری خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی. مطالعات آموزش ویادگیری، 6(2)، 60-32. حسین خانزاده، عباسعلی و محمدی، حاتم.(1394). نقش ظرفیت خودمهارگری و خودنظم بخشی در تبیین شادزیستی دانشجویان. فصلنامه مطالعات روان شناختی، 11(4)، 118-97. [Doi: 10.22051/psy.2016.2185] حقبین، فاطمه و شیخ الاسلامی، راضیه. (1398). پیش بینی نشاط ذهنی بر اساس بهزیستی مدرسه: نقش واسطه ای سبک های خودتنظیمی هیجانی. مطالعات روانشناسی تربیتی، 16(35)، 52-23. [Doi:10.22111/jeps.2019.4986] سلیمان نژاد، اکبر و حسینی نسب، داوود.(1391).تاثیر تعاملی آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبک های شناختی دانش آموزان بر عملکرد حل مسئله ریاضی. مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 56-81.[Doi: 10.22099/jsli.2013.1577] شکیبا، منصور و ضیایی، مریم. (1391). مقایسه سلامت روان دختران دانشآموز تحت سرپرستی مراکز شبانهروزی بهزیستی با دختران دانشآموز دبیرستان دانشگاه در شهر زاهدان. مجله تحقیقات علوم پژشکی زاهدان، 14(2)، 60-56. https://brieflands.com/articles/zjrms-93582.html شیخ الاسلامی، راضیه و دفترچی، عفت.(1394). پیش بینی نشاط ذهنی دانش آموزان بر اساس جهت گیری های هدف و نیازهای اساسی روانشناختی. مجله روانشناسی، 19 (2)، 174-147. https://www.sid.ir/FileServer/JF/61513947403.pdf صادقیان، فرهاد. (1386). شادی چیست؟ شادمان کیست؟. نشریه پیوند، 341، 21-20. میری، تهمینه و منصوری، احمد. (1398). مقایسه درمان ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و آموزش نوروفیدبک بر نشانگان بالینی اختلال اضطراب فراگیر: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 21 (2)، 8-1. http://goums.ac.ir/journal/article-1-3351-fa.html نریمانی، محمد؛ نوری، رویا و ابوالقاسمی، عباس. (1394). مقایسهی اثر بخشی راهبردهای آگاهی واجشناختی و چند حسی فرنالد بر پیشرفت مهارت های خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان. مجله ناتوانیهای یادگیری، 4(3)، 120-104. http://jld.uma.ac.ir/article_281.html نریمانی، محمد؛ خشنودنیای چماچائی، بهنام؛ زاهد، عادل و ابوالقاسمی، عباس. (1395). مقایسهی باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان پسر نارساخوان، نارسانویس، نارسا حساب و عادی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 5(4)، 107-87. http://jld.uma.ac.ir/article_434.html Bowns, C. N., & Marlatt, G.A. (2011). Mindfulness-based relapse prevention for addictive behaviors: a clinician’s guide. New York: Guilford press. Dawood, E., Ghadeer, H.A., Mistsu, R., Almutary, N., & Alenezi, B. (2016). Relationship between test anxiety and academic achievement among undergraduate nursing students. Journal of Education and Practice, 7(2), 57-65. https://eric.ed.gov/?id=EJ1089777 Haghbin, F., & Sheikholeslami, R. (2019). The effectiveness of harm reduction training and matrix intervention program on academic procrastination in Harmed female students from relationship with opposite sex. Journal of Educational Psychology Studies, 16(35), 23-52. (Persian). [Doi: 10.22111/jeps.2019.4986] Hassan Nia, S., Saleh Sadeghpour, B., & Damavandi, M. I. (2014). Modeling the structural relationship between emotional intelligence and happiness with mediation of academic self-efficacy and self-regulation. Learning Education Studies, 6 (2), 32-60. (Persian) Horton- Deutsch, L., & Sars, M. (2018). Mindfulness: overcoming interactable conflict. Archives of Psychiatric Nursing, 17(4), 186-193. [Doi:10.1016/S0883-9417(03)00089-X] Hossein Khanzadeh, A.A., Taher, M., & Mohammadi, H. (2016). The role of self-control capacity and self-regulation in explaining of happiness in students. Quaterly Journal of Psychological Studies, 11(4), 97-118. (Persian) [Doi: 10.22051/psy.2016.2185] Jaggi, P. & Kaushik, V. (2011). Predicting Happiness in Urban males and females Through Perception of resource adequacy. Studies on Home and Community Science, 5(1), 39-44 Miri Sargazi, T., & Mansouri A. (2019). Comparison of the effectiveness of mindfulness based on stress reduction therapy and neurofeedback training on the clinical symptoms of individual with generalized anxiety disorder: A clinical trial study. Journal of Gorgan University of Medical Sciences, 21 (2), 1-8. http://goums.ac.ir/journal/article-1-3351-fa.html Narimani, M., & Nori, R., & Abolghasemi, A. (2015). Comparison of the effectiveness of phonological awareness strategies and Fernald multi-sensory to improve reading skill and comprehension of dyslexia students. Journal of Learning Disabilities, 4(3), 104-120. (Persian) http://jld.uma.ac.ir/article_281.html?lang=en Narimani, M., Khoshnoodnia chomachaei,B., Zahed, A., & Abolghasemi, A. (2016). A compare motivational beliefs and self- regulation learning strategies in boy students with dyslexia, dysgraphia, dyscalculia and normal. Journal of Learning Disabilities, 5(4),87-107. (Persian) http://jld.uma.ac.ir/article_434.html?lang=en Pintrich, P., & Schonck, D. (2016). Motivation in education (theory, research and applications). Translator: Mehrnaz Shahrarai (2019). Fourth Edition, Publisher: Alam. (Persian) Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2008). From ego-depletion to vitality: theory and findings concerning the facilitation of energy available to the self. Social and Personality Journal of Environmental Psychology, 2(2) ,702-717. [Doi:10.1111/j.1751-9004.2008.00098.x] Sadeghian, F. (2008). What is happiness? Who is happy? Journal of Transplantation, 341, 21-20. Shakiba, M., & Ziai, M. (2012). Comparative study of mental health of female students living in Sheikholeslami, R., & Daftarchi, E. (2015). The prediction of students’ subjective vitality by goal orientations and basic psychological needs. Journal of Psychology, 19(2), 147-174. (Persian) https://www.sid.ir/FileServer/JF/61513947403.pdf Soleimannejad, A., & Hosseini Nasab, D. (2012). The interactive effect of teaching students self-regulation strategies and cognitive styles on the performance of mathematical problem solving. Education and Learning Studies, 4 (2), 56-81. (Persian) [Doi:10.22099/jsli.2013.1577] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,524 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,419 |