تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 236 |
تعداد مقالات | 2,047 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,307,572 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,217,874 |
بررسی موانع به کارگیری تکنولوژی آموزشی در فرایند آموزش از دیدگاه معلمان شهرستان سرعین در طول سال تحصیلی 1399-1400 | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 اسفند 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناصر رزم طلب ![]() ![]() | ||
1کارمند آموزش و پرورش شهرستان سرعین | ||
2دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع به کارگیری تکنولوژی آموزشی در فرایند یاددهی – یادگیری از دیدگاه معلمان شهرستان سرعین انجام شد. پژوهش حاضر به روش توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان و مدیران ابتدایی شهری و روستایی شهرستان سرعین می باشد که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تدریس بودند. نمونه گیری بخاطر کم بودن جامعه آماری توسط قرعه کشی با کارت اعداد انتخاب شد. و از بین 105 نفر معلم و مدیر براساس جدول مورگان 86 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و لینک پرسشنامه به صورت دیجیتال در فضای مجازی شاد توزیع شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه 24 سوالی یوسفی (1375) استفاده شد. پایایی پرسشنامه را یوسفی (1375) 79% و رستگار پور و احمدی گل (1393) پایایی پرسشنامه را 82/0 گزارش کرده اند. نتایج حاصل از تحلیل نشان می دهد که بین کمبود و ضعف نیروی انسانی و عدم به کار گیری تکنولوژی آموزشی در مدارس رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بین چگونگی برنامه ریزی درسی در مدارس و عدم به کارگیری تکنولوژی آموزش در حین آموزش هم چنین بین کمبود امکانات و منابع مادی مدرسه و عدم بهره گیری از تکنولوژی در فرایند تدریس رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بین نگرش منفی معلمان نسبت به تکنولوژی آموزشی و عدم بهره گیری از تکنولوژی آموزشی در فرایند یاددهی و یادگیری و بین نحوه ارزشیابی عملکرد معلمان و عدم به کار گیری تکنولوژی آموزشی در فرایند یاددهی و یادگیری رابطه معنی داری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تکنولوژی آموزشی؛ امکانات مدرسه؛ نیروی انسانی؛ عملکرد معلمان و نگرش معلمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 610 |