تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,724 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,659 |
رابطه ی خودبخششی و عواطف مثبت و منفی با تعل لورزی تحصیلی دانش آموزان سال سوم متوسطه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 1، خرداد 1393، صفحه 6-21 اصل مقاله (354.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jsp-3-1-93-3-1 | ||
نویسندگان | ||
رحیم بدری* 1؛ اسکندر فتحی آذر2؛ نادر محمدی3 | ||
1دانشیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز | ||
2استاد علومتربیتی، دانشگاه تبریز | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تعیین رابطه ی خود بخششی و عواطف مثبت و منفی با تعلل ورزی تحصیلی انجام شد. برای این منظور 354 دانش آموز به شیوه ی نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از میان کلیه ی دانش آموزان سال سوم متوسطه شهر اردبیل ( 4029 نفر) انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از مقیاس ارزیابی عاطفه ی مثبت و منفی ،(TPS) پرسش نامه های مقیاس ارزیابی تعلل ورزی تحصیلی استفاده شد. داده های به دست آمده با روش (HFS) و مقیاس ارزیابی گرایش به بخشش (PANAS) تحلیل رگرسیون چند متغیر هی گام به گام و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که بین خود بخششی و عواطف مثبت و منفی با تعلل ورزی تحصیلی رابطه معنی دار وجود دارد. علاوه بر این، نتایج به دست آمده نشان داد که متغیرهای پیش بین خود بخششی و عواطف مثبت و منفی قادرند تغییرات تعل لورزی را پیش بینی کنند. تحلیل مسیر نیز نشان داد که عاطفه ی منفی میان خود بخششی و تعلل ورزی به عنوان متغیر میانجی عمل می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلل ورزی تحصیلی؛ عاطفه ی مثبت؛ عاطفه ی منفی؛ خود بخششی | ||
مراجع | ||
بخشی پور، عباس و دژکام، محمود ( 1386 ). تحلیل عاملی تأییدی مقیاس عاطفه ی مثبت و منفی. مجل هی .61-80 ،(4) روا نشناسی، 9 جوکار، بهرام و دلاورپور، محمدآقا ( 1386 ). رابطه تعلل ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. اندیش ههای .61-80 ،(3) نوین تربیتی ، 3 خرمایی، فرهاد؛ عباسی، مسلم و رجبی، سعید ( 1390 ). مقایسه ی کمال گرایی و تعل لورزی در مادران .60-77 ،(1) دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. ناتوانی یادگیری، 1 رابطه ی خودبخششی و عواطف مثبت و منفی با تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان سال سوم متوسطه 20 سلطانی زاده، محمد؛ مل کپور، مختار و نشا طدوست، حمید طاهر ( 1387 ). رابطه لذت جسمانی و عاطفه ی .31-46 ،(1) مثبت و منفی در دانشجویان دانشگاه اصفهان. مطالعات روا نشناختی، 4 کرمی، داوود ( 1388 ). میزان شیوع اهمال کاری در دانشجویان و ارتباط آن با اضطراب و افسردگی. اندیشه .25-34 ،(4) و رفتار، 13 کیامنش، علیرضا ( 1374 ). ارزیابی آموزشی. چاپ دوم، تهران: انتشارات پیام نور. هومن، حیدر علی ( 1380 ). تحلیل داده های چند متغیری در پژوهش رفتاری. تهران: نشر پارسا. Burka, J. B. & Yuen, L. M. (2008). Procrastination: Why You Do It, What to Do About It Now. New York: lifelong Books. Busco, M. R. (2010). The Procrastinator's Guide to Getting Things Done. The Gilford Press. Chebat, C. J. & Slusarczyk, W. (2005). How emotions mediate the effects of perceived justice on loyalty in service recovery situations: An empirical study. Journal of Business Research, 58(5), 664– 673. Fee, R. L., & Tangney, J. P. (2000). Procrastination: A means of avoiding shame or guilt? Journal of Social Behavior and Personality, 15(5), 167–184. Ferrari, J. R. & Beck, B. L. (1998). Affective responses before and after fraudulent excuses by academic procrastinators. Journal of Education, 118(4), 529–537. Fiore, N. (2002). Overcoming procrastination: Practice the now habit and guilt-free play. New York: MJF Books. Gailliot, M. T., Mead, N. L. & Baumeister, R. F. (2008). Self-regulation. In O. P. John, R.W. Robbins, & L. A. Pervin (Eds.), Handbook of personality: Theory and research. (pp. 472–491). New York: The Guilford Press. Hall, J. H. & Fincham, F. D. (2005). Self-forgiveness: The stepchild of forgiveness research. Journal of Social and Clinical Psychology, 24(5), 621–637. Heinze, L. & Snyder, C. R. (2001). Forgiveness components as mediators of hostility and PTSD in child abuse. Paper presented at the American Psychological Association, San Francisco. Knaus, W. J. (2010). The procrastination work book. New York: New Harbinger Publications, Inc. Leach, M. M. & Lark, R. (2004). Does Spirituality Add to Personality in the Study of Trait Forgiveness? Personality and Individual Differences, 37(1), 147–156. Lulofs, R. A. (1992). The social construction of forgiveness. Journal of Human Systems, 3(1) , 183–197. Macaskill, A. (2005). Defining forgiveness: Christian clergy and general population perspectives, Journal of Personality, 5(1), 1237-1269. Maltby, J., Macaskill, A. & Gillett, R. (2007). The cognitive nature of forgiveness: Using cognitive strategies of primary appraisal and coping to describe the process of forgiving. Journal of Clinical Psychology, 63(6), 555-566. O'Brien, W. K. (2002). Applying the trans theoretical model to academic procrastination. Unpublished doctoral dissertation, University of Houston. Rasmussen, H. N. & Lopez, S. J. (2000). Forgiveness and adaptive coping. Poster session presented at the annual meeting of the American Psychological Association, Washington, D.C. Schouwenburg, H. C. (2005). On counseling the procrastinator in academic settings. Fedora Psyche Conference. Groningen, The Netherlands, 67-80. Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological bulletin, 133(1), 65-94. Thopson,Y. L., Snyder, C. R., Hoffman, L., Michel, T. S., Rasmussen, N. H., Billigs, S. L., Heinze, L., Neufeld, E. J., Shorey, S. H., Roberts, C. J. & Robert, E. D. (2005). Dispositional forgiveness of self, others, and situations. journal of Personality, 73(2), 313-359. Tuckman, B. W. (1991). The development and concurrent validity of the procrastination scale. Meeting of the American educational research association. Educational Psychology Measurement, 51, 473-480. Wohl J.A. M., Pychyl, A. T., Bennett, H. S. (2010). I forgive myself, now I can study: How self-forgiveness for procrastinating can reduce future procrastination. Journal of Personality and Individual Differences, 48(7), 803-808. Wohl, M. J. A., DeShea, L. & Wahkinney, R. L. (2008).Looking within: The state forgiveness scale. Canadian Journal of Behavioral Science, 40(1), 1–10. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,206 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,360 |