تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,988 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,435 |
توسعه نظریه پالایش محیط تربیتی بر مبنای معرفت فضیلت گرای ملاصدرا | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1400، صفحه 31-48 اصل مقاله (784.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2021.1545 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغرزاده* 1؛ سمیه دلیر صف ارای اخگر2 | ||
1علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور، تهران،ایران | ||
2سطح چهار، فلسفه و کلام ،حوزه علمیه خواهران،تهران،ایران | ||
چکیده | ||
پالایش، به عنوان یکی از خصوصیات مدرسه صالح، زمینه تحقق مراتب تربیت را فراهم می نماید. همچنین دیویی محیط و پاکسازی آن را، ابزار واسطی در انتقال معرفت، معرفی و مورد توجه قرار داد. امروزه با ظهور فناوری و فضای مجازی، محیط آموزشی گسترده تر از قبل شده و توجه کارآمدتر به پالایش محیط، ضرورت بیشتری یافت. شکسته شدن ساختارهای «دور، نزدیک»و نیز«ممنوع، مجاز» در محیط تربیتی امروزه، ما را بر آن داشت تا از منظر معرفتی، موضوع پالایش فضای تربیتی متربی، در تطابق با معرفت فضیلت گرای فیلسوفان تربیتی به خصوص ملاصدرا قرار گیرد. از آنجائیکه مبنای نظرات معرفت شناسی ملاصدرا، آگاهی های انسان را از معرفت به فهم توسعه داد و دانسته ها از سنخ مهارت، جزو آگاهی های فاعل شناسا به شمار رفت. از این رو، در این مطالعه فرایند ارتقاء پالایش محیط تربیتی از سطح معرفتی به درجه فهم و مهارت، مورد پژوهش قرار گرفت. این پژوهش با روش تحلیلی و ترکیبی در حوزه ویژگی محیط و معلم به عناصر دخیل در پالایش و فرایند پالایش فضیلت محور بررسی شد. یافته های تحقیق نشان داد که امر پالایش بر محور فضیلت میتواند دانش آموز را از عقل نظری صرف ارتقاء داده و به مشارکت و عمل با شوق و اراده که محصول فهم است برساند. | ||
کلیدواژهها | ||
پالایش؛ محیط تربیتی؛ مدرسه صالح؛ فضیلت گرا؛ فهم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,600 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 688 |