تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,988 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,433 |
نشانگرهای یک رهبر آموزشی موفق؛ یافتههای یک مطالعه پدیدارشناسانه | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1400، صفحه 1-14 اصل مقاله (544.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2021.1540 | ||
نویسندگان | ||
مینا محمدی زاده* 1؛ محمدحسن صیف2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه پیام نور- ایران | ||
2دانشیار دانشگاه پیام نور - ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور شناسایی نشانگرهای یک رهبر آموزشی موفق در مدرسه و در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از راهبرد پدیدارشناسی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل استادان رشته مدیریت آموزشی دانشکده های علوم تربیتی دانشگاههای دولتی و نیز مدیران شاخص مدارس متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی 1400-1399 است. از میان جامعه آماری، ۳۰ نفر از طریق نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شده اند. داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته جمع آوری شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه، از کدگذاری استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که رهبر آموزشی موفق برای مدارس متوسطه شهر شیراز دارای ۳۶ نشانگر در ۵ مقوله تعیین جهت، مدیریت فرهنگ و جو سازمانی، نظارت و ارزیابی آموزشی، مدیریت بر فرایند یاددهی – یادگیری در مدرسه، و رشد و توسعه حرفه ای است. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبر آموزشی موفق؛ فرهنگ سازمانی؛ ارزیابی آموزشی؛ توسعه حرفهای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,711 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 838 |