تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,756,012 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,245,956 |
مقایسه ی تحول زبان کودکان دارای اختلالات یادگیری کلامی و کودکان دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 3، خرداد 1393، صفحه 100-111 اصل مقاله (184.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-3-3-93-3-7 | ||
نویسندگان | ||
همایون هارون رشیدی* 1؛ فردین مرادی منش2 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه ی تحول زبان کودکان دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی با کودکان دارای اختلالات یادگیری کلامی بود. جامعه ی پژوهش حاضر شامل کل یه ی دانش آموزان دختر و 1390 بود. نمونه این پژوهش 30 - پسر دارای اختلالات یادگیری شهر شیراز در سال تحصیلی 91 دانش آموز دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی و 34 دانش آموز دارای اختلالات یادگیری کلامی مراکز اجرا شد . نتایج تحلیل واریانس دو طرفه نشان Told مشکلات یادگیری شیراز بودند . آزمون تحول زبان داد بین کودکان دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی با کودکان دارای اختلالات یادگ یری کلامی در مقیاس تحول زبان تفاوت معناداری وجود دارد . با این حال، بین دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود ندارد . می توان نتیجه گرفت که تشخیص اختلالات یادگیری کلامی و غیرکلامی با استفاده از امکان پذیر بوده، پس استفاده از این مقیاس توصیه می شود. Told نیم رخ نمرات استانداردتحول زبان | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات یادگیری؛ کلامی؛ غیرکلامی؛ تحول زبان | ||
مراجع | ||
انجمن روان شناسی آمریکا ( 2000 ). متن تجدید نظر شده چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی. ترجمه ی هامایاک آودیس یانس و محمدرضا نیک خواه( 1388 )، چاپ اول. تهران: نشر سخن. مقایسه ی تحول زبان کودکان دارای اختلالات یادگیری کلامی و کودکان دارای ... 110 احدی، بتول( 1373 ). مقایس هی عملکرد دان شآموزان با اختلال یادگیری و دان شآموزان بدون اختلال یادگیری در مقیاس هوش وکسلر کودکان، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز. شهیم، سیما( 1385 ). مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر برای کودکان، دستورکار و هنجارها. چاپ دوم. شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز. شهیم، سیما و هارون رشیدی، همایون ( 1386 ). بررسی و مقایسه ی عملکرد کودکان دارای اختلالات یادگیری کلامی و کودکان دارای اختلالات غیر کلامی در خرده آزمون های مقیاس هوشی وکسلر کودکان، آزمون دیداری حرکتی بندر گشتالت و مقیاس ریاضیات ایران کی مت. مجل هی علمی- .61-92 ،(2) پژوهشی پژوهش در روا نشناسی دانشگاه خوراسگا . ن 32 نیوکامر، فلیس و هامیل، دو نالد دی ( 1998 ). آزمون رشد زبان. ترجمه، انطباق و هنجاریابی از سعید حسن زاده و اصغر مینایی( 1381 ). چاپ اول. تهران: انتشارات سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور. هارون رشیدی، همایون؛ جاهدیان پور، فهیمه و عبده پور سبزقبایی، الهام( 1388 ). اختلالات یادگیری .24- غیرکلامی، ماهنامه تعلیم و تربیت کودکان استثنایی، 102،13 Cornoldi, C., Rigoni, F., Tressoldi, E. & Vio, C. (1999). Perception of nonverbal emotion cues by children with nonverbal learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 32(1), 38-48. Humphries, T. Cardy, J. Worling, D. & Peets, K. (2004). Narrative comprehension and retelling abilities of children with nonverbal learning disabilities. Brain and congnition, 56(2),77-88. Katz, l., Goldstein, G. & Beers, S. R. (2010).Learning disabilities in older adolescents and Adults;Clinical Utility of the Neuropsychological perspective. Kluwer Academic Publishers: New York. Kaufman, A. S. (2001). Essentials of WISC-III and WPPSI-R assessment. New York: John Wiley & Sons. Inc. McDonough-Ryan, P., DelBello, M., Shear, P.K., Ris. M., Soutullo, C. & Strakowski, S. M. (2002). Academic and cognition abilities in children of parents with bipolar disorder: A test of the nonverbal learning disabilities model Journal of Clinical & Experimental Neuropsychology, 24(3), 280-286. Molenar-Klumper, M. (2002). Non-verbal learning disorder: characteristics, diagnosis and treatment within an education setting.Londan,GBR:Jessica Kingsley Publishers. Rourke, B. P. (1995). Syndrome of nonverbal learningisabilities. Neuro psychological manifestations. New York: Guilford press. Russell, C. (2004). Understanding nonverbal learning disorders in children with spina bifida.Teaching Exceptional Children, 36(4), 8-16. Stothers, M. E. & Cardy, J. (2012). Oral language impairments in developmental disorders characterized by language strengths: a comparison of asperger syndrome and nonverbal learning disabilities. Research in Autism Spectrum Disorders, 6(1),519-534 Tanguay, P. (2003). Nonverbal learning disabilities at school educating students with NLD, Asperger syndrome, and related conditions. British Journal of Educational Psychology, 73(3).445-454. Zarbakhsh, M. R., & Haroon rashidi, H. (2012).Comparison of social understand ing (based on mind theory) and Its dimensions in students with verbal learning disabilities (VLD) and nonverbal learning disabilities (NLD), Indian J. Edu. Inf. Manage,1(6), 406-412. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,893 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,443 |