تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,962 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,405 |
واکاوی صلاحیت های حرفهای آموزگاران دوره ابتدایی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، شهریور 1400، صفحه 69-78 اصل مقاله (954.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
یوسف مرادیان* 1؛ اسد حجازی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی،دانشگاه فرهنگیان تهران،ایران | ||
2استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف واکاوی و شناسایی و تعیین صلاحیت های حرفه ای آموزگاران به منظور ارائه یک چارچوب مفهومی طراحی و اجرا شد. روش پژوهش، از نوع ترکیبی اکتشافی است. ابتدا در مرحله کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از متخصصان و صاحبنظران و آموزگارن دوره ابتدایی که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند،بعد از انجام مصاحبه و کدگذاری و دستیابی به زیر مؤلفه ها و مؤلفهها، ابعاد صلاحیت حرفه ای آموزگاران شامل 4 بعد دانشی، مهارتی، فردی و توانایی شناسایی شدند. در بخش کمی، جامعه آماری پژوهش کلیه آموزگاران استان البرز (7000 نفر) بودند که از بین آنها تعداد 364 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته صلاحیتهای حرفهای آموزگاران استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، در سطح معناداری 01/0 بین میانگین رتبه ابعاد صلاحیت حرفه ای آموزگاران در هر دو وضعیت موجود و مطلوب تفاوت معنی داری وجود دارد. در هر دو وضعیت، ابعاد صلاحیت حرفهای آموزگاران به ترتیب عبارتند از :بعد دانشی، بعد مهارتی، بعد فردی، بعد توانایی. همچنین میانگین نمره این ابعاد بر حسب وضعیت موجود و مطلوب با هم تفاوت معنی داری دارد این تفاوت برای بعد دانشی، مهارتی و توانایی در سطح 99/0 (01/0˂p)، و برای بعد فردی در سطح 95/0 معنی دار است (05/0˂p). نتایج این پژوهش میتواند دریچههای جدیدی را برای توجه بنیادی به صلاحیت حرفهای آموزگاران و ایجاد تغییرات مطلوب در بازنگری برنامة بهسازی منابع انسانی بگشاید. | ||
کلیدواژهها | ||
صلاحیت حرفهای؛ آموزگاران؛ دوره ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,505 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 703 |