تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 361 |
تعداد مقالات | 3,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,692,513 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,205,382 |
بررسی نقش میانجی هوش هیجانی در رابطه بین سبک رهبری تحولی و میزان پاسخگویی مدیران مدارس | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، شهریور 1400، صفحه 79-96 اصل مقاله (656.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
داریوش توسلی* 1؛ علیرضا قلعه ای2؛ بهناز مهاجران2؛ کوثر احمدی بلوطکی3 | ||
1دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان اهواز، اهواز، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه، امیدیه، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از معیارهای قضاوت در خصوص میزان پویایی و اثربخشی یک سازمان، سنجش میزان حساسیت رهبران آن سازمان نسبت به رضایت ذینفعان و پاسخگویی مستمر یا انتظار ضمنی و غیرضمنی از آنها برای توجیه عقاید، احساسات و رفتارهایشان در مقابل خدمات گیرندگان است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل روابط سبک رهبری تحولی با میزان پاسخگویی مدیران مدارس شهرستان ماهشهر از طریق متغیر میانجی هوش هیجانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران مدارس شهرستان ماهشهر با تعداد 320 نفر تشکیل دادند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان نمونهای با حجم 175 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رهبری تحول آفرین باس و آولیو (1985)، میزان پاسخگویی هوچوارتر و همکاران (2007) و هوش هیجانی پترایدز و فارنهام (2001) استفاده شد و روایی این ابزارها توسط متخصصین تأیید شد. ضریب پایایی پرسشنامه رهبری تحولگرا به روشهای آلفای کرونباخ ۹۰/۰، پایایی پرسشنامه پاسخگویی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 74/0 و پایایی پرسشنامه هوش هیجانی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 93/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روشهای آماری ضریب همبستگی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که رابطه سبک رهبری تحولی از طریق متغیر میانجی هوش هیجانی با میزان پاسخگویی مدیران مدارس معنیداری است و فرضیه پژوهش تایید شد. پس میتوان گفت بهرهگیری از سبکهای مدیریتی تحولگرایانه و شناخت و مدیریت هیجانات کارکنان توسط مدیران میتواند باعث بهبود کیفیت پاسخگویی کارکنان سازمانهای آموزشی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش هیجانی؛ پاسخگویی؛ رهبری تحولی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,848 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 855 |