تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,847 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,699 |
بررسی تاثیر آموزش تئوری حل ابداعانه مسئله بر توانایی حل مسئله مدیران هلدینگ تخصصی صنعت و معدن | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، شهریور 1400، صفحه 53-68 اصل مقاله (746.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
اسد محمودیان* | ||
دانشجو دکترا مهندسی صنایع دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
عواقب تصمیماتی که مدیران در سازمانها اتخاذ میکنند نسبت به تصمیماتی که کارمندان می گیرند، گستره وسیعتری را متاثر میسازد. پژوهش حاضر با هدف اصلی تعیین اثر آموزش تریز بر توانایی حل مسئله جامعه مدیران هلدینگ تخصصی صنعت و معدن انجام گرفت. تحقیق از لحاظ نوع هدف کاربردی و از نظر ماهیت دادهها کمی است. برای این منظور از جامعه 110 نفری مدیران هلدینگ شامل مدیران ستاد، موسسات و پروژههای تابعه با روش نمونهگیری تصادفی و داوطلبانه نمونهای به اندازه 86 نفر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد حل مسئله هپنر و پترسون (1982) است. در این تحقیق روایی پرسشنامه توسط تعدادی از اساتید دانشگاهی تایید شده است. جهت تعیین اعتبار علمی پرسشنامه از شاخص روایی محتوی (CVI) و ضریب روایی محتوی (CVR) استفاده شد. همچنین میزان آلفای کرونباخ 77/0 بدست آمد که نشان از پایایی پرسشنامه دارد. فرضیههای تحقیق با استفاده از تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق از طرح آزمایشی پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد که متشکل از یک متغیر مستقلِ آموزش تئوری حل ابداعانه مسئله و متغیرهای وابسته اعتماد به حل مسائل، سبک گرایش - اجتناب و کنترل شخصی بود. یافتههای این تحقیق نشان داد آموزش تریز باعث افزایش اعتماد به خود در حل مسایل، شیوه گرایش – اجتناب، کنترل شخصی و توانایی حل مسئله مدیران هلدینگ تخصصی صنعت و معدن گردیده است. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان آموزش تریز را در افزایش توانایی حل مسئله مدیران موثر دانست. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ تئوری حل ابداعانه مسئله؛ توانایی حل مسئله؛ حل مسئله | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,615 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 725 |