تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,954 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,376 |
اثربخشی رویکرد گروهدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و راهبردهای مقابله با استرس در دانش آموزان | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، شهریور 1400، صفحه 27-36 اصل مقاله (525.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
معصومه حیدریان1؛ نوشین سلیمی* 2 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
2استادیار، گروه بهداشت عمومی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و راهبردهای مقابله با استرس در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر سرپل ذهاب انجام شد. مطالعه حاضر پژوهشی نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود که در سال 1398 در شهرستان سرپل ذهاب انجام شد. روش نمونهگیری خوشهای و تعداد نمونهها در دو گروه مداخله و کنترل 40 نفر بود (هر گروه 20 نفر). گروه مداخله در طول هشت جلسه60 تا 90 دقیقه ای، آموزش های گروهدرمانی مبتنی بر حضور ذهن دریافت کردند. دادههای مربوط به دانش آموزان در دو مقطع زمانی قبل و بلافاصله بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامههای استاندارد انگیزش پیشرفت، خودکارآمدی تحصیلی مورگان-جینکز و راهبردهای مقابله با استرس جمعآوری شد. دادهها با آزمونهای آماری t مستقل، t زوجی و آزمون کای دو و با استفاده نرمافزار SPSS 16 و سطح معنیداری 5٪ مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که گروهدرمانی مبتنی بر حضور ذهن، موجب بهبود معنادار نمرات خودکارآمدی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و راهبردهای مقابله با استرس در دانش آموزان گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل گردید (0/001 > P ). به نظر می رسد مداخله گروهدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با افزایش مهارتهای ذهنی دانش آموزان منجر به بهبود خودکارآمدی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و راهبردهای مقابله با استرس گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس؛ انگیزش پیشرفت؛ خودکارآمدی؛ ذهن آگاهی؛ گروهدرمانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,652 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 909 |