تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,389 |
شناسایی چالش های شغلی مدیران مدارس روستایی: یک پژوهش پدیدارشناسی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، شهریور 1400، صفحه 1-12 اصل مقاله (407.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نجمه حاجی پور عبایی1؛ علی رضا اشک2؛ رضا برسم پور* 2؛ امید مهنی3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران | ||
3دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای شغلی مدیران مدارس روستایی اجرا شد. این پژوهش ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از رویکرد کیفی پدیدارﺷﻨﺎﺳﯽ تفسیری (هرمنوتیک) اﻧﺠﺎم شد. میدان پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس روستایی استان کرمان بود. جهت انتخاب مشارکت کنندگان از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. انتخاب مشارکت کنندگان تا رسیدن به اشباع نظری ادامه داشت. اشباع نظری در پژوهش حاضر تا مصاحبه مشارکت کننده شماره 26 حاصل شد. تجزیه و تحلیل دادهﻫﺎی مصاحبههای پژوهش ﺑﺎ رویکرد دیکلمن و ﻫﻤﮑﺎران (1989) اﻧﺠﺎم شد. یافتههای پژوهش نشان داد چالشهای مدیران مدارس روستایی شامل سه دسته چالشهای فردی مدیر (زیست بومی بودن مدیران، شرایط علمی و تجربه مدیریتی، ارتباط بین فردی مدیر و ارزشیابی آموزشی مدیر از وضعیت مدرسه)، چالشهای سازمانی (شرایط اقتصادی، تهیه و تخصیص بودجه مدرسهای، بخشنامهها، فضای و امکانات رفاهی مدرسه، نیروی انسانی کافی و مناسب، اختیارات مدیر، کلاسهای ضمن خدمت، ملاکها و نحوه اجرا ارزیابیها در مدرسه)، چالشهای فراسازمانی (مشکلات خاص آموزشی دانشآموزان مدارس روستایی، تأمین هزینههای تحصیل، مشکلات اخلاقی و خشونت، ناتوانی و عدم همکاری نهادهای موثر، ارتباط و تاثیر والدین بر مدرسه و دانشآموزان) میباشد. مدارس روستایی و متقابلاً وظایف مدیران این مدارس شرایط خاص را داراست. بنابراین تعیین ماموریت مدیران، اهداف مدرسه، ملاکهای ارزیابی مدیران و مدارس بایت با شرایط یک مدرسه روستایی سازگار باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیران؛ مدارس؛ آموزش و پرورش؛ مناطق روستایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,274 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,113 |