تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,755,993 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,245,944 |
مقایسه ی راهبردهای خودتنظیمی، خلاقیت و جه تگیری هدف در دانش آموزان با و بدون اختلال ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 3، خرداد 1393، صفحه 68-78 اصل مقاله (178.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-3-3-93-3-5 | ||
نویسندگان | ||
زهرا مصطفی سرباز* 1؛ عباس ابوالقاسمی2؛ سهیلا رستم اوغلی3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اردبیل | ||
2استاد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3کارشناسی ارشد، اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور مقایسه ی راهبردهای خودتنظیمی،خلاقیت و جهت گیری هدف در دانش آموزان دارای اختلال ریاضی و دانش آموزان به هنجار صورت گرفت . این پژوهش از نوع علی - مقایسه ای است. نمونه ی پژوهش حاضر شامل 60 دانش آموز مبتلا به اختلال ریاضی بود که با 60 دانش آموز به هنجار از طریق روش تصادفی انتخاب و با هم مقایسه شدند . برای جمع آوری داد ه ها از پرسش نامه جهت گیری هدف، پرسش نامه خلاقیت، پرسش نامه خودتنظیمی و آزمون ریاضی کی مت استفاده شد . داده های پژوهش با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری، تجزیه وتحلیل شدند . نتایج نشان داد که میانگین متغیرهای خودتنظیمی، خلاقیت و جهت گیری هدف در دانش آموز ان دارای اختلال ریاضی نسبت به دانش آموزان به هنجار کم تر است . این یافته ها تلویحات مهمی در ز مینه ی آموزش مهارت های خودتنظیمی و خلاقیت در دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری دارد | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای خودتنظیمی؛ خلاقیت؛ جهت گیری هدف؛ اختلال ریاضی | ||
مراجع | ||
اسماعیلی، محمد و هومن، حیدر علی( 1381 ). انطباق و هنجار یابی آزمون ریاضیات ایران کی مت. .323-332 ،6- پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 4 آقاجانی، سیف الله؛ خرمایی، فرهاد؛ رجبی، سعید و رستم اوغلی خیاوی، زهرا( 1391 ). ارتباط حرمت خود .6-26،(3) و خودکارآمدی با اضطراب ریاضی دانش آموزان. روا نشناسی مدرسه، 1 باطنی، پونه؛ ابوالقاسمی، عباس؛ عل یاکبری دهکردی، مهناز و هرمزی، محمود ( 1392 ). تأثیر آموزش ،(3) مهارت های نظم دهی هیجانی بر مؤلف ههای اضطراب در دختران دبیرستانی. روا نشناسی مدرسه، 2 .23-37 حقیقت، شهربانو( 1377 ). بررسی ویژگی های شخصیتی دانش آموزان خلاق و تعیین رابطه ی میان خلاقیت با پیشرفت تحصیلی، هوش، طبقه ی اجتماعی و جنسیت در گروهی از دان شآموزان سال سوم راهنمایی .54-65 ،(4 ) در شهر شیراز. شورای تحقیقات آموزسی استان فارس، 1 خسروی، علی اکبر ( 1390 ). آموزش مؤثر ریاضی به کودکان دارای ناتوانی های یادگیری. تعلیم و تربیت .15-22 ،(11) استثنائی، 107 سواری، کریم و عر بزاده، شیما ( 1392 ). ساخت و تعیین ویژگ یها، روا نسنجی پرس شنامه های .75-92 ،(2) خودتنظیمی تحصیلی. روا نشناسی مدرسه، 2 عابدی، احمد( 2002 ). اثر مداخلات عصب روان شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان دچار .1-16،(1) ناتوانی های یادگیری ریاضی. تاز ههای علوم شناختی، 1 عاشوری، جمال؛ آزادمرد، شهنام؛ جلی لآبکنار، سیده سمیه و معین یکیا، مهدی ( 1392 ). الگوی پیش بینی پیشرفت تحصیلی براساس راهبردهای شناختی و فراشناختی، جهت گیری هدف پیشرفت و هوش معنوی .118-136 ،(4) در درس زیست شناسی. روا نشناسی مدرسه، 2 محمودی، زهرا( 1377 ). بررسی رابط هی خودپنداره و یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دان شآموزان دختر پای هی دوم راهنمایی شهرستان شهریا . ر پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت .32-54 ،(5) معلم، 2 Bandura, A. (2005). Social foundation of thought and action. Engle wood cliffs, NJ: precentic Hali,15, 34- 42. Buysse V., Goldman, B. D & skinner, M. L. (2003). Seeing effects on friendship formation among young children with and without disabilities Exceptional children, 68 (4), 503- 517. Caprara, G.V. Fida, R., Vecchione. M., Del Bove, G., Vecchio, G.M & Barbaranelli , G (2008). Longitual – nal analysis of the vole of perveived self – efficacy for self – regulated learning in academic continuance and achievements. Journal of Educational psychology, 100 (3), 525-534. Chang, D. H. (2012). Coal and self – evaluative influences during children cognitive skills learning. American educational research Journal. 33, 359-382. Cole, J., Logan, T. K. & Walker, R. (2011). Social exclusion personal control, self – regulation, and stress among substance Abuse Treatment clients. Drug and Alchol rependencc, 113, 13-20. Elliot, A. J & Mcgregor, H, A. (2001). A 2×2 achievement goal framework. Journal of personality and social psychology, 80, 501-519. Geary, D. C. (2004). Mathematics and learning disabilities journal of learning disabilites: 37 (1), 4-15. Huntington, D. D. & Bender, W. N. (1993). Adolescents with learning disabilities ar risk? Emotional well – being depression, sucide Journal of learning disabilities, 28 (1) 159- 166. Lufi, D., Ilner, E. & Levi, N. (2004). Assessment of ability cognitive skills and personality characteristic of Ado descents with learning disabilities issues in special education and rehabilitation, 19 (1), 69-82. Mazzcco, M. & Thompson, R. E. (2005). Kindergarten predictors ot math learning disability. Learning disabilities research & practice, 20 (3) 172-142. Pajars, F & Valiante. (2002). Gender difference in writing motivational and achievement of middle school students: A function of gender oriental. Journal of conteemporary educational psycholojy, 26,366-381. Pavot, W. & Dienner, E. (1993). The affective and cognitive context of self – reported measure of subjective well – being social indicators Research, 28 (1), 1-20. Putwain, D. W. & daniels, R. A. (2010). Is the Relationship betweenCompetence Beliefs and Test Anxiety Influenced by Goal Orientation? Learning and Individual Differences, 20 (1), 8-10. Schunk, D. H. (2012). Coal and self – evaluative influences during children cognitive skills learning. American educational research Journal, 33, 359-382. مقایسه ی راهبردهای خودتنظیمی، خلاقیت و جهت گیری هدف در دانش آموزان با و بدون اختلال ریاضی 78 Ulf Andersson & Richardostergren. (2012). Lerning and individual Differences, volume 22, issus, 6, pages 701-714. Winer, J. (2004). Do Peer relationships foster behavioral adjustment in children with learning disabilities, learning disability Quarterly, 27 (1), 291-300. Zimmerman, B. J. (1990). Self– Regulated learning and academic learning and achievement. The Emergence of a social cognitive perspective. Educational psychology Review, 2, 307-323 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,372 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,142 |