تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,756,060 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,245,984 |
تأثیر روش خودآموزی بر عملکرد حل مسئله ی ریاضی دانش آموزان اختلال ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 3، خرداد 1393، صفحه 55-67 اصل مقاله (199.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-3-3-93-3-4 | ||
نویسندگان | ||
باقر غباری بناب1؛ فاطمه نصرتی* 2؛ حسن غلامحسین زاده3 | ||
1دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهران | ||
2استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهران | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش با روش خودآموزی بر عملکرد حل مسئله ی ریاضی دانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی در پایه ی پنجم ابتدایی انجام شد . به این منظور، بیست دانش آموز آزمون ریون و آزمون ،DSM-IV به روش نمونه گیری چند مرحله ای (قضاوت معلم، فهرست تشخیصی حل مسئله ریاضی ) از دوازده پایه ی پنج م ابتدایی شهرستان رفسنجان انتخاب شد ند. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی است و گروه های کلاسی دانش آموزان به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. دانش آموزان با نمرات پیش آزمون و پس آزمون همتاسازی شده و گروه کنترل در طی 12 جلسه ی 45 دقیقه ای با روش خودآموزی و گروه گواه به همان روش سنتی و شیو ه ی معمول آموزش دیدند . نتایج با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس نشان داد که عملکرد حل مسئله ی ریاضی در دانش آموزان گروه آزمایش به طور معناداری نسبت به گروه گواه افزایش یافته است . می توان نتی جه گرفت که روش خودآموزی باعث بهبود عملکرد حل مسئله ی ریاضی در دانش آموزان دارای اختلال ریاضی می شود . | ||
کلیدواژهها | ||
خودآموزی؛ حل مسئله ریاضی؛ اختلال یادگیری ریاضی | ||
مراجع | ||
آریا پوران، سعید؛ عزیزی، فرامرز و دیناروند، حسن ( 1393 ). رابطه ی سبک مدیریت کلاس معلمان با .23-41 ،(1) انگیزش و پیشرفت ریاضی دانش آموزان پنجم ابتدایی. روا نشناسی مدرسه، 2 شریفی، حسن پاشا ( 1376 ). نظریه و کاربرد آزمو نهای هوش و شخصی . ت تهران. نشر سخن. نریمانی، محمد ( 1391 ). اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی .101-122 ،(2) دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. مجل هی ناتوان یهای یادگیری، 2 Adani, A., Eskay, M. & Onu, V. (2012). Effect of Self-instruction Strategy on the Achievement in Algebra of Students With Learning Difficulty in Mathematics. USChina Education Review A 12 (2012) 1006-1021. Boudah, D. J. & Weiss, M. P. (2002). Learning disabilities overview: Update 2002 (EDOEC- 02-02). Arlington, VA: ERIC Clearinghouse on Disabilities and Gifted Education. Corral, N. & Antia, S. D. (1997). Self-talk: Strategies for success in math. TEACHING Exceptional Children, 29, 42–45. Desoet, A., Roeyers, H. & De, R. (2003). Can offline metacognition enhance mathematical problem solving? Journal of Exceptional Psychology, 95, 188-200. Fuchs, L., Compton, D., Fuchs, D., Paulsen, K., Bryant, J. D., & Hamlett, C. L. (2005). The prevention, identification, and cognitive determinants of math difficulty. Journal of Educational Psychology, 97: 3, 493-513. Geary, D. C., & Hoard, M. K. (2000). Numerical and arithmetical cognition: A longitudinal study of process and concept deficits in children with learning disability. Journal of Experimental Child Psychology, 77, 236-263. Geary, D. C. (2004). Mathematics and learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. 37, 4-15. Gersten, R., Jordan, N. C., & Flojo, J. R. (2005). Early identification and interventions for students with mathematics difficulties. Journal of Learning Disabilities, 38 (4): 293- 304. Hallahan, D. P., Kaffman, J. M., & Pullrn, P. C. (2009). Exceptional learners: Introduction to special education. (11th ed). Boston: Allyn & Bacon. Hughes, C. A., Therrien, W. J. & Lee, D. L. (2004). Efficacy of behavioral self management techniques with adolescents with learning disabilites and bihavior disorder. Journal of Learning Behavior, 17, 1-28. Jitendra, A. (2002). Teaching students with math problem-solving through graphic representation. Teaching Exceptional Children, 34 (4), 34-38. Kroesbergen, E. H. (2003). Mathematics education for low-achieving students: Effects of different instructional principles on multiplication learning. Unpublished Dissertation. Lang, C. R., Mastropieri, M. A., Scruggs, T. E., & Porter, A. (2004). The effect of self instructional strategies on problem solving in algebra for students with special needs. Advances in Learning and Behavioral Disabilities, 17, 29–54. Lerner, J. W. (2000). Learning disability: theories, diagnosis and teaching strategies. (8th ed) New York: Houghton Mifflin Company. Meichenbaum, D. (1978). Cognitive-Behavior Modification (An integrative approach). Plenum Press. New York. Patric, B. (2005). Mthematics anxiety, prior experience and confidence to teach mathematics among pre service education students. Teacher and Teaching, 11, 10-37. Ruth, S., Shalev, R. S., & Gross-Tsur, V. (2001). Developmental dyscalculia. Pediatric Neology, 24 (5), 337-342. Schleser, R., Meyers, A. W., Cohen, & Thackwray, D. (1983). Self-Instruction Interventions with Non-Self-Controlled Children: Effects of Discovery Versus Faded Rehearsal. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 51(6), Dec 1983, 954-955. (PsycINFO Database Record (c) 2012 APA, all rights reserved). Shalve, R. S. (2000). Developmental dyscalculia: Prevalence and prognosis. European Child and Adolescent Psychiatry, 9 (1, 2), 58-64. Sharma, M. (2003). Dyscalculia. BBC Skillswise expert column. Retrieved from http://www.bbc.co.uk/skillswise/tutors/expertcolumn/dyscalculia/ Reid, R., & Lienemann, T. O. (2006). Strategy instruction for student with learning disabilities. The Guilford Press. Swanson, H. L. & Beebe-Frankenberger, M. (2004). The relationship between working memory and mathematical problem solving I children at risk and not at risk for serious math difficulties. Journal of Educational Psychology, 96: 3, 471-491. Wood, D. K., & Frank, A. P. (2000). Using memory-enhancing strategies to learn multiplication facts. Teaching Exceptional Children, 32 (5), 78-82. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,743 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,004 |