تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,301 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,893,553 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,349,909 |
رابطه بهزیستی روان شناختی و سرزندگی تحصیلی با ادراک دانش آموزان از محیط کلاس | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 10، دوره 11، شماره 1، اردیبهشت 1401، صفحه 117-131 اصل مقاله (977.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.1508 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی* 1؛ رحیم بدری گرگری2؛ آرام کاتورانی3 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2استاد ممتاز گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بهزیستی روانشناختی و سرزندگی تحصیلی با ادراک دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان سنندج از محیط کلاس بود. روش ها: روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان سنندج در سال تحصیلی 1398-1397 بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای تعداد 296 نفر انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. برای جمعآوری دادههای پژوهش، مقیاسهای بهزیستی روانشناختی، سرزندگی تحصیلی و مقیاس (در این کلاس چه میگذرد) مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: تحلیل دادهها از طریق مدلهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون چندگانه نشان داد که بین بهزیستی روانشناختی و ادراک دانشآموزان از محیطکلاس رابطه مثبت و معنادار ( 495/0 r = ، 296 n = و 05/0sig =)، و بین درماندگی روانشناختی و ادراک از محیطکلاس رابطه منفی معنیدار (296, n=01/, p≤326/0-r=)، همچنین بین سرزندگی تحصیلی و ادراک دانشآموزان از محیطکلاس رابطه مثبت و معنادار(296, n=01/,p≤258/0r=)، وجود دارد. بهزیستی روانشناختی، توانایی پیشبینی ادراک دانشآموزان از محیطکلاس را دارا بود (410/0β =، 001/0>P)، و همچنین درماندگی روانشناختی قادر به پیشبینی ادراک دانشآموزان از محیط کلاس بود (156/0β =، 001/0>P)، در حالیکه سرزندگی تحصیلی قادر به پیشبینی ادراک دانشآموزان از محیطکلاس نبود (09/0β =، 05/0>P). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که محیطهای آموزشی، بهویژه مدارس باید به دنبال ارتقاء بهزیستی روانشناختی و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان از طریق بهبود کیفیت آموزش و بهبود کیفیت محیط یادگیری در مدارس باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی روانشناختی؛ سرزندگی تحصیلی؛ ادراک از محیطکلاس | ||
مراجع | ||
انصاری، هما. (1396). اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر شادکامی، رضایت از مدرسه و باورهای خودکارآمدپنداری تحصیلی دانشآموزان دختر شهر اهواز. مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، 2(17)، 1-10 بشارت، م. (1388). پایایی و روایی فرم 28 سؤالی مقیاس سلامتروانی در جمعیت ایرانی. مجله علمی پزشکی قانونی، 15(2)، 87-91.http://sjfm.ir/article-۱-۱۸۵-fa.html زنجانی طبسی، ر. (1383). ساخت و هنجاریابی مقدماتی آزمون بهزیستی روانشناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران. سانتراک، ج. (2008). روانشناسی تربیتی. چاپ اول. ترجمه، شاهده سعیدی، مهشید عراقچی و حسین دانشفر. (1387). تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا. سلیگمن، م . (2006). خوشبینی آموختهشده. ترجمه فروزنده داورپناه و میترا محمدی. (1391)؛ تهران: انتشارات رشد. شکیب، ز؛ طهماسبی، ر و نوروزی، آ. (1393). عوامل مؤثر بر سلامتروان دختران دبیرستانی شهر بوشهر، بر اساس نظریه شناختی اجتماعی. فصلنامه علمی پژوهشی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 2(2)، 131-142.http://journal.ihepsa.ir/article-1-151-fa.html نریمانی، محمد؛ یوسفی، فاطمه و کاظمی، رضا. (1393). نقش سبکهای دلبستگی و کیفیت زندگی در پیش بینی بهزیستی روانشناختی نوجوانان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 3(4)، 124-142. [Doi: 93-3-4-8] نیکدل، ف؛کدیور، پ؛ فرزاد، و و کریمی، ی. (1389). بررسی رابطه ادراک از محیطکلاس و باورهای انگیزشی (جهتگیری هدف و خودپنداره تحصیلی) با هیجانهای تحصیلی و یادگیری خودگردان: نقش واسطهای هیجانهای تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران. Abramson, L. Y., Seligman, M. E., & Teasdale, J. D. (1978). Learned helplessness in humans: critique and reformulation. Journal of Abnormal Psychology, 87(1), 49. [Doi:10.1037/0021-843X.87.1.49] Aldridge, J. M., Dorman, J. P., & Fraser, B. J. (2004). Use of multitrait-multimethod modelling to validate actual and preferred forms of the technology-rich outcomes-focused learning environment inventory (TROFLEI). Australian Journal of Educational & Developmental Psychology, 4, 110-125.https://eric.ed.gov/?id=EJ815557 Au, R. C., Watkins, D., Hattie, J., & Alexander, P. (2009). Reformulating the depression model of learned hopelessness for academic outcomes. Educational Research Review, 4(2), 103-117. [Doi:10.1016/j.edurev.2009.04.001] Basharat, M. (2010). Reliability and validity of Form 28 Questions of health scale in Iranian population. Journal of Forensic Medicine, 54, 87-91. (Persian) Buys, N. J., & Winefield, A. H. (1982). Learned helplessness in high school students following experience of noncontingent rewards. Journal of Research in Personality, 16(1), 118-127. [Doi:10.1016/0092-6566(82)90045-9] Carrington, C. C. (2013). Psycho-educational factors in the prediction of academic buoyancy in Second Life® (Doctoral dissertation, Capella University). Chandavarkar, U., Azzam, A., & Mathews, C. A. (2007). Anxiety symptoms and perceived performance in medical students. Depression and Anxiety, 24(2), 103-111. [Doi: 10.1002/da.20185] Collie, R. J., Martin, A. J., Malmberg, L. E., Hall, J., & Ginns, P. (2015). Academic buoyancy, student's achievement, and the linking role of control: A cross‐lagged analysis of high school students. British Journal of Educational Psychology, 85(1), 113-130. [Doi:10.1111/bjep.12066] Compton, W. C. (2001). Toward a tripartite factor structure of mental health: Subjective well-being, personal growth, and religiosity. The Journal of Psychology, 135(5), 486-500. [Doi:10.1080/00223980109603714] Diener, E., Oishi, S., & Lucas, R. E. (2003). Personality, culture, and subjective well-being: Emotional and cognitive evaluations of life. Annual Review of Psychology, 54(1), 403-425. [Doi:10.1146/annurev.psych.54.101601.145056] Dorman, J. P. (2009). Partitioning the Variance in Scores on classroom environment instruments. Australian Journal of Educational & Developmental Psychology, 9, 18-31. Dorman, P. (2008). Use of mulAtrait-multimethod modeling to validate actual and preferrd forms of the What Is Happening In this Class? (WIHIC) questionnaire. Learning Environ Research, 11, 179-193. URL: https://eric.ed.gov/?id=EJ815902 Duijn, M., von Rosenstiel, I., Schats, W., Smallenbroek, C., & Dahmen, R. (2011). Vitality and health: A lifestyle programme for employees. European Journal of Integrative Medicine, 3(2), e97-e101.[Doi:10.1016/j.eujim.2011.04.025] Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta‐analysis of school‐based universal interventions. Child Development, 82(1), 405-432. [Doi:10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x] El Ansari, W., & Stock, C. (2010). Is the health and wellbeing of university students associated with their academic performance? Cross sectional findings from the United Kingdom. International Journal of Environmental Research and Public Health, 7(2), 509-527. [Doi:10.3390/ijerph7020509] Fraser, B. J. (1998). Classroom environment instruments: Development, validity and applications. Learning Environments Research, 1(1), 7-34. URL: https://eric.ed.gov/?id=EJ580085 Fredickson, B. (2002). Positive emotional. In Snyder and Lopez Handbook of positive psychology. Gentry, M., Gable, R. K., & Rizza, M. G. (2002). Students' perceptions of classroom activities: Are there grade-level and gender differences?. Journal of Educational Psychology, 94(3), 539. [Doi:10.1037/0022-0663.94.3.539] Gibbons, S., & Silva, O. (2011). School quality, child wellbeing and parents’ satisfaction. Economics of Education Review, 30(2), 312-331. [Doi: 10.1016/j.econedurev.2010.11.001] Goetz, T., Frenzel, A. C., Pekrun, R., & Hall, N. (2005). Emotional intelligence in the context of learning and achievement. Emotional intelligence: An International Handbook, 233-253. Heckman, J. J., Stixrud, J., & Urzua, S. (2006). The effects of cognitive and noncognitive abilities on labor market outcomes and social behavior. Journal of Labor Economics, 24(3), 411-482. URL: https://www.nber.org/papers/w12006 Hoyt, L. T., Chase-Lansdale, P. L., McDade, T. W., & Adam, E. K. (2012). Positive youth, healthy adults: Does positive well-being in adolescence predict better perceived health and fewer risky health behaviors in young adulthood?. Journal of Adolescent Health, 50(1), 66-73. [Doi:10.1016/j.jadohealth.2011.05.002] Kashdan, T. B. (2002). Social anxiety dimensions, neuroticism, and the contours of positive psychological functioning. Cognitive therapy and Research, 26(6), 789-810. URL: https://link.springer.com/article/10.1023/A:1021293501345 Keyes, C. L. (2002). The mental health continuum: From languishing to flourishing in life. Journal of Health and Social Behavior, 207-222. Konu, A., & Lintonen, T. (2005). Theory-based survey analysis of well-being in secondary schools in Finland. Health Promotion International, 21(1), 27-36. [Doi:10.1093/heapro/dai028] LaRocque, M. (2008). Assessing perceptions of the environment in elementary classrooms: The link with achievement. Educational Psychology in Practice, 24(4), 289-305. [Doi:10.1080/02667360802488732] Linnenbrink-Garcia, L., & Pekrun, R. (2011). Students’ emotions and academic engagement: Introduction to the special issue. Contemporary Educational Psychology, 36(1), 1-3. [Doi:10.1016/j.cedpsych.2010.11.004] Loughran, J. (2013). Developing a pedagogy of teacher education: Understanding teaching & learning about teaching. Routledge. Martin, A. J. (2014). Academic buoyancy and academic outcomes: Towards a further understanding of students with attention‐deficit/hyperactivity disorder (ADHD), students without ADHD, and academic buoyancy itself. British Journal of Educational Psychology, 84(1), 86-107.[Doi:10.1111/bjep.12007] Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students' everyday academic resilience. Journal of School Psychology, 46(1), 53-83. [Doi:10.1016/j.jsp.2007.01.002] Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2009). Academic resilience and academic buoyancy: Multidimensional and hierarchical conceptual framing of causes, correlates and cognate constructs. Oxford Review of Education, 35(3), 353-370. [Doi:10.1080/03054980902934639] Martin, A. J., Colmar, S. H., Davey, L. A., & Marsh, H. W. (2010). Longitudinal modelling of academic buoyancy and motivation: Do the 5Cs hold up over time?. British Journal of Educational Psychology, 80(3), 473-496. [Doi:10.1348/000709910X486376] Martin, A. J., Ginns, P., Papworth, B., & Nejad, H. (2013). The role of academic buoyancy in Aboriginal/Indigenous students’ educational intentions: Sowing the early seeds of success for post-school education and training. In Seeding Success in Indigenous Australian Higher Education (pp. 57-79). Emerald Group Publishing Limited. [Doi:10.1108/S1479-3644(2013)0000014003] Mayya, Sh. S., & Roff, S. (2004). Students perceptions of academic achievers and under-achievers at Kasturba Medical College, India. Education for Health, 17 (3): 280-291. [Doi:10.1080/13576280400002445] Mega, C., Ronconi, L., & De Beni, R. (2014). What makes a good student? How emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic achievement. Journal of Educational Psychology, 106(1), 121. [Doi:10.1037/a0033546] Miller, S., Connolly, P., & Maguire, L. K. (2013). Wellbeing, academic buoyancy and educational achievement in primary school students. International Journal of Educational Research, 62, 239-248. [Doi: 10.1016/j.ijer.2013.05.004] Myers, D. G., & Diener, E. (1995). Who is happy?. Psychological science, 6(1), 10-19. Narimani, M., Yosefi, F., & Kazemi, R. (2014). The role of attachment styles and quality of life in predicting psychological well-being in adolescents with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 3(4), 124-142.[Doi: 93-3-4-8] Nikdel, F., Kadivar, P., Farzad,W., & Karimi, Y. (2011). Study of the relationship between perception of class environment and motivational beliefs (goal orientation and academic self-concept) with academic excitements and self-learning: the role of mediator of academic excitements, master's thesis, Tarbiat Moalem University of Tehran (Persian). Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational psychology review, 18(4), 315-341. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s10648-006-9029-9 Petegem, K., Aelterman, A., Rossel, Y., Creemers, B. (2006). Student perception as moderator for student wellbeing. Social Integrators Research, (83), 447-463. [Doi: 10.1007/s11205-006-9055-5] Phinney, J. S. (1996). Understanding ethnic diversity: The role of ethnic identity. American Behavioral Scientist, 40(2), 143-152.[Doi: 10.1177/0002764296040002005] Pimparyon, S. M Caleer, S. Pemba, S., & Roff, P. (2000). Educational environment, student approaches to learning and academic achievement in a Thai nursing school. Medical Teacher, 22(4), 359-364.[Doi: 10.1080/014215900409456] Prosser, M., & Trigwell, K. (1999). Understanding learning and teaching: The experience in higher education. McGraw-Hill Education (UK). Putwain, D. W., Connors, L., Symes, W., & Douglas-Osborn, E. (2012). Is academic buoyancy anything more than adaptive coping?. Anxiety, Stress & Coping, 25(3), 349-358.[Doi: 10.1080/10615806.2011.582459] Putwain, D. W., Daly, A. L., Chamberlain, S., & Sadreddini, S. (2015). Academically buoyant students are less anxious about and perform better in high‐stakes examinations. British Journal of Educational Psychology, 85(3), 247-263. [Doi: 10.1111/bjep.12068] Salomon, G. (Ed.). (1997). Distributed cognitions: Psychological and educational considerations. Cambridge University Press. Sanjuán, P., Ruiz, Á., & Pérez, A. (2011). Life satisfaction and positive adjustment as predictors of emotional distress in men with coronary heart disease. Journal of Happiness Studies, 12(6), 1035-1047. [Doi:10.1007/s10902-010-9243-5] Santrock, j. (2008). Educational Psychology. First Edition. Translated by Shaheedeh Saeedi, Mahshid Araghchi & Hossein Daneshfar (2009). Rasa Cultural Services Institute, Tehran. (Persian) Seligman M. (2006). Optimism taught. Foruzandeh Davarpanah & Mitra Mohammadi translation. (2013) Broadcasting, Tehran (Persian) Shakib, Z. Tahmasebi, R & Nowroozi, A. (2015). Factors affecting the health of high school girls in Bushehr city, based on social cognitive theory. Journal of Health Education and Health Promotion. 2(2). 131-142. (Persian) http://journal.ihepsa.ir/article-1-151-fa.html Smallheer, B. A. (2011). Learned helplessness and depressive symptoms in patients following acute myocardial infarction. Vanderbilt University. Sola-Carmona, J. J., Lopez-Liria, R., Padilla-Góngora, D., Daza, M. T., & Sánchez-Alcoba, M. A. (2013). Anxiety, psychological well-being and self-esteem in Spanish families with blind children. A change in psychological adjustment?. Research in Developmental Disabilities, 34(6), 1886-1890. [Doi: 10.1016/j.ridd.2013.03.002] Solberg, P. A., Hopkins, W. G., Ommundsen, Y., & Halvari, H. (2012). Effects of three training types on vitality among older adults: A self-determination theory perspective. Psychology of Sport and Exercise, 13(4), 407-417.[Doi:10.1016/j.psychsport.2012.01.006] Spear, L. P. (2000). The adolescent brain and age-related behavioral manifestations. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 24(4), 417-463. Stecker, T. (2004). Well‐being in an academic environment. Medical Education, 38(5), 465-478. Sungur, S., & Gungoren, S. (2009). The role of classroom environment perceptions in self-regulated learning and science achievement. Elementary Education Online, 8(3), 883-900. Tuominen-Soini, H., & Salmela-Aro, K. (2014). Schoolwork engagement and burnout among Finnish high school students and young adults: Profiles, progressions, and educational outcomes. Developmental Psychology, 50(3), 649. [Doi: 10.1037/a0033898] Van Duijn, M., von Rosenstiel, I., Schats, W., Smallenbroek, C., & Dahmen, R. (2011). Vitality and health: A lifestyle programme for employees. European Journal of Integrative Medicine, 3(2), e97-e101. [Doi: 10.1016/j.eujim.2011.04.025] Van Petegem, K., Aelterman, A., Van Keer, H., & Rosseel, Y. (2008). The influence of student characteristics and interpersonal teacher behaviour in the classroom on student’s wellbeing. Social Indicators Research, 85(2), 279-291. [Doi:10.1007/s11205-007-9093-7] Victoriano, J. R. (2016). An investigation of the generalizability of buoyancy from academics to athletics. Zanjani Tabasi, R. (2005). Preparing and standardizing the psychological well-being test, Master thesis, University of Tehran. (Persian) Zimmer-Gembeck, M. J., & Locke, E. M. (2007). The socialization of adolescent coping behaviours: Relationships with families and teachers. Journal of Adolescence, 30(1), 1-16.[Doi:10.1016/j.adolescence.2005.03.001] Zullig, K. J., Valois, R. F., Huebner, E. S., & Drane, J. W. (2005). Adolescent health-related quality of life and perceived satisfaction with life. Quality of life Research, 14(6), 1573-1584. [Doi:10.1007/s11136-004-7707-y] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,766 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,433 |