تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,958 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,389 |
نقش دانشفراشناختی، حالت فراشناختی و باورهای فراشناختی در خلاقیت هیجانی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 4، بهمن 1400، صفحه 86-98 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.1503 | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین سالاری فر* 1؛ منصور صالحی2؛ مرضیه مزدی3 | ||
1استادیار روان شناسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
2دانشیار روانپزشکی، مرکز تحقیقات بهداشت روان. گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، آموزش و پرورش خراسان جنوبی، سرایان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف : پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش دانش، حالت و باورهای فراشناختی در خلاقیت هیجانی دانشآموزان انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، شامل دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان سرایان است. تعداد 233 دانشآموز (124 دختر و 109 پسر) بهروش نمونهگیری خوشهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای دانش فراشناختی، باورهای فراشناختی، حالت فراشناختی و خلاقیت هیجانی استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافتهها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد، دانشفراشناختی و حالت فراشناختی با خلاقیت هیجانی در سطح ۰۱/۰ P< رابطه مثبت معناداری دارد. ولی باورهای فراشناختی با خلاقیت هیجانی در سطح ۰۱/۰ P< دارای رابطه منفی معنادار است. دانشفراشناختی، حالتفراشناختی و باورهای فراشناختی در یک ترکیب خطی در حدود 36 درصد از واریانس خلاقیت هیجانی را تبیین مینمایند. نتیجهگیری: باتوجه به نتایج میتوان گفت، چالش با باورهای فراشناختی آسیبزا باهدف حذف و کاهش آنها و نیز تقویت و بهبود دانشفراشناختی و حالت فراشناختی، خلاقیت هیجانی دانشآموزان را افزایش میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش فراشناختی؛ حالت فراشناختی؛ باورهای فراشناختی؛ خلاقیت هیجانی | ||
مراجع | ||
احمدی، امیر؛ چلیپانلو، غلامرضا و عطاپور، حافظ (۱۳90). رابطه باورهای فراشناختی، انگیزه پیشرفت و خلاقیت در دانشجویان. اولین همایش ملی علوم شناختی در تعلیم و تربیت، مشهد، دانشگاه فردوسی. https://civilica.com/doc/169035
بهروزی، ناصر؛ رضایی، مریم و ابوالقاسمی، عباس (۱۳۹۳). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر افزایش خلاقیت و عملکرد حلمسأله دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهواز. مجموعه مقالات دومین همایش ملی روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.https://rms.scu.ac.ir/Files/Articles/Conferences/Abstract/2501.pdf2014617101534126.pd جوکار، بهرام و البرزی، محبوبه (۱۳۸۹). رابطه ویژگیهای شخصیت با خلاقیت هیجانی و خلاقیت شناختی. فصلنامه مطالعات روانشناختی، 6 ، 110-89. https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_1564.html
سالاریفر، محمدحسین (1391). باورها و حالت فراشناختی، بازدارنده یا تسهیل کننده نگرانی و خودتنظیمی تحصیلی. رساله دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
سالاریفر، محمدحسین و مظاهری، محمدعلی ( 1389 ). رابطه فراشناخت و استعاره با خودنظمجویی. فصلنامه تازههای علوم شناختی، 12(4)، 6۸ – 6۰ .https://icssjournal.ir/article-1-181-fa.html
صفری، یحیی و مرزوقی، رحمتا... (۱۳۹۱). بررسی مقایسهای ابعاد آگاهیهای فراشناختی دانشآموزان دوره راهنمایی تحصیلی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، ۱۱ (2)، ۱۳۴- ۱۱۹.http://noavaryedu.oerp.ir/article_78977.html
عبدوس، میترا (۱۳۸۰). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر پرورش خلاقیت در دانشآموزان دختر سال سوم دبیرستان شهر تهران۰ پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
قربانی، مریم؛ کاظمی، حمید؛ مطهری، سارا و کشاورزیان، فهیمه (۱۳۹۰). بررسی رابطه حالت فراشناختی با خلاقیت هیجانی – شناختی در دانشآموزان. اولین همایش ملی یافتههای علوم شناختی در تعلیم و تربیت، مشهد، دانشگاه فردوسی، ۶۹۰ – ۷۰۲.https://civilica.com/doc/169001
گلستان جهرمی، فاطمه و گلستان جهرمی، معصومه (۱۳۸۸). بررسی رابطه فراشناخت با میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. دومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، TRIZ و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران، تهران، پژوهشکده علوم خلاقیت شناسی، نوآوری و TRIZ. https://civilica.com/doc/72431
منصور، محمود و دادستان، پریرخ (1367). دیدگاه پیاژه در گستره تحول روانی. تهران، انتشارات ژرف.
نریمانی، محمد؛ جلالینژاد، راضیه؛ شعربافزاده، عاطفه و اژدری، زمان. (1393). اثربخشی آموزش برنامهی دانش و مهارت فراشناخت جاگر بر عملکرد خواندن دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خواندن. مجله ناتوانیهای یادگیری، 4(2)، 100-120. lkd-7
Asghari Sharabiani, A., & Atadokht, A. (2019). The role of the theory of mind and metacognition in predicting emotion dysregulation in male students with attention deficit/ hyperactivity disorder. Journal of Psychological Science. 18(74), 181 -191.] (Persian) http://psychologicalscience.ir/article-1-226-en.html Averill, JR. (2005). Emotions as mediators and as products of creative activity. In: Kaufman J, Baer J, Editors. Creativity across Domains: Faces of Themuse. Mahwah: NJ Erlbaum. p. 225-243. https://psycnet.apa.org/record/2005-00474-013 Behrouzi, N., Rezaei, M., & Abolghasemi, A. (2014). Effectiveness of meta-cognitive strategies training on increasing of creativity and problem-solving performance of high school students in Ahwaz. Proceedings of the 2nd National Conference on Educational Psychology, Shahid Rajaee teacher training University. (Persian) https://rms.scu.ac.ir/Files/Articles/Conferences/Abstract/2501.pdf2014617101534126.pd Cetinkaya, P., & Erktin, E. (2002). Assessment of metacognition and its Relationship with Reading comprehension, Achievement and Aptitude. Bogazici University Journal of Education, 19(1), 1-11. https://www.researchgate.net/profile/Emine-Erktin/publication/252277037 Cook, S.A., Salmon, P., Dunn, G., Holcombe, C., Conford, P., & Fisher, P. (2015). The association of metacognitive beliefs with emotional distress after diagnosis of cancer. Health Psychology, 34, 207 -215.https://doi.apa.org/fulltext/2014-33519-001.html Capobinaco, L., Heal, C., Bright, M., & Wells, A. (2019). What comes first metacognition or negative emotion? A Test of Temporal precedence. Frontiers in Psychology. 10.2507. doi.org/10.3389/Fpsyg.2019.02507 Cotter, J., Yang, AR., Carney, R., & Drake, R.J. (2017). Metacognitive beliefs in the at risk mental state: a systematic review and meta analyses. Behavioral Research Therapy, 90, 25 – 31. https://doi.org/10.1016/j.brat.2016.12.004 Dragan, M., & Dragan, W. (2014). Temperament and anxiety: the mediating role of metacognition. Journal Psychopathol Behav Assess, 36, 246 – 254. https://doi.org/10.1007/s10862-013-9392-z Efklides, A. (2006). Metacognitive Experiences: The Missing Link in the Self-Regulated Learning Process. Educ Psychol Rev 18, 287–291 (2006). https://doi.org/10.1007/s10648-006-9021-4 Ellis, D.M., & Hudson, J.L. (2010). The metacognitive model of generalization anxiety disorder in children and adolescents. Clinical Child and Family Psychology Review, 13(2), 151-163. https://www.researchgate.net/publication/42640345 Eyni, S. (2020). The effectiveness of mentalization-based therapy on improving object relations of people with borderline personality disorder. Journal of Research in Psychopathology, 1(1), 16-23. 10.22098/jrp.2020.1028 Flavell, J.H. & Flavell, R.F. (2004). Development of children intuitions about thought – action relations. Journal of cognition and development, 5(4), 451-460. file:///C:/Users/qq/Downloads/s15327647jcd0504_3.pdf Ghorbani, M., Kazemi, H., Motahhari, S., & Keshavarziyan, F. (2011). Investigating the relationship of metacognitive state with emotional-cognitive creativity in students. First National Conference on Cognitive Science Findings in Education, Mashhad, Ferdowsi University, 690-702. (Persian) https://civilica.com/doc/16900 Keith, N., & Frese, M. (2005). Self-Regulation in error management training: Emotion control and Metacognition as mediators of performance effects. Journal of Applied Psychology, 90(4), 677–691. https://doi.org/10.1037/0021-9010.90.4.677 Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607–610. https://home.kku.ac.th/sompong/guest_speaker/KrejcieandMorgan_article.pdf Jokar, B., & Alborzi, M. (2010). The relationship between personality characteristics and emotional creativity and cognitive creativity. Quarterly Journal of Psychological Studies, 6 (1), 89-110. (Persian) https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_1564.html Leahy, R. (2009). Resistance: an emotional schema therapy (EST) approach In: Simos G, editor. Cognitive behavior therapy: A guide for the practicing clinician. 2. USA: Routledge. p. 187-204. Mahasneh, A.M. (2014). Investigating the relationship between emotional intelligence and metacognition among Hashemite University students. Review Of European studies, 6 (4), 201-208. http://dx.doi.org/10.5539/res.v6n4p201 Manavi-Pour, D. (2011). The relationship between emotional creativity and cognitive creativity with metacognitive skills. Journal of Psychological Research, 2(8), 63-72. ]persian ] https://www.sid.ir/en/Journal/ViewPaper.aspx?ID=227938 Manser, R., Cooper, M., & Trefusis, J. (2012). Beliefs about emotions as a metacognitive construct: Initial development of self – report Questionnaire measure and preliminary Investigation in relation to emotion regulation. Clinical Psychology and Psychotherapy, 19, 235 – 246. DOI: 10.1002/cpp.745 Mahdian, H., Dehghani Bidgoli, T., & Shakiba, A. (2022). Comparison of the effectiveness of emotion regulation training and treatment with acceptance and commitment on psychological pain as a result of MS. Journal of Research in Psychopathology, 3(7). 10.22098/jrp.2022.10367.1068 Narimani, M., Jalalinejad, R., Shebfzadeh, A., & Ajdari, Z. (2015). The effectiveness of trainingof jager's knowledge and meta-cognitive skill program on reading performance of students with reading learning disability. Journal of Learning Disabilities, 4(2), 100-120. (Persian) lkd-7 O'nell, H.F. & Abedi. J. (1996). Reliability and validity of a state metacognitive inventory: Potential for alternative assessment. The Journal of Educational Research, 89, 234- 245. https://cresst.org/wp-content/uploads/TECH469.pdf Preiss, DD., Ibaceta, M., Ortiz, D., Carvacho, H., & Grau, V. (20190. An exploratory study on mind wandering, metacognition and verbal creativity in Chilean High school students. Frontiers in psychology, 10, 1118. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01118 Pennequin, V., Questle, F., Delaville, E., Delugre, M., & Maintenant, C. (2019). Metacognition and Emotional regulation in children from 8 to 12 Years old. British Journal of Educational psychology. https://doi.org/10.1111/bjep.12305 Perfect, J.T., & Schwartz. B.L. (2004). Applied metacognition (pp.15-39). Cambridge university press. Safari, Y., & Marzoughi, R. (2012). A Comparative Study on Metacognitive Awarness Dimensions among students of the educational guidance. Quarterly Journal of Educational Innovations, 42 (11), 119-134. (Persian) http://noavaryedu.oerp.ir/article_78977.html Sajeev, B., & Vani, M. (2015). A correlation study of metacognition, emotional competence and scholastic achievement of XIth Grade students. Journal of Ravishankar University. Part –A, 19-20, 9-14. https://www.prsu.ac.in/admin/theme/old_file/Upload_Data/SSJArticles/11252015062915_2.pdf Salarifar, M. H., & Mazaheri, M. A. (2010). The relationship metacognition and metaphor with self-regulation. Quarterly Journal of Advances in Cognitive Sciences, 12 (4), 60-68. (Persian) https://icssjournal.ir/article-1-181-fa.html Shimamura, A.P. (2000). Toward a cognitive neuroscience of metacognition. Consciousness and cognition, 9, 313- 323. http://journalpsyche.org/articles/0xc01c.pdf Wells, A. (2010). Metacognitive therapy for anxiety and depression. Cognitive behavioral therapy book Reviews, 6(1): 1-4. Wells, A., & Cartwright – Hatton, S. (2004). A short form of the metacognitions Questionnaire: properties of the MCQ- 30, Behavior Research and Therapy, 42,385 – 396. https://www.researchgate.net/publication/312055556_The_Metacognitions_Questionnaire-30 Wells, A., & Carter, K. (2010). Further tests of a cognitive model of generalized anxiety disorder: Metacognition and worry in GAD, panic disorder, Social phobia, depression and non-patients. Behavioral Therapy.32: 85-102. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0005789401800459 Xiaoyu, J., Weijian, L., & Liren, C. (2019). The role of metacognitive components in creative thinking. Frontiers in Psychology, 10, 2404. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02404 Zahedi Tajrishi, K., Mohammad khani, Sh., & Jadidi, F. (2011). Metacognitive beliefs and negative emotion. Procedia Social and Behavioral Sciences. 30, 530 – 533. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.103 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,245 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,152 |