تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,677 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,647 |
بررسی رابطه واسطههای تحصیلی با راهبردهای شناختی- فراشناختی و باورهای انگیزشی در کودکان دارای اختلالات یادگیری خاص | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 2، بهمن 1400، صفحه 20-32 اصل مقاله (933.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2022.10279.1998 | ||
نویسندگان | ||
شایسته اشرف زاده1؛ ویدا اندیشمند* 2؛ امان اله سلطانی3 | ||
1دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد کرمان، کرمان ایران | ||
2استادیار ،گروه روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان | ||
3استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد کرمان، کرمان ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه واسطه های تحصیلی با راهبردهای شناختی- فراشناختی و باورهای انگیزشی در کودکان دارای اختلالات یادگیری خاص بود. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع چهارم تا ششم ابتدایی بودند که در سال تحصیلی 97-98 به مراکز اختلالات یادگیری شهر تهران مشغول آموزش بودند و تعداد 202 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های سبک های یادگیری (کولب، 1985)، راهبردهای شناختی- فراشناختی (داوسون و مکاینری ، 2005) و باورهای انگیزشی (پینریچ و دی گروت، 1990) جمع آوری و به کمک نرم افزارSPSS نسخه 20 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد پیش بینی واسطه های تحصیلی بر راهبردهای شناختی- فراشناختی و باورهای انگیزشی و مؤلفههای آن معنادار است (0/001>P). به ترتیب باورهای انگیزشی بیشترین مقدار؛ یعنی 0/51 ، راهبردهای شناختی 0/41 و راهبردهای فراشناختی 0/32 از واریانس واسطه های تحصیلی را پیش بینی می کنند. نتیجه گیری: واسطه های تحصیلی با راهبردهای شناختی- فراشناختی و باورهای انگیزشی در کودکان دارای اختلالات یادگیری خاص رابطه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
واسطه های یادگیری؛ راهبردهای شناختی- فراشناختی؛ باورهای انگیزشی؛ اختلالات یادگیری خاص | ||
مراجع | ||
ارسلانی، ف.، شیخ، م.، و حمایتطلب، ر. (1397). اثربخشی برنامه حرکتی منتخب بر حافظه کاری، توجه و مهارتهای حرکتی دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری ریاضی. مجله طب توانبخشی، 8(3)، 209-220. [DOI: 10.22037/jrm.2018.111109.1762]
صالحی، ش.، سلیمانی، ب.، امینی، پ.، و شاهنوشی، ا. (1390). بررسی ارتباط سبکهای یادگیری و روشهای آموزشی ترجیحی. مجلة آموزش در علوم پزشکی، 1(1)، 148-4. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-585-fa.html
آرامی، ز.، منشئی، غلامرضا.، و عابدی، ا. (1394). مقایسه باورهای انگیزشی، مهارتهای فراشناختی و یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان تیزهوش و عادی شهر اصفهان، 11(2)، 59-70. [DOI: 10.22108/nea.2016.21381]
دهقان، ح.ر.، قادری رمازی، ق.، صبحی قراملکی، ن. (1396). مقایسه سبکهای یادگیری در دانشآموزان عادی و دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص. مجله مطالعات ناتوانی، 7، 1-7. https://jdisabilstud.org/article-1-675-en.pdf
رسولی خورشیدی، ف.، صرامی، غ.ر.، نادری، ح.ا.، شجاعی، ع.ا. (1398). الگویابی انگیزش در ارتباط بین اضطراب امتحان و اهمال کاری تحصیلی با پیشرفت. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 12(۱)،۹۱-۸۴. http://edcbmj.ir/article-1-1809-en.html رهبر کرباسدهی، ف.، ابوالقاسمی، ع.، و رهبر کرباسدهی، ا. (1397). تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی- هیجانی بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(10)، 39-55. [DOI: 10.22084/j.psychogy.2017.13048.1544]
ساقی، س.، چلبیانلو، غ.ر.، فاضل، ا.، و محمدی، م. (1390). بررسی رابطه سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی با واسطهگری راهبردهای آگاهی فراشناختی در بین دانشجویان.علوم تربیتی، 4(13)، 79-94. http://jinev.iaut.ac.ir/article_521687.html
صبحی قراملکی، ن.، حاجلو، ن.، و غلامزاده، ح. (1392). مقایسه سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 2(4)، 82-102. http://jld.uma.ac.ir/article_135_en.html
عابدی، ا.، بلوک، ش.، آقایی، ا.، شوشتری، م. (1392). هنجاریابی پرسشنامة راهبردهای شناختی و فراشناختی داوسون و مکاینری بر روی دانشآموزان دوره متوسطه شهر اصفهان. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 14(4)، 169-186. https://jem.atu.ac.ir/article_91.html?lang=en
علائی خرایم، ر.، نریمانی، م.، و علائی خرایم، س. (1391)، مقایسه باورهای خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در میان دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 1(3)، 85-104. http://jld.uma.ac.ir/article_105.html?lang=en
علیپور دهاقانی، ف.، امیری، م.، عسگریزاده، ع.ر.، متقی، ز.، شکفته، ص.، صیادی، ص (1396). روشی جدید و مناسب جهت بهبودی دانشآموزان با اختلالات یادگیری و بهبود فرآیند یادگیری آن. مجله مطالعات ناتوانی. 7، ۱۰۵-۱۰۵. http://jdisabilstud.org/article-1-774-en.html
نازک، ن.، اکبرفهیمی، م.، و پرند، ا. (1397). طراحی و بررسی روایی محتوایی برنامه مداخله حافظه کاری در کودکان با اختلال یادگیری خاص. طب توانبخشی، 8(1)، 128-139. [DOI: 10.22037/jrm.2017.110658.1439]
وحیدی، س.، منظری توکلی.، ع.ر.، منظری توکلی، ح.، و سلطانینژاد، ا. (1397). تعیین اندازه اثر کارکردهای اجرایی و سطوح یادگیری خودتنظیمی در پیشبینی اضطراب ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی. مجله مطالعات ناتوانی، 8، 64. https://jdisabilstud.org/article-1-1128-en.pdf
References American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition. Arlington, VA, American Psychiatric Association. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3777342/ Abedi, A., Blouk, Sh., Aghaee, A., & Shoushtari, M. (2013). Investigate standardization، of cognition and metacognition strategies questionnaire of McInroy and Dawson on Junior high school students of Isfahan city. Science-Research, 14(4), 169-186. [Persian]. https://jem.atu.ac.ir/article_91.html?lang=en Alaei Kharaem, R., Narimani, M, & Alaei Kharaem, S. A. (2012). Comparison of self-efficacy beliefs and achievement motivation in students with and without learning disability. Journal of Learning Disabilities; 1(3), 85-104. http://jld.uma.ac.ir/article_105.html?lang=en Alipour Dehaghani, F., Amiri, M., Asgari Zadeh, A. R., Motaghi, Z., Shekofteh, S., & Saiadi, S. (2017). Learning Walls: A New and Convenient Way to Teach Students with Learning Disabilities for Improving the Learning Process. Mejds, 7(2):105-105. . [Persian]. http://jdisabilstud.org/article-1-774-en.html Arami, M. A., Manshaee, G. R., Abedi, A. (2016). The comparison of motivational beliefs, metacognitive skills and self-regulation learning between gifted & ordinary students of the city of Isfahan. New Educational Approach; 11(2), 59-70. [Persian]. [DOI: 10.22108/nea.2016.21381] Arsalani, F., Sheikh, M., & HemaytTalab, R. (2019). Effectiveness of selected motor program on working memory, attention and motor skills of students with math learning disorders. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine; 8(3), 209-220. [Persian]. [DOI: 10.22037/jrm.2018.111109.1762] Auerbach, J. G, Gross-Tsur, V., Manor, O., & Shalev, R S. (2008). Emotional and behavioral characteristics over a six-year period in youths with persistent and nonpersistent dyscalculia. Journal of learning disabilities; 41(3), 263-273. [DOI:1 0.1177%2F0022219408315637] Bastable, S. B. (2017). Nurse as educator, principles of teaching and learning for nursing practice. 2nd ed. Boston: Jones and Bartlett Publishers. https://www.amazon.com/Nurse-Educator-Principles-Teaching-Learning/dp/144969750X Bedel, E. M. (2016). Exploring academic motivation, academic self-efficacy and attitudes toward teaching in pre-service early childhood education teachers. Journal of Education and Training Studies; 4(1), 142-149. [DOI: 10.11114/jets.v4i1.561] Cartwright, K. B., Coppage, E. A., Lane, A. B., Singleton, T., Marshall, T. R., & Bentivegna, C. (2017). Cognitive flexibility deficits in children with specific reading comprehension difficulties. Contemporary Educational Psychology, 50, 33–44. [DOI: 10.1016/j.cedpsych.2016.01.003] De Boer, H., Donker, A. S., Kostons, D. D. N. M., & Van der Werf, G. P. C. (2018). Long-term effects of metacognitive strategy instruction on student academic performance: A meta-analysis. Educational Research Review, 24(1), 98-115. [DOI: 10.1016/j.edurev.2018.03.002] Dehghan, H., Ghaderi Rammazi, M., Sobhi Gharamaleki, & N. A. (2017). Comparative Study of Learning Styles of Normal Students and Students with Specific Learning Disability. Mejds; 7(2), 66-66. [Persian]. https://jdisabilstud.org/article-1-675-en.pdf Dowson, M., & Mcinerney, D. (2004). The Development and validation of the Goal orientation and learning strategies survey. Journal Educational and psychological Measurement, 23, 83- 113. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED408315.pdf Ensafi, E., Rostami, R., Dolatshahi, B., Poursharifi, H., & Nouri, M. (2014). The Effectiveness of Neurofeedback on the Working Memory in Children with ADHD. Practice in clinical psychology, 2(3), 128-134. [Persian]. https://jpcp.uswr.ac.ir/browse.php?a_id=144&sid=1&slc_lang=fa Firth, N., Greaves, D., & Frydenberg, E. (2010). Coping styles and strategies: A comparison of adolescent students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities; 43(1), 77-85. [DOI: 10.1177/0022219409345010] Harputlu, L., & Ceylan, E. (2014). The Effects of Motivation and Metacognitive Strategy Use on EFL Listening Proficiency. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 15(8), 124–31. [DOI: 10.1016/j.sbspro.2014.12.056] Karande, S., Mahajan, V., & Kulkarn, M. (2009). Recollections of learning disabled adolescents of their schooling experiences: a qualitative study. Indian Journal Medical Sciences; 63(6), 382-391. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19805917/ Kolb, D. (1985). Experimental Learning. Englewood Cliffs, N.J: Prentice- Hall Kolb, D. A. (2015). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Second Ed. Pearson Education, Inc. Lee, Y. S., Lu, M., & Ko, H. (2007). Effects of skill training on working memory capacity. Learning and Instruction, 17(3), 336-344. [DOI.org/10.1016/j.learninstruc.2007.02.010] Mize, M., Bryant, D. P., & Bryant, B. R. (2019). Teaching reading to students with learning disabilities: Effects of combined iPad-assisted and peer-assisted instruction on oral reading fluency performance. Assistive Technology; 14(5), 1-8. [DOI.org/10.1080/10400435.2018.1559896] Nazok, N., Akbarfahimi, M., & Parand, A. (2019). Development and Content Validity of Working Memory Training Program (WMTP) in Children with Specific Learning Disorder. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine, 8(1), 128-139. [Persian]. [DOI.org/10.22037/jrm.2017.110658.1439] Pintrich, P. R., & de Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33–40. [DOI/10.1037/0022-0663.82.1.33] Rahbar Karbasdehi, .F, Abolghasemi, A., & Rahbar Karbasdehi, E. (2018). The Effect of Social- Emotional Skills Training on Motivational Beliefs and Self- Regulated Learning. Strategies in Students with Specific Learning Disorder; 6(10), 39-55. . [Persian].[DOI.org/10.22084/j.psychogy.2017.13048.1544] Rasouli Khorshidi, F., Sarami, G., Naderi, H., & Shojaei, A. A. (2019). Modeling Motivation in the Relationship between Test Anxiety and Academic Procrastination with Achievement. Educ Strategy Med Sci. 2019; 12 (1):84-91. [Persian]. http://edcbmj.ir/article-1-1809-en.html Saghi, S., Chalibanlou, G., Fazel, A., & Mohammadi, M. (2011). A study of the relationship between learning styles and academic achievement with mediating of Meta cognitive awareness among the university students. Education science, 13(4), 79-94. [Persian]. http://jinev.iaut.ac.ir/article_521687.html Sobhi Garamaleki, N., Hajloo, N., Gholamzadeh, H. A (2013). Comparison of learning styles, personality characteristics and academic performance of students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. 2(4), 82-102. [Persian]. http://jld.uma.ac.ir/article_135_en.html Salehi, S., Soleimani, B., Amini, P., & Shahnoushi, E. (2000). A Survey of Relation between Learning Styles and Preferred Thaching Methods in Students of Nursing, Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 1 (1), 42-48. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-585-fa.html Vahidi, S., Manzari Tavakoli, A., Manzari Tavakoli, H., & Soltani Nezhad, A. (2018). The role of executive functions and self-regulation learning levels in predicting math anxiety. mejds; 8(7):64-71. [Persian]. https://jdisabilstud.org/article-1-1128-en.pdf | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,349 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,037 |