تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,755,963 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,245,923 |
تولید چندرسانه ای آموزشی حساب آموز و اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی عملیات تفریق و تقسیم دانش آموزان دختر با ناتوانی یادگیری ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 3، خرداد 1393، صفحه 25-37 اصل مقاله (195.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-3-3-93-3-2 | ||
نویسندگان | ||
امیر پوراحمدعلی* 1؛ سعید موسوی پور2 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه هرمزگان | ||
2استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه اراک | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تولید چندرسانهای آموزشی حساب آموز وتأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی تفریق و تقسیم است. این مطالعهی نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت. نمونهی پژوهش شامل 30 دانش آموز دختر پایه ی سوم ابتدایی ناتوان در یادگیری ریاضی شهر اراک است به صورت (n= و کنترل ( 15 (n= که از طریق نمونهگیری تمام شمار انتخاب و در دو گروه آزمایش( 15 تصادفی نشانده شدند. به مدت 12 جلسه گروه آزمایش با چندرسانهای حساب آموز و گروه کنترل با روش متداول آموزش دیدند. ابزار جمع آوری دادهها برای متغیر پیشرفت تحصیلی (تفریق، تقسیم) آزمون نشان داد که استفاده از چندرسانهای آموزشی (ANCOVA) ایران کی مت بود. نتایج تحلیل کوواریانس حساب آموز در مقایسه با روش آموزش متداول در پیشرفت تحصیلی تفریق دانش آموزان دختر با ناتوانی یادگیری ریاضی مؤثر بوده است؛ اما در پیشرفت تحصیلی تقسیم تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت تحصیلی تفریق و تقسیم؛ چندرسانه ای آموزشی؛ حساب آموز؛ ناتوانی یادگیری ریاضی | ||
مراجع | ||
تبریزی، مصطفی ( 1389 ). درمان اختلالات ریاضی. چاپ پانزدهم، تهران: فراروان. تولید چندرسانه ای آموزشی حساب آموز و اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی عملیات تفریق و ... 36 رضوی، عباس ( 1386 ). مباحث نوین در فناوری آموزشی. اهواز: انتشارت دانشگاه شهید چمران. زارعی زوارکی، اسماعیل و جعفرخانی، فاطمه ( 1388 ). چندرسانه ای آموزشی و نقش آن در آموزش .22-30 ،( 98 و 99 ) ویژه. تعلیم و تربیت استثنایی، 12 سوسا، دیوید ای ( 2001 ). روان شناسی کودکان با نیازهای ویژه. ترجمه ی احمد یارمحمدیان و محمدباقر کجباف ( 1388 ). چاپ اول، اصفهان: دانشگاه اصفهان و تهران: سمت. شهیم، سیما و هارون رشیدی، همایون ( 1386 ). مقایسه ی عملکرد کودکان دارای اختلالات یادگیری کلامی و غیرکلامی در مقیاس تجدیدنظرشده ی هوشی وکسلر، آزمون دیداری حرکتی بندرگشتالت .61-90 ،(32) و مقیاس ریاضیات ایران کی مت. دانش و پژوهش در روا نشناسی، 9 صفاریان، سعید؛ فلاح، وحید و میرحسینی، حمزه ( 1389 ). مقایسه ی تأثیر آموزش به کمک نرم افزارهای آموزشی و روش تدریس سنتی بر یادگیری درس ریاضی. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم .21-36 ،(2 ) تربیتی، 1 کریمی، یوسف ( 1389 ). اختلالات یادگیری: مسائل نظری و عملی به انضمام مطالعات موردی نمونه. چاپ هفتم، تهران: ساولان. حساب » یاوری، ماه نیا؛ یاریاری، فریدون و رستگارپور، حسن ( 1385 ). بررسی اثربخشی نرم افزار آموزشی ،(3) بر یادگیری ریاضیات دانش آموزان حساب نارسا. پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 6 « یار .713-734 Arkün, S. & Akkoyunlu, B. (2008). A study on the development process of a opinions of the multimedia Learning environment. Interactive Educational multimedia,17(1),1-19. Bisanz. J. & Mabbott, D. J. (2008). Computational Skills, Working Memory, and Conceptual Knowledge in older children with mathematics Learning Disability. Journal of Learning Disability, 41(1), 15-28. Bryant, D. P. & Seo, Y. J. (2009). Analysis of Studies of the effect of computer- assisted instruction on the mathematics performance of students with Learning disability. Journal of Computer & Education, 53(3), 913-928. Geary, D. C. (2005). Role of cognitive theory in the study of learning disability in mathematics. Journal of learning Disabilities, 38(4).305-307. Heinich, R., Molenda, M., Russell, D. J. & Smaldino, S. E. (2002). Instructional media and Technologies for Learning. Seven Edition. Upper Saddle River. Merrill Prentice. Kenji, R. & Bethlehem, U. (2002). Task Engagments & Mathematics Performance in Children with Attention-Defict Hyperactitvity Disorder: Effects of supplemental Computer Instruction. School Psychology Quarterly, 17(3), 242-257. Journal of Learning Disabilities, Spring 2014 مجله ی ناتوانی های یادگیری، بهار 1393 Vol.3, No.3/25-37 25-37/ دوره ی 3، شماره ی 3 37 Khan, T.M. (2010) . The effects of multimedia learning on children with different special education needs. Journal of Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4341–4345. Lerner, J. (1997). Learning disabilities: Theories, diagnosis and teaching strategies. Seven Edition. Boston. Houghtom Mifflin. Liao, Y.C. (2007). Effects of computer-assisted instruction on students_ achievement in Taiwan: A meta-analysis. Journal of Computers & Education, 48(2), 216 –233. Sadat Abtahi, M. (2012). Interactive multimedia learning object (IMLO) for dyslexic children. Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47(1), 1206 – 1210. Seo, Y. Y. & Woo, H. (2010). The identification, implementation, and Evaluation of computer – assisted instruction program in mathematics for students with Learning disability. Journal of Computer & Education, 55(1), 363-377. Sharma, S. (2013). Qualitative approaches in mathematics education research: challenges and possible solutions. Journal of Education, 2(2), 50-57. Wiebe, E. & Annetta, L. (2008). Influences on Visual Attentional Distribution in Multimedia Instruction. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 17(2), 259-277. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,932 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,018 |