تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,969 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,415 |
مقایسه سبک دلبستگی، شادکامی و اضطراب در دانشآموزان مصروع و غیر مصروع | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 9، دوره 10، شماره 4، بهمن 1400، صفحه 111-122 اصل مقاله (957.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.1463 | ||
نویسندگان | ||
جهانگیر کرمی1؛ حسین نجفی2؛ علی احمدیان* 3؛ مجید عیدی بایگی4؛ یحیی اکبری شایه5؛ بهمن زارع زادگان6؛ عیسی محمدی7 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی عمومی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
3باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
4باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران | ||
5کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران | ||
6دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
7گروه روانشناسی سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، البرز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسهی سبک دلبستگی، شادکامی و اضطراب در دانشآموزان نوجوان مصروع و غیر مصروع بود. روشها: روش پژوهش توصیفی و از نوع علی مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان 12 تا 18 ساله مقاطع راهنمایی و متوسطه شهر اهواز در سال 1396-1395 بود. از بین این جامعه، نمونهای به حجم 48 دانشآموز (24 دانشآموز مصروع و 24 دانشآموز غیرمصروع) به صورت در دسترس انتخاب شدند و سپس داده ها با استفاده از پرسشنامه های سبکهای دلبستگی سیمپسون، شادکامی آراگیل و لو و اضطراب زانک جمع آوری و با روش تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که دانشآموزان مصروع دلبسته اجتنابی و دانشآموزان غیر مصروع دلبسته ایمن بودند که بین دو گروه از نظر شادکامی تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0p<). به علاوه، دو گروه از لحاظ متغیر اضطراب با هم تفاوت معنی داری نداشتند. نتیجهگیری: ابتلا به صرع می تواند شادکامی افراد مصروع را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین باعث افزایش اضطراب افراد مصروع شود. به نظر می رسد نوجوانان مصروع نیازمند توجه بیشتر دست اندرکاران حیطه سلامت، به خصوص سلامت روان باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
صرع؛ سبک دلبستگی؛ شادکامی؛ اضطراب | ||
مراجع | ||
صفرزاده، سحر و مرعشیان، فاطمه سادات. (1393). رابطه تصویر ذهنی بدن، خودپنداره و عزت نفس با اختلالات تغذیه در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. نشریه علمی زن و فرهنگ، 6(19)، 73-90.
علیپور، احمد؛ هاشمی، تورج؛ باباپور خیرالدین، جلیل و طوسی، فهمیه (1390). رابطه بین راهبردهای مقابلهای و شادکامی دانشجویان. مجله روانشناسی دانشگاه تبریز، 5(18)، 71-86.
علی پور، احمد و نوربالا، احمد علی (1378). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در دانشجویان دانشگاههای تهران. فصلنامه اندیشه و رفتار، 5(1،2)، 550-630.
نریمانی، محمد؛ یوسفی، فاطمه و کاظمی، رضا. (1393). نقش سبکهای دلبستگی و کیفیت زندگی در پیش بینی بهزیستی روانشناختی نوجوانان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 3(4)، 124-142. http://jld.uma.ac.ir/article_193.html
نریمانی، محمد و شربتی، انوشیروان. (1394). مقایسهی حساسیت اضطرابی و عملکرد شناختی در دانشآموزان با و بدون نارسانویسی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 4(4)، 85-100.
http://jld.uma.ac.ir/article_320.html
Alipoor, a., & Noorbala, a. a. (1999). A preliminary evaluation of the validity and reliability of the Oxford happiness questionnaire in students in the Universities of Tehran. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 5(1), 55-66. Retrieved from http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1777-en.html Alipour, A., Hashemi, T., Babapour, J., & Tousi, F. (2010). Relationship between coping strategies and happiness among university students. Baki, O., Erdogan, A., Kantarci, O., Akisik, G., Kayaalp, L., & Yalcinkaya, C. (2004). Anxiety and depression in children with epilepsy and their mothers. Epilepsy & Behavior, 5(6), 958-964. https://10.1016/j.yebeh.2004.08.016 DiIorio, C., Shafer, P. O., Letz, R., Henry, T., Schomer, D. L., Yeager, K., & Group, P. E. S. (2003). The association of stigma with self-management and perceptions of health care among adults with epilepsy. Epilepsy & Behavior, 4(3), 259-267. doi:s10.1016/s1525-5050(03)00103-3 . Ehrlich, K. B. (2019). Attachment and psychoneuroimmunology. Current opinion in Psychology, 25, 96-100. Ekinci, O., Titus, J. B., Rodopman, A. A., Berkem, M., & Trevathan, E. (2009). Depression and anxiety in children and adolescents with epilepsy: prevalence, risk factors, and treatment. Epilepsy & Behavior, 14(1), 8-18. Eyni, S. (2020). The effectiveness of mentalization-based therapy on improving object relations of people with borderline personality disorder. Journal of Research in Psychopathology, 1(1),16-23. doi: 10.22098/jrp.2020.1028 Fei, J., & Berscheid, E. (1977). Perceived dependency, insecurity, and love in heterosexual relationships: The eternal triangle. Unpublished manuscript, University of Minnesota. Gauffin, H., Landtblom, A.-M., & Räty, L. (2010). Self-esteem and sense of coherence in young people with uncomplicated epilepsy: A 5-year follow-up. Epilepsy & Behavior, 17(4), 520-524.doi:10.1016/j.yebeh.2010.01.167 Hećimović, H., Goldstein, J. D., Sheline, Y. I., & Gilliam, F. G. (2003). Mechanisms of depression in epilepsy from a clinical perspective. Epilepsy & Behavior, 4, 25-30. Henning, O., & Nakken, K. (2010). Psychiatric comorbidity and use of psychotropic drugs in epilepsy patients. Acta Neurologica Scandinavica, 122, 18-22. Hollis-Walker, L., & Colosimo, K. (2011). Mindfulness, self-compassion, and happiness in non-meditators: A theoretical and empirical examination. Personality and Individual differences, 50(2), 222-227. Holman, N., Kirkby, A., Duncan, S., & Brown, R. J. (2008). Adult attachment style and childhood interpersonal trauma in non-epileptic attack disorder. Epilepsy research, 79(1), 84-89. Joseph, S. (2015). Positive Therapy: Building bridges between positive psychology and person-centred therapy: Routledge. Kessler, H., Stasch, M., & Cierpka, M. (2013). Operationalized psychodynamic diagnosis as an instrument to transfer psychodynamic constructs into neuroscience. Frontiers in human neuroscience, 7, 718. doi:10.3389/fnhum.2013.00718 Kyllerman, M., Nyden, A., Praquin, N., Rasmussen, P., Wetterquist, A.-K., & Hedström, A. (1996). Transient psychosis in a girl with epilepsy and continuous spikes and waves during slow sleep (CSWS). European Child & Adolescent Psychiatry, 5(4), 216-221. Lally, N., Spence, W., McCusker, C., Craig, J., & Morrow, J. (2010). Psychological processes and histories associated with nonepileptic versus epileptic seizure presentations. Epilepsy & Behavior, 17(3), 360-365. Langher, V., Kourkoutas, E., Scurci, G., & Tolve, G. (2010). Perception of the security of attachment in neurologically ill children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 2290-2294. Lanteaume, L., Bartolomei, F., & Bastien-Toniazzo, M. (2009). How do cognition, emotion, and epileptogenesis meet? A study of emotional cognitive bias in temporal lobe epilepsy. Epilepsy & Behavior, 15(2), 218-224. Lee, A., Hamiwka, L. D., Sherman, E. M., & Wirrell, E. C. (2008). Self-concept in adolescents with epilepsy: biological and social correlates. Pediatric Neurology, 38(5), 335-339. Lee, E. (2007). A Cognitive Vulnerability Model of Depression for People with Temporal Lobe Epilepsy: A longitudinal study. Doctor dissertation. University of Wisconsin. Marvin, R. S., & Britner, P. A. (2008). Normative development: The ontogeny of attachment. Mensah, S. A., Beavis, J. M., Thapar, A. K., & Kerr, M. P. (2007). A community study of the presence of anxiety disorder in people with epilepsy. Epilepsy & Behavior, 11(1), 118-124. doi: 10.1016/j.yebeh.2007.04.012 Narimani, M., Yosefi, F., & Kazemi, R. (2014). The role of attachment styles and quality of life in predicting psychological well-being in adolescents with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 3(4), 124-142. Doi: 93-3-4-8 Narimani, M., & Sharbati, A. (2015). Comparison of anxiety sensitivity and cognitive function in students with and without dysgraphia. Journal of Learning Disabilities, 4(4), 85-100. http://jld.uma.ac.ir/article_320.html?lang=en Reilly, C., & Neville, B. G. (2011). Academic achievement in children with epilepsy: a review. Epilepsy Research, 97(1-2), 112-123. Rodenburg, R., Stams, G. J., Meijer, A. M., Aldenkamp, A. P., & Deković, M. (2005). Psychopathology in Children with Epilepsy: A Meta-Analysis. Journal of Pediatric Psychology, 30(6), 453-468. doi:10.1093/jpepsy/jsi071 Saddok, B., Saddock, V., & Ruiz, P. K. (2017). Sadock’s Comprehensive Textbook of Psychiatry. Vol. 2. In: Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. Safarzadeh, S., & Marashian, F. (2014). The Relationship Between Body Image Concen, Self-Concept, Self-Esteem with Eating Disorders in Female Students of Islamic Azad University Ahvaz Branch. Scientific Research Quarterly of Woman and Culture, 6(19), 73-90. Scott, R. A., Lhatoo, S. D., & Sander, J. W. (2001). The treatment of epilepsy in developing countries: where do we go from here? Bulletin of the World Health Organization, 79, 344-351. Simpson, J. A. (1990). Influence of attachment styles on romantic relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 59(5), 971. Smeets, V. M., van Lierop, B. A., Vanhoutvin, J. P., Aldenkamp, A. P., & Nijhuis, F. J. (2007). Epilepsy and employment: literature review. Epilepsy & Behavior, 10(3), 354-362. Williams, J., Steel, C., Sharp, G. B., DelosReyes, E., Phillips, T., Bates, S & Griebel, M. L. (2003). Anxiety in children with epilepsy. Epilepsy & Behavior, 4(6), 729-732. doi:10.1016/s1525-5050(03)00159-8 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,644 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,064 |