تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,651 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,617 |
ارزیابی ساختار عاملی مقیاس جو مدرسه در دانش آموزان دوره دوم متوسطه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 4، بهمن 1400، صفحه 59-72 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.1461 | ||
نویسندگان | ||
علی رضایی شریف* 1؛ غفار کریمیان پور2؛ حسین تقوی3؛ منصور امینی4؛ فرانک علاف اصغری5 | ||
1دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2دکترای مدیریت آموزشی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
3استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
4دکترای مطالعات ترجمه، دانشکده زبان، دانشگاه علوم مالزی، پنانگ، مالزی | ||
5کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: جو مدرسه بیانگر ادراک جمعی دانشآموزان از محیطی است که در آن قرار دارند و حاصل چگونگی تعاملات افراد حاضر در مدرسه با یکدیگر می باشد. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه جو مدرسه بود. روشها: روش پزوهش توصیفی بود. جامعه اماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه بود. با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحلهای 390 نفر دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه ترجمه شده را تکمیل نمودند. ابتدا با بهره مندی از روش بازترجمه، صحت ترجمه نسخه فارسی پرسشنامه جو مدرسه تایید شد. در ادامه برای تعیین روایی سازه نسخه فارسی پرسشنامه جو مدرسه از تحلیل عاملی تاییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری، برای تعیین همسانی درونی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ و بازآزمایی مجدد استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و مطلوب بودن همه شاخصهای برازش به همراه ضرایب آلفای کرونباخ (95/0=ɑ) از ساختار چهار عاملی و 31 سوالی پرسشنامه اصلی حمایت کرده و روایی و اعتبار آن را تایید می کنند. نتیجه گیری: با توجه به روایی و پایایی به دست آمده میتوان گفت که پرسشنامه جو مدرسه، ابزاری کاملاً مناسب برای اندازه گیری جو مدرسه در بین دانش آموزان میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
جو؛ مدرسه؛ روایی؛ اعتبار | ||
مراجع | ||
پور عزت، علی اصغر؛ احسانی مقدم، ندا؛ یزدانی، حمیدرضا و فائز، کوکب. (1392). تحلیل مقایسهای نقش ابعاد گونـاگون عـدالت در جو سازمان و وفاداری سازمانی: پژوهشی پیرامون یک سازمان فنـاوری اطلاعـات، فصلنامه مدیریت دولتی، 5 (1)، 68-88.
حیدری فرد، رضا؛ زین آبادی، حسن؛ بهرنگی ، محمدرضا و عبدالهی، بیژن. (1394). فرهنگ و جوسازمانی نوآورانه مدرسه؛ یک پژوهش کیفی. فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2 (26)، 53-75.
درانی، کمال؛ کرم دوست، نوروزعلی و فروزان، نسرین. (1390). پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه پنجم بر مبنای جو مدرسه و رضایت شغلی معلمان. پژوهشنامه تربیتی، 6(28)، 57-80.
صمدی، پروین و شیرزادی اصفهانی، هما. (1385). بررسی رابطه ی بین جو مدرسه با گرایش به کارآفرینی در دانشآموزان. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، 6 (21)، 57-82.
کدیور، پروین. (1387). بررسی جو سازمانی مدارس راهنمایی شهر تهران. فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا، 30(72)، 119-142.
کرامتی، انسی؛ شهامت ده سرخ، فاطمه و خسروی، حسین. (1392). رابطه ی جو مدرسه و میزان خودتنظیمی در دانشآموزان دبیرستانی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 6(23)، 138-158.
هومن، حیدرعلی. (1387). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت.
نعیم، مهدی؛ رضایی شریف، علی و دیدار، فرداد. (1399). مقایسة نارسایی هیجانی، خودآگاهی شناختی و اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانیهای یادگیری، 9(35)، 114-132. 10.22098/jld.2020.957
هوی، وین و میکسل، سیسیل. (1394). تئوری تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی. ترجمهی میر محمد سید عباس زاده. ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه.
Allodi, M. W. (2010). The meaning of social climate of learning environments: Some reasons why we do not care enough about it. Learning Environments Research, 13(2), 89-104. 10.1007/s10984-010-9072-9 Anderson, C. S. (1982). The search for school climate: A review of the research. Review of Educational Research, 52(3), 368–420. 10.3102/00346543052003368 Attar-Schwartz, S. (2009). Peer sexual harassment victimization at school: the roles of student characteristics, cultural affiliation, and school factors. American Journal of Orthopsychiatry, 79(3), 407. 10.1037/a0016553 Bradshaw, C. P., Sawyer, A. L., & O'Brennan, L. M. (2009). A social disorganization perspective on bullying‐ elated attitudes and behaviors: The influence of school context. American Journal of Community Psychology, 43(3-4), 204-220. 10.1007/s10464-009-9240-1 Brand, S., Felner, R., Shim, M., Seitsinger, A., & Dumas, T. (2003). Middle school improvement and reform: Development and validation of a school-level assessment of climate, cultural pluralism, and school safety. Journal of Educational Psychology, 95(3), 570–588. 10.1037/0022-0663.95.3.570 Cohen, J. (2006). Social, emotional, ethical, and academic education: Creating a climate for learning, participation in democracy, and well-being. Harvard Educational Review, 76(2), 201– 237. 10.17763/haer.76.2.j44854x1524644vn Dorrani k, karamdost n, forozan n. (2011). Predicting academic achievement of fifth grade female students based on school climate and teachers' job satisfaction. Educational Research Journal, 6(28), 57-80. Eccles, J. S., Midgley, C., Wigfield, A., Buchanan, C. M., Reuman, D., Flanagan, C., & Mac Iver, D. (1993). Development during adolescence: The impact of stage-environment fit on young adolescents' experiences in schools and in families. American Psychologist, 48(2), 90-101. 10.1037/0003-066X.48.2.90 Espelage D. L., Polanin J. R., Low S. K. (2014). Teacher and staff perceptions of school environment as predictors of student aggression, victimization, and willingness to intervene in bullying situations. School Psychology Quarterly, 29, 287-210. 10.1037/spq0000072 Gallay, L. & Pong, S.L. (2004). School Climate and Student Intervention Strategies, Paper presented at the society for Prevention Research Annual Metting, Quebec City. 10.1007/s10464-007-9142-z Gottfredson G. D., Gottfredson D. C., Payne A. A., Gottfredson N. C. (2005). School climate predictors of school disorder: results from a national study of delinquency prevention in schools. Journal of Research in Crime and Delinquency, 42, 412–444. 10.1177/0022427804271931 Gregory, A., Skiba, R. J., & Noguera, P. A. (2010). The achievement gap and the discipline gap two sides of the same coin? Educational Researcher, 39(1), 59-68. 10.3102/0013189X09357621 Haeidari fard r, zainabadi h, behrangi m, abdolahi b. (2015). Innovative school culture and atmosphere; A qualitative research. Journal of New Approach in Education Management, 2(26), 53-57. 20.1001.1.20086369.1395.7.26.4.5 Halpin, A. W., & Croft, D. B. (1962). The organizational climate of schools, [Chicago] : Midwest Administration Center. 10.1007/BF00598815 Heilman, P.S. (1999). Classroom Climate Factors Related to Student Motivation and Effort. A Dissertation Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Education, University of South Dakota. Hooman h. (2008). Structural Equation Modeling Using LISREL Software, Tehran: Samat Publication. Hoy, V., & Miksel, S. (2015). Research theory and practice in educational management. Translated by Mir Mohammad Seyed Abbaszadeh. Urmia: Urmia University Press Kadivar, P. (2007). A study of the organizational climate of middle schools in Tehran. Al-Zahra University Humanities Quarterly, 30(72), 119-142. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/45206 Keramati, A., Shahamat, F., & Khosravi, H. (2013). The relationship between school atmosphere and self-regulation in high school students. Quarterly Journal of New Psychological Research, 6(23), 138-158. https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4153.htm LaRusso, M. D., Romer, D., & Selman, R. L. (2008). Teachers as builders of respectful school climates: Implications for adolescent drug use norms and depressive symptoms in high school. Journal of Youth and Adolescence, 37(4), 386-398. 10.1007/s10964-007-9212-4 Lee, E., Reynolds, K.J., Subasic, E., Bromhead, D., Lin, H., Marinov, V., Smithson, M. (2017). Development of a dual school climate and school identification Measure–Student (SCASIM-St). Contemporary Educational Psychology. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.cedpsych.2017.01.003 Mattingly, J. W. (2007). A study of relationships of school climate, school culture, teacher efficacy, collective efficacy, teacher job satisfaction and intent to turnover in the context of year-round education calendars. Unpublished doctoral dissertation, University of Louisville. 10.18297/etd/923 Maxwell, S., Reynolds, K. J., Lee, E., Subasi, E., Bromhead, D. (2017). The impact of school climate and school identification on academic achievement: Multilevel modeling with student and teacher data. Frontiers in Psychology. 8(2)12-24. 10.3389/fpsyg.2017.02069 Mayerson, D. R. (2010). The relationship between school climate, trust, Meristo, M., & Eisenschmidt, E. (2014). Novice teachers’ perceptions of school climate and self-efficacy. International Journal of Educational Research, 67, 1–10. 10.1016/j.ijer.2014.04.003 Moos, R. H. (1973). Conceptualizations of human environments. American Psychologist, 28(8), 652- 665. 10.1037/h0035722 Naeim, M., Rezaei Sharif, A., & Didar, F. (2020). A comparative analysis of alexithymia, cognitive self-consciousness, and enthusiasm to school in students with and without specific learning disorders. Journal of Learning Disabilities, 9(35), 114-132. (Persian) 10.22098/jld.2020.957 Nutbeam, D., Smith, C., Moore, I., & Bauman, A. (1993). Warning! schools can damage your health: alienation from school and its impact on health behavior. Journal of Paediatric and Child Health, 29(6), 30-52. 10.1111/j.1440-1754.1993.tb02256.x Pourezat, A, ehsani moghadam, N., Yazdani, H., Faeez, k. (2013). Comparative analysis of the role of various dimensions of justice in organizational atmosphere and organizational loyalty: A research on an information technology organization. Quarterly Journal of Public Management, 5(1), 68-88. 10.22059/JIPA.2013.35548 Ramelow, D., Currie, D., & Felder-Puig, R. (2015). The assessment of school climate review and appraisal of published student-Report measures. Journal of Psychoeducational Assessment, 33(8), 731–743. 10.1177/0734282915584852 Roeser R. W., Eccles J. S., Sameroff A. J. (2000). School as a context of early adolescents' academic and social-emotional development: a summary of research findings. The Elementary School Journal, 100, 443–471. 10.1086/499650 Ruus, V. R., Veisson, M., Leino, M., Ots, L., Pallas, L., Sarv, E. S., & Veisson, A. (2007). Students' well-being, coping, academic success and school climate. Social Behavior and Personality: An International Journal, 35(7), 919-936. 10.2224/sbp.2007.35.7.919 Samadi, P., & Shirzadi, H.(2006). Investigating the relationship between school atmosphere and entrepreneurship in students. Journal of Humanities and Social Science, 6(21), 57-82: magiran.com/p426132. Thapa, A., Cohen, J., Guffey, S., & Higgins-D’Alessandro, A. (2013). A review of school climate research. Review of Educational Research, 83(3), 357–385. 10.3102/0034654313483907 Trickett, E. J., & Moos, R. H. (1973). Social environment of junior high and high school classrooms. Journal of Educational Psychology, 65(1), 93-102. 10.1037/0022-0663.70.2.263 Way, N., Reddy, R., & Rhodes, J. (2007). Students’ perceptions of school climate during the middle school years: Associations with trajectories of psychological and behavioral adjustment. American Journal of Community Psychology, 40(3-4), 194–213. 10.1007/s10464-007-9143-y | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,829 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,253 |