تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 350 |
تعداد مقالات | 3,008 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,466,647 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,046,987 |
تعیین رابطه ی حالت های فراشناختی، سودمندی ادراک شده و تأکیدات هدفی والدین با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 1، آبان 1392، صفحه 91-109 اصل مقاله (228.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-3-1-92-7-6 | ||
نویسندگان | ||
مجید محمود علیلو1؛ یزدان موحدی* 2؛ جابر علیزاده گورادل3 | ||
1استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه تبریز | ||
3کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس حالت ها ی فراشن اختی، سودمندی ادراک شده و تأکیدات هدفی والدین در افراد دچار ناتوانی یادگیری در شهرستان خرم آباد بود . در یک مطالعه همبستگی از نوع 90 که در مدارس - پیش بینی، 81 نفر از دانش آموزان دچار اختلال یادگیری شهر خرم آباد که در سال تحصیلی 91 ناتوانی یادگیری این شهر مشغ ول به تحصیل بودند . بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده ا نتخاب شدند و پرسش نامه حالت روان شناختی، سودمندی ادراک شده و تأکیدات ه دفی والدین را تکمیل کردند . داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تحلیل گردید . نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین متغیرهای پیش بین با متغیر ملاک ارتباط معن اداری وجود دارد؛ نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بین متغیرهای پیش بین، متغیر آگاهی فراشناختی و برنام ه ریزی از مؤلفه های باورهای فراشناختی و مؤلفه های تأکید ات هدفی والدین (بعد تسلطی و عملکردی ) به طور مع ناداری تغییرات مربوط به پیشرفت تحصیلی را تبیین می کنند . این یافته ها دارای پیامدهای کاربردی در طراحی مداخلات و آموزش های ترمیمی در اختلالات یادگیری است. | ||
کلیدواژهها | ||
فراشناخت؛ سودمندی؛ تأکیدات هدفی؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
رحیمیان بوگر، اسحق ( 1391 ). پیش بینی کنند ههای جمعیت شناختی اختلالات یادگیری در دانش آموزان .22-42 ،(2) مقطع ابتدایی استان گلستان. مجله ی ناتوان یهای یادگیری، 1 سالاری فر، محمد حسین؛ پاکدامن، شهلا ( 1391 ). نقش مؤلفه های حالت فراشناختی در خودنظم جویی. .91-106 ،(22) فص لنام هی روا نشناسی کاربردی. 2 .( سالاری فر، محمدحسین؛ پوراعتماد، حمیدرضا؛ حیدری، محمود و اصغرنژادفرید، علی اصغر ( 1390 باورها و حالت فراشناختی، بازدارنده یا تسهیل کننده خودتنظیمی تحصیلی. فص لنام هی فرهنگ .32-48 ،(7) مشاوره و روان درمانی، 2 شجاعی، زهرا؛ شی خالاسلامی، راضیه و احمدی، ساره ( 1388 ). پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان بر اساس جهت گیری هدف پیشرفتی والدین و اساتید آن ها. نهمین همایش سالانه ی انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، چالش ها و چشم اندازها، تبریز. تعیین رابطه ی حالت های فراشناختی، سودمندی ادراک شده و تأکیدات هدفی والدین با ... 108 صادقی، زینب و محتشمی، رضا ( 1389 ). نقش فراشناخت در فرآیند یادگیری. فص لنام هی راهبردهای .143-148 ،(2) آموزش، 3 قاسمی، علی و فولادچنگ، محبوبه ( 1390 ). بررسی نقش تأکیدات هدفی والدین در خودتنظیمی یادگیری .70-86 ، دانش آموزان. مجل هی مطالعات روان شناسی تربیتی، 11 نقش، زهرا؛ قاضی طباطبایی، محمود و علی طرخان، رضا ( 1389 ). الگوی ساختاری رابطه ی خودکارآمدی، سودمندی ادراک شده و پیشرفت تحصیلی: بررسی نقش واسطه ای یادگیری خود نظم .1-16 ،(1) بخش. تازههای علوم شناختی، 12 Bouffard, B., Trerese S. P., Serge, L. (1993). Self-regulation on concept formation task among average and gifted students. J Exp Child Psychol, 56(1),115-34. Brown, A. L. (1980). Metacogntive development and reading comprehension. In: Rand J, Bertram C, William F, editors. Theatrical issues in reading comprehension: Perspectives from cognitive psychology, linguistics, artificial intelligence and education. Hillsdale: Erlbaum. Cetinkaya, P. & Erktin, E. (2002). Assessment of metacognition and its Relationship with Reading comprehension, Achievement and Aptitute. Bogazici University Journal of education, 19 (1), 1-11. Flavell, J. H. & Flavell, R. F. (2004). Development of children intuitions about thought . action relations. Journal of cognition and development, 5 (4), 451-460. Friedel, J. M., Cortina. K. S., Turner. J. C. & Midgley, C. (2006). Achievement goals, efficacy beliefs and coping strategies in mathematics: The role of perceived parent and teacher goal emphasis. Contemporary Educational Psychology, 32, 434- 458. Friedel, J. M., Cortina. K. S., Turner. J. C. & Midgley, C. (2010). Changes in efficacy beliefs in mathematics across the transition to middle school: Examining the effects of perceived teacher and parent goal emphases. Journal of Educational Psychology, 102, 1, 102-114. Hartman, H. J. (2001). Metacognition in learning and instruction theory, research and practice. Dordrecht: Kluwer Academic. Hudson, T.( 2007). Teaching second language reading. England: Oxford University Press. Jetton, T. L. & Alexander, P .A.( 2001). Interest assessment and the content area literacy environment: Challenges for research and practice. Educ Psychol Rev,13(3),303-18. Kaplan, A. (2008). Clarifying metacognition, self-regulation and selfregulated learning: What the purpose? Educational psychology Review, 20, 477-484. Lounsbury, J. W., steel, R. P., Loveland, J. M. & Gibson, L.W.(2004). An investigation of personality traits in relation to adolescent school absenteeism. journal of youth and adolescence, 33, 457-466. Malka, A. & Covington, M. V. (2005). Perceiving school performance as instrumental to future goal attainment: Effects on graded performance. Contemporary Educational Psychology, 30(1), 60-80. Mih, C. & Mih, V. (2010). Components of self-regulated learning, Implications for school performance, ACTA DIDACTICA NAPOCENSIA, 3 (1), 39-48. Miller, R. B. & Brickman, S. J. (2004). A model of future-oriented motivation and selfregulation. Educational Psychology Review, 16(1), 9-33. Nuttin, J. & Lens, W. (1985). Future time perspective and motivation: Theory and research method. Hillsdale, NJ: Erlbaum. O'nell, H. F. & Abedi. J. (1996). Reliability and validity of a state metacognitive inventory: Potential for alternative assessment. The Journal of Educational Research, 89, 234- 245. Panaoura, A., Gagatsis, A. & Demetriou. (2009). An intervention to the metacognitive performance: self-regulation in mathematics and mathematical modeling. Acta Didactia universitatis comenianae. Mathematics, 9, 63-79. Perfect, J. T. & Schwartz. B. L. (2004). Applied metacognition, Cambridge university press, 15-39. phalet, K., Andriessen, I. & Lens, W. (2004). How future goals enhance motivation and learning in multicultural classrooms. Educational Psychology Review, 16(1), 59–89. Pintrich, P. R. ( 2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts. J Educ sychol,95(4),667-86. Pintrich, P. R. & Schunk, D. H. (2002). Motivation in Education: Theory, Research, & Application. Merrill, Prenpice – Hall. premuzic, T. & furnham, A. (2003). Personality traits and academic examination performance. European Journal of Personality, 17, 237-250. Schiff, R., Bauminger, N. & Toledo, I. (2009). Analogical problem solving in children with verbal and nonverbal learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 42, 3–13. Skitka, L. J. (2002). Do the means always justify the ends, or do the ends justify the means? Value protection model of justice reasoning. Pers Soc Psychol Bull, 28(5), 452-61. Swanson, C. ( 1990). What is metacognition? J Educ Psychol, 211, 114-23. Wells, A. (2000). Effect of instruction in metacognitive self- assessment strategy on chemistry student's self-efficacy and achievement. Academia Arena, 2(11), 1-10. Wells, A. (2010). Metacognitive Therapy for anxiety and depression, Cognitive behavioral therapy book reviews, 6 (1), 1-4. Wollfolk, A. E. (2001). Beyond words: The influence of teachers’ nonverbal behaviors on students’ perceptions and performances. Elementary School Hournal, 85(4),513-28. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,792 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,196 |