تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,070 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,793 |
اثربخشی آموزش راهبردهای حافظه ی فعال بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 1، آبان 1392، صفحه 79-90 اصل مقاله (191.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-3-1-92-7-5 | ||
نویسندگان | ||
سمیه کریمی1؛ سعید عسکری* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد همدان | ||
2استادیار روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای حافظ هی فعال بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان است. در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. برای این هدف 30 دانشآموز نارساخوان پایه ی سوم و چهارم ابتدایی به شیوه ی نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای، انتخاب شده و به روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند ( 15 دانشآموز در گروه آزمایش و 15 دانشآموز در گروه کنترل). در این پژوهش آزمون تشخیص سطح خواندن عزیزیان و عابدی مورد استفاده قرار گرفت. آموزش راهبردهای حافظه ی فعال طی 15 جلسه روی گروه آزمایش انجام گرفت. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حافظ هی فعال عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان را بهبود بخشید که این مسئله نشان می دهد که حافظه ی فعال نقش مهمی در عملکرد خواندن دارد و نقص در این حافظه موجب ضعف عملکرد خواندن می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
نارساخوانی؛ حافظه ی فعال؛ عملکرد خواندن | ||
مراجع | ||
ارجمندنیا، علی اکبر و سیف نراقی، مریم( 1388 ). تأثیر راهبرد مرور ذهنی بر عملکرد حافظه ی فعال .173-178 ، دانش آموزان نارساخوان، مجل هی علوم رفتاری، 3 صداقتی، لیلا؛ فروغی، رقیه؛ شفیعی، بیژن و مراثی، محمدرضا ( 1389 ). بررسی میزان شیوع نارساخوانی در .1-8 ، دانش آموزان طبیعی پایه ی اول تا پنجم دبستانهای اصفهان. شنوایی شناسی، 1 عابدی، احمد و آقابابایی، سارا ( 1389 ). اثربخشی آموزش حافظه ی فعال بر بهبود عملکرد تحصیلی .73-81 ،(8) کودکان با ناتوانی یادگیری. مجله روا نشناسی بالینی، 4 عابدی، محمدرضا و عزیزیان، مرضیه ( 1384 ). ساخت و هنجاریابی آزمون تشخیص سطح خواندن برای .379-387 ، دانش آموزان پایه ی سوم دبستان. اندیشه و رفتار، 4 اثربخشی آموزش راهبردهای حافظه ی فعال بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان 90 میرمهدی، سیدرضا؛ علیزاده، حمید و سیف نراقی، مریم( 1388 ). تأثیرآموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد ریاضیات و خواندن دانش آموزان دبستانی با ناتوانی یادگیری ویژه. پژوهش در حیط هی .1-12 ، کودکان استثنایی، 1 میکاییلی، فرزانه( 1384 ). بررسی مدل واج شناختی خواندن در دانش آموزان پسرعادی و نارساخوان .380-416 ، دبستانی. پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 4 Alloway, T. P. (2009). The cognitive and behavioral characteristics of children with low working memory. Child Development, 80, 606-621. Alloway, T. P. (2009). Working memory, but not IQ, predicts subsequent learning in children with learning difficulties. European Journal of Psychological Assessment, 25, 92-98. Gathercole, S. E., Alloway, T. P., Willis, C. & Adams, A. M. (2006). Working memory in children with reading disabilities. Journal of Experimental Child Psychology,3, 265– 281. Helland, T. & Abbjornes, A.(2001). Executive Function in dyslexia. J. Neuropsychology. 15 (4), 44-56. Jeffries, S. & Everatt. J.(2004). Working memory: its role in dyslexia and a other specific learning difficulties. J of Dyslexia, 11(12), 16-31. Masoura, E. V. (2006). Establishing the link between working memory function and learning disabilities. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 4(2), 29-41. Nevo, E. & Breznitz, Z. (2011). Assessment of working memory components at 6 years of age as predictors of reading achievements a year later. Journal of Experimental Child Psychology, 109, 73-90. Numminen, H. (2002). Working memory in adults with intellectual disability. Famr, Research Publications 85/2002. Helsinki: Kehitysvammaliitto. Rosselli, M., Matute, E., Pinto, N. & Ardila, A.(2006), Memory abilities in children with subtypes of dyscalculia. Developmentl neuropsychology, 30(3), 801-818. Sachse–lee, C. & Swanson, H. L.(2001). Mathematical problem solving disabilities: both Executive Function and phonological processes are important. J of Exceptional children, s, 79(3), 294-321. Swanson, H. & Jerman,O. (2006), Math disabilities: A selective meta-anslysis of literature. Review of Educational Research, 76(2), 249-274. Swanson, H., Kehler, P. & Jerman, O. (2010). Working Memory, Strategy Knowledge, and Strategy Instruction in Children With Reading Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 43(1) 24–47. Swanson, H. & Siege L. (2001). Learning Disabilities as a Working Memory Deficit. Issues in Education, 7, 1-48. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,165 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,135 |