تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 355 |
تعداد مقالات | 3,091 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,566,530 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,118,566 |
ویژگیهای روانسنجی مقیاس کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان با ناتوانی های ویژه یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 2، بهمن 1400، صفحه 6-19 اصل مقاله (1.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2022.6513.1698 | ||
نویسندگان | ||
مهدی ارخودی قلعه نوئی* 1؛ طلیعه سعیدی رضوانی1؛ فرهاد تنهای رشوانلو1؛ سید امیر امین یزدی2؛ زهره ارخودی قلعه نوئی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2استاد. گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسجی مقیاس 15 گویه ای کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان با ناتوانی های ویژه یادگیری بود. در یک طرح توصیفی-همبستگی و به طور دقیقتر انطباقیابی آزمون 195 نفر از والدین دانشآموزان مراجعه کننده به مراکز ناتوانی های ویژه یادگیری شهر مشهد در سال تحصیلی 1398-1397 به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان با مشکلات یادگیری ویبر و همکاران (LD/QOL15) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، روایی سازه و بررسی همسانی درونی بوسیله نرم افزارهای SPSS24 و AMOS20 انجام گرفت. نتایج نشان داد مقیاس از ساختاری سه عاملی برخوردار است که 28/62 درصد واریانس را تبیین میکند. تحلیل عاملی تاییدی نیز این ساختار و نیز ساختار تک عاملی را تأیید کرد. همسانی درونی مقیاس با آلفای کرونباخ برای ابعاد عملکرد تحصیلی، درک مدرسهای، بعد روانشناختی کودک/خانواده وکل مقیاس به ترتیب 80/0، 84/0، 84/0، و 84/0 و ضرایب دونیمه کردن نیز به ترتیب 74/0، 84/0، 81/0 و 68/0 بدست آمد. بنابراین مقیاس کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان با ناتوانی های ویژه یادگیری در نمونه دانش آموزان شهر مشهد از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بود و میتواند به عنوان ابزاری دقیق در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت زندگی؛ ناتوانی های ویژه یادگیری؛ روایی؛ پایایی | ||
مراجع | ||
محمدیان، ه.، اکبری، ح.،گیلاسی، ح..، قارلی پور، ذ.ا.، معظمی گودرزی، ع.، آقاجانی، م.، و همکاران. (1393). اعتباریابی پرسش نامه کیفیت زندگی کودکان (PedsQL) در شهر کاشان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ۲۲ (۳)، ۱۰-۱۸. http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1935-fa.html نیک آذین، ا.، نائینیان، م.ر.، و شعیری، م.ر. (1391). روایی و پایایی پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت کیداسکرین 27 گویهای در نمونهای از دانشآموزان ایرانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. ۱۸ (۴)، ۳۱۰-۳۲۱. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1937-fa.html سلطانی، ر.، کارشکی، ح.، آقامحمدیان شعرباف، ح.ر.، عبدخدایی، م.س.، و بافنده، ح. (1390). بررسی روایی و پایایی پرسش نامه کیفیت زندگی در مدرسه در مدارس شهر مشهد. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان. سال 19(1)، 79-93. www.jkmu.kmu.ac.ir/article_16608.html References Bastiaansen, D., Koot, H. M., Ferdinand, R. F., & Verhulst, F. C. (2004). Quality of life in children with psychiatric disorders: self-, parent, and clinician report. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 43(2), 221-230. [DOI: 10.1097/00004583-200402000-00019] Bauminger, N., & Kimhi-Kind, I. (2008). Social information processing, security of attachment, and emotion regulation in children with learning disabilities. Journal of learning disabilities, 41(4), 315-332. [DOI:10.1177/0022219408316095] Bigby, C., & Beadle-Brown, J. (2018). Improving Quality of Life Outcomes in Supported Accommodation for People with Intellectual Disability: What Makes a Difference? J Appl Res Intellect Disabil, 31(2), e182-e200. [DOI:10.1111/jar.12291] Chiu, C. Y., Seo, H., Turnbull, A. P., & Summers, J. A. (2017). Confirmatory Factor Analysis of a Family Quality of Life Scale for Taiwanese Families of Children With Intellectual Disability/Developmental Delay. Intellect Dev Disabil, 55(2), 57-71 [DOI:10.1352/1934-9556-55.2.57] Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological bulletin, 112(1), 155. https://psycnet.apa.org/record/2003-04106-018 Edwards, T. C., Patrick, D. L., & Topolski, T. D. (2003). Quality of life of adolescents with perceived disabilities. Journal of Pediatric Psychology, 28(4), 233-241. [DOI:10.1093/jpepsy/jsg011] Estell, D. B., Jones, M. H., Pearl, R., Van Acker, R., Farmer, T. W., & Rodkin, P. C. (2008). Peer groups, popularity, and social preference: Trajectories of social functioning among students with and without learning disabilities. Journal of learning disabilities, 41(1), 5-14. [DOI:10.1177/0022219407310993] Fish, R., & Morgan, H. (2021). Them two are around when I need their help” The importance of good relationships in supporting people with learning disabilities to be “in a good space. British Journal of Learning Disabilities. (4): 21, 44-51 [DOI:10.1111/bld.12410] Ginieri-Coccossis, M., Triantafillou, E., Tomaras, V., Mavreas, V., Soldatos, C. & Christodoulou, G. N.. (2012). Validating the WHOQOL-BREF in Greece: incorporating new items and exploring quality of life in patient and healthy populations. Psychiatry, 3(7), 17-26. [DOI:10.15386/mpr-1502] Graham, S., Hebert, M., Fishman, E., Ray, A. B., & Rouse, A. G. (2020). Do children classified with specific language impairment have a learning disability in writing? A meta-analysis. Journal of learning disabilities, 53(4), 292-310.[DOI:10.1177/0022219420917338] Grigorenko, E. L., Compton, D. L., Fuchs, L. S., Wagner, R. K., Willcutt, E. G., & Fletcher, J. M. (2019). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist [DOI:10.1037/amp0000452] Karande, S., Bhosrekar, K., Kulkarni, M., & Thakker, A. (2008). Health-related quality of life of children with newly diagnosed specific learning disability. Journal of Tropical Pediatrics, 55(3), 160-169. [DOI:10.1093/tropej/fmn099] Kavale, K. A., & Forness, S. R. (2000). What definitions of learning disability say and don't say: A critical analysis. Journal of learning disabilities, 33(3), 239-256. [DOI:10.1177/002221940003300303] Klassen, R. M., & Lynch, S. L. (2007). Self-efficacy from the perspective of adolescents with LD and their specialist teachers. Journal of learning disabilities, 40(6), 494-507. [DOI:10.1177/00222194070400060201] Marsac, M., Funk, J., & Nelson, L. (2007). Coping styles, psychological functioning and quality of life in children with asthma. Child: care, health and development, 33(4), 360-367. [DOI:10.1111/j.1365-2214.2006.00701.x] Mohamadian, h., akbari, h., gilasi, h., gharlipour, z., moazami, a., aghajani, m.,... azar abdar, a. (2014). Validation of Pediatric Quality of Life Questionnaire (PedsQL) in Kashan city. journal of ilam university of medical sciences, 22(3), 10-18. (Persian) http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1935-fa.html Myers, N. D., Ahn, S., & Jin, Y. (2011). Sample size and power estimates for a confirmatory factor analytic model in exercise and sport: A Monte Carlo approach. Research quarterly for exercise and sport, 82(3), 412-423. [DOI:10.1080/02701367.2011.10599773] National Joint Committee on Learning Disabilities. (2007). Learning Disabilities and Young Children: Identification and Intervention. A Report from the National Joint Committee on Learning Disabilitie, October, 2006 (pp. 63-72). Learning Disability Quarterly, 63-72. https://www.jstor.org/stable/30035516 Nik-Azin, A., Naeinian, M. R., & Shairi, M. R. (2013). Validity and Reliability of Health Related Quality of Life Questionnaire “KIDSCREEN-27” in a Sample of Iranian Students. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 18(4), 310-321. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1937-fa.html Silver, C. H., Ruff, R. M., Iverson, G. L., Barth, J. T., Broshek, D. K., Bush, S. S., ... & Planning Committee. (2008). Learning disabilities: The need for neuropsychological evaluation. Archives of Clinical Neuropsychology, 23(2), 217-219. [DOI:10.1016/j.acn.2007.09.006] Ravens-Sieberer, U., & Bullinger, M. (1998). Assessing health-related quality of life in chronically ill children with the German KINDL: first psychometric and content analytical results. Quality of Life Research, 7(5), 399-407. [DOI:10.1023/A:1008853819715] Rotsika, V., Coccossis, M., Vlassopoulos, M., Papaeleftheriou, E., Sakellariou, K., Anagnostopoulos, D. C., ... & Skevington, S. (2011). Does the subjective quality of life of children with specific learning disabilities (SpLD) agree with their parents’ proxy reports?. Quality of Life Research, 20(8), 1271-1278. [DOI:10.1007/s11136-011-9857-z] Schalock, R. L., Keith, K. D., Verdugo, M. Á., & Gómez, L. E. (2010). Quality of life model development and use in the field of intellectual disability. In Enhancing the quality of life of people with intellectual disabilities (pp. 17-32): Springer. [DOI:10.1007/978-90-481-9650-0_2] Soltani Shal, R., & Karshki, H. (2012). Evaluation of Validity and Reliability of the Quality of School Life Questionnaire in Mashhad Schools. Journal of Kerman University of Medical Sciences, 19(1). (Persian). www.jkmu.kmu.ac.ir/article_16608.html Tabachnick, B., & Fidel, L. (2015). Using Multivariate Statistics., (Baloğlu, M., Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık. https://ijpe.inased.org/makale/2662 Waber, D. P., Boiselle, E. C., Forbes, P. W., Girard, J. M., & Sideridis, G. D. (2019). Quality of life in children and adolescents with learning problems: Development and validation of the ld/qol15 scale. Journal of learning disabilities, 52(2), 146-157. [DOI:10.1177/0022219418775119] Ware Jr, J. E., & Sherbourne, C. D. (1992). The MOS 36-item short-form health survey (SF-36): I. Conceptual framework and item selection. Medical care, 473-483. https://www.jstor.org/stable/3765916 Watson, S. M., & Keith, K. D. (2002). Comparing the quality of life of school-age children with and without disabilities. Mental Retardation, 40(4), 304-312. [DOI:10.1352/0047-765(2002)040<0304:CTQOLO>2.0.CO;2] WHOQOL-BREF, W. (1996). Introduction, Administration, Scoring and Generic Version of the Assessment—Field Trial Version. Geneva, Switzerland. https://apps.who.int/iris/handle/10665/63529 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,482 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 975 |