تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,745 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,642 |
بررسی میزان شیوع مشکلات ویژه ی یادگیری در دانش آموزان مقطع ابتدایی استان آذربایجان شرقی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 1، آبان 1392، صفحه 28-43 اصل مقاله (258.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-3-1-92-7-2 | ||
نویسندگان | ||
علی بهاری قرهگوز* 1؛ تورج هاشمی2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه تبریز | ||
2دانشیار روانشناسی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان شیوع مشکلات ویژ هی یادگیری در دانش آموزان پایه ی دوم تا پنجم ابتدایی استان آذربایجان شرقی انجام شد. روش این پژوهش، توصیفی از نوع زمینه یابی است. جامعه ی آماری، شامل دانش آموزان دختر و پسر پایه ی دوم تا پنجم ابتدایی استان آذربایجان شرقی بود. بدین منظور 10000 نفر دانش آموز( 5000 پسر و 5000 دختر) پایه ی دوم تا پنجم ابتدایی با روش نمونه گیری خوشه ای از شهرهای تبریز، اهر، مرند، مراغه و میانه انتخاب شدند. داده های مورد نیاز با به کارگیری فهرست وارسی تشخیصی مشکلات ویژ هی یادگیری و آزمون هوشی وکسلر جمع آوری و از طریق روش های آمار توصیفی و آزمون خی دو مورد بررسی قرار گرفت. میزان شیوع مشکلات یادگیری 3/ 3 درصد، پایه ی چهارم 73 / 4 درصد، پایه ی سوم 67 / 3/83 درصد برآورد گردید. در پایه ی دوم 53 3 درصد است. میزان شیوع در پایه ی دوم در مقایسه با دیگر پایه ها تحصیلی بیشتر / درصد و پایه ی پنجم 42 است. بنابراین توسعه و گسترش مراکز مشکلات یادگیری برای تحت پوشش قرار دادن این دانش آموزان، یک ضرورت انکارناپذیر است. | ||
کلیدواژهها | ||
مشکلات ویژه ی یادگیری؛ شیوع؛ دانش آموزان ابتدایی | ||
مراجع | ||
ارزانی، زینب ( 1376 ). بررسی میزان شیوع نارسا خوانی در شهر ارومیه . همایش ناتوانی ها ی یادگیری در استان آذربایجان غربی. برهمند، اوشا؛ نریمانی، محمد و امانی، ملاحت ( 1385 ) . بررسی شیوع اختلال حساب نارسایی در -930 ، دان شآموزان دبستانی شهر اردبی ل. فص لنام هی پژوهش در حیط هی کودکان استثنای ی، 6 .917 بهراد، بهنام ( 1384 ). فرا تحلیل شیوع ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان ابتدایی ایران. .415 -436 ، فص لنام هی پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 4 رو جلیلی، فرخ ( 1380 ). میزان ناتوانی های یادگیری دانش آموزان م قطع ابتدایی و آگاهی شناخت معلمین از ناتوانی های یادگیری. شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان خراسان رضوی. دانه کار، ماهرخ ( 1372 ). بررسی میزان شیوع نارساخوانی در پای ههای اول، دوم و سو . م پای ان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی. سیف نراقی ، م ریم و نادری، ع زت اله ( 1390 ). نارسا یی ها ی ویژه در یادگیری . تهران : انتشارات ارسباران. شریفی، علی اکبر و داوری ، رقیه ( 1387 ). شیوع اختلالات خواندن در دانش آموزان پایه ی سوم و .413-418 ، چهارم ابتدایی شهرکرد، فص لنام هی پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 4 شریفی، علی اکبر و داوری، رقیه ( 1391 ). شیوع ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان پای ه ی اول و 63-76،(2) دوم ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری. مجل هی ناتوان یهای یادگیری، 1 شهیم، سیما ( 1377 ). مقیاس تجدیدنظر شده ی هوشی وکسلر برای کودکان. شیراز : انتشارات دانشگاه شیراز. صداقتی، لیلا؛ فروغی، رقیه؛ شفیعی، بیژن و مراثی، محمدرضا ( 1388 ). بررسی میزان شیوع نارساخوانی در دانش آموزان طبیعی پایه ی اول تا پنجم دبستان ها ی اصفهان . دو فص لنام هی .94 -104 ، شنوایی، 1 فتحی آشتیانی ، علی و زندیه ، آنیتا ( 1380 ). مقایسه ی هوش کلامی و غی رکلامی دانش آموزان .345 - نارساخوان – نادرست نویس با دانش آموزان عادی. مجل هی روا نشناسی، 4،360 فلاح چای، حمیدرضا.( 1374 ). بررسی اختلال خواندن در بین دان شآموزان ابتد ای . ی پایان نامه ی کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. کرک، س اموئل و چالفنت، جیمز( 1988 ). اختلالات یادگیری تحولی و تحصیلی . ترجمه ی س یمین، رونقی، زینب، خانجانی و مهین، وثوقی( 1377 ). تهران: انتشارات آموزش و پرورش استثنایی. کریمی، یوسف( 1389 ). اختلالات یادگیری. تهران: انتشارات ساوالان. نریمانی، محمد و رجبی، سوران ( 1384 ). بررسی شیوع و علل اختلالات یادگ یری در دانش آموزان .231 -252 ، دوره ی ابتدایی استان اردبیل. فص لنامه پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 3 میاه نهری ، فریده ( 1389 ). بررسی میزان شیوع مشکلات یادگیری در دانش آموزان پایه های دو م تا .2 -10 ، پنجم دوره ابتدایی استان گیلان. تعلیم تربیت استثنایی، 102 Adelman, H. S. (1979). Diagnostic classification of LD: A practical necessity and a procedural problem. Learning Disability Quarterly, 2, 55-62. Dirks, E., Spyer, G., van Lieshout, ECD. & de Sonneville L.(2008). Prevalence of Combined Reading and Arithmetic Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 5, 460-473 Chan, D., Ho, C.S.H.,Tsang, S. Lee, S.H & Chang, K. H.(2007). Prevalence, gender ratio and gender differences in reading related cognitive abilities among Chinese children with dyslexia in Hong Kong. Educational Studies, 33,249-256. Francis, D., Fletcher, J., Stuebing, K., Lyon, R., Shaywitz, B. & Shaywitz, S. (2005). Psychometric approaches to the identification of LD. Journal of Learning Disabilities, 38, 98-108. Gresham, F. (2001). Responsiveness to intervention: An alternative approach to the identification of learning disabilities. Paper presented at the Learning Disabilities Summit, Washington, D.C. Hallahan, D. & Kauffman, J. (2003). Exceptional learners: Introduction to special education with casebook (9th ed.). Boston: Allyn & Bacon. Lawson, J.S. & Inglis, J.(1985). Learning disabilities and intelligence test results: a model based on a principal components analysis of the WISC-R. British Journal of Psychology, 6, 35-48. Lyon, G. R. (1995).Research initiatives and discoveries in learning disabilities. Journal of Child Neurolog, 10, 120-126 MacMillan, D. L. & Siperstein, G. N. (2002). "Learning Disabilities as Operationally Defined by Schools. "In R. Bradley, L. Danielson & D. Hallahan (eds). Identification of Learning Disabilities: Research to Practice. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Maugham, B. & Garroll, J. (2006). Literacy and mental disorders. Curr opin psychiatr, 19(4), 350-354. Mogsale V, Patil VD, Patil NM, Mogsale V. (2012). Prevalence of specific learning disabilities among primary school children in a South Indian city. Indian Pediatr, 7, 9, 342-347. Sadock, B.I. & Sadock, V. A.(2007).Synopsis of psychiatry. Lippincott Williams & Wilkins. Sparks, R. L. & Lovett, B. J. (2009). Objective criteria for classification of postsecondary students as learning disabled:effects on prevalence rates and group characteristics. Journal of Learning Disabilities, 3, 203-9. Silver, AA., Hagin. RA..(2002). Disorders of learning in childhood. 2nd ed. New York: John Wiley and Sons. Swanson, HL, Harris RK, Graham S.(2003). Handbook of learning disabilities 1st ed . New York: Guilford Press. Vaughn, S., & Fuchs, L. S.(2003). Redefining learning disabilities as inadequate response to instruction: The promise and potential pitfalls. Learning Disabilities: Research and Practice,18, 137-146. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11,196 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,827 |