تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,021 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,774 |
مقایسه ی میزان نگرانی، امید و معنای زندگی در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم، ناشنوایی و ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 1، آبان 1392، صفحه 6-27 اصل مقاله (323.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-3-1-92-7-1 | ||
نویسندگان | ||
مریم برجیس1؛ منصور حکیم جوادی2؛ محبوبه طاهر* 3؛ مسعود غلامعلی لواسانی4؛ عباسعلی حسین خانزاده2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه گیلان | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان | ||
3دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
4دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی میزان نگرانی، امید و معنای زندگی در مادران کودکان ن اشنوا، کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان با ناتوانی یادگیری انجام گرفت . روش پژوهش توصیفی از نوع علی - مقایسه ای بود و نمونه مورد مطالعه شامل 169 نفر از مادران این کودکان بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از بین کلیه مادران کودکان 6 تا 12 ساله مبتلا به اوتیسم، ناشنوا و ناتوان در یادگیری شهر اصفهان در سال 1390 انتخاب شدند . برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از سه پرسش نامه نگرانی پنسیلوانیا، مقیاس گرایش به امیدواری بزرگ سالان و پرسش نامه هدف در زندگی استفاده شد . نتایج نشان داد که بین میزان امید و معنای ز ندگی در بین سه گروه مادران تفاوت معنادار وجود دارد با افزایش معنای زندگی در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم، کودکان ناشنوا و کودکان با .(P<0/01) ناتوانی یادگیری امید نیز افزایش یافته و نگرانی کاهش م ییابد و بالعکس | ||
کلیدواژهها | ||
امید؛ نگرانی؛ معنای زندگی؛ اوتیسم؛ ناشنوا؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
افروز، غلامعلی ( 1385 ). مقدم های بر روا نشناسی و آموزش کودکان استثنای . ی تهران، انتشارات دانشگاه تهران. امیری، محسن؛ افروز، غلامعلی؛ مال احمدی، احسان؛ جوادی، سحرانه؛ نوراللهی، فاطمه و رضایی بیداخویدی، اکرم ( 1388 ). بررسی سلامت روانی و استرس والدگری در والدین کودکان ک متوان .261-268 ،(4) ذهنی. مجل هی علوم رفتاری، 4 تاجری، بیوک و بحیرایی، احمدرضا ( 1387 ). بررسی رابطه ی استرس، نگرش مذهبی و آگاهی با پذیرش .205-224 ،(8 7) کودکان پسر کم توان ذهنی در مادران. پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 8 تکلوی، سمیه ( 1390 ). تأثیر آموزش بازی درمانی مادران بر مشکلات رفتاری کودکان دارای ناتوانی های .44-59 ،(1) یادگیری. مجل هی ناتوان یها ی یادگیری، 1 جمشیدی، امیر ( 1383 ). مقایسه ی مهارت های اجتماعی بین دانش آموزان با مشکلات یادگیری خاص و .22-31 ،(12) 12 ساله. مجل هی آموزش استثنایی، 2 - دانش آموزان نرمال 8 چراغی، مونا؛ عریضی سامانی، سید حمیدرضا و فراهانی ، حجت اله ( 1387 ). بررسی اعتبار، روایی، تحلیل ،(4) عوامل و هنجاریابی پرسش نامه ی هدف در زندگی گرامباف و ماهولیک. مجله روا نشناسی، 12 .396-413 خرم آبادی، راضیه؛ پوراعتماد، حمیدرضا؛ طهماسبیان، کارینه و چیمه، نرگس ( 1388 ). مقایسه ی استرس والدگری در مادران کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم با مادران کودکان بهنجار. فصل نامه ی خانوا د ه .5-19 ، پژوهی، 5 خوشابی، کتایون؛ فرزادفرد، سیدهزینب؛ کاکاسلطانی، بابک؛ پوراعتماد، حمیدرضا و نیک خواه، حمیدرضا 1389 ). بررسی راهبردهای مقابلهای و میزان تنیدگی در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم و مقایسه ی ) .87-97 ،(21) آن با مادران کودکان عادی. فص لنام هی خانواد هپژوهی، 6 دهشیری، غلامرضا؛ گلزاری، محمود؛ برجعلی، احمد و سهرابی، فرامرز ( 1389 ). خصوصیات روان سنجی -57 ،(4) نسخه فارسی پرسش نامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا در دانشجویان. مجل هی روا نشناسی بالینی، 1 .67 دینی ترکی، نورالله؛ بهرامی، هادی؛ داور منش، عباس و بیگلریان، اکبر. ( 1385 ). رابطه فشار روانی با .41-46 ،(4) رضامندی زناشویی در والدین کودکان عقب مانده ی ذهنی. توا نبخشی، 7 رابینسون، ن، رابینسون، هالبرت، بی ( 1963 ). کودک عقب مانده ذهنی، ترجمه فرهاد ماهر ( 1377 )، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، موسسه ی چاپ و نشر. رجبی دماوندی، گیلدا؛ پوشنه، کامبیز و غباری بناب، باقر( 1388 ). رابطه ی ویژگی های شخصیتی و راهبردهای مقابله ای در والدین کودکان با اختلال های طیف اوتیسم. پژوهش در حیط هی کودکان .133-144 ،(2) استثنایی، 9 رئیس دانا، مهین، کمالی، محمد، طباطبایی، سید مهدی و شفارودی، نرگ س ( 1388 ). سفری همراه با .37-41 ،(1) والدین کودکان ناتوان از تشخیص تا تطابق. مقاله پژوهشی توا نبخشی، 10 کوهسالی، معصومه؛ میر زمانی، سید محمود؛ کریملو، مسعود و میرزمانی، منیره سادات ( 1387 ). مقایسه ،(2) سازگاری اجتماعی مادران با فرزند دختر عقب مانده ذهنی آموز شپذیر. مجل هی علوم رفتاری ، 2 .165-172 گلزاری، محمود ( 1386 ). اعتباریابی مقیاس امید اشنایدر. چاپ نشده. دانشگاه علامه طباطبایی تهران. نریمانی، محمد؛ آقامحمدیان، حمیدرضا و رجبی، سوران ( 1386 ). مقایسه سلامت روانی مادران کودکان .15-24 ، استثنایی با سلامت روانی مادران کودکان عادی، فص لنام هی اصول بهداشت روانی، 33 و 34 نصیری، حبیب اله و جوکار، بهرام ( 1387 ). معناداری زندگی، امید، رضایت از زندگی و سلامت روان در .157-176 ،(2) زنان، پژوهش زنان، 6 یزدخواستی، فریبا و یارمحمدیان، احمد ( 1389 ). مقایسه ی افسردگی مادران و هوش هیجانی دختران .75-80 ،(1) نوجوان شنوا و ناشنوای شهر اصفهان. تحقیقات علوم رفتاری، 8 Baker, L., Blacher, Crnic, K. & Edelbrock, C. (2002). Behavior problems and parenting stress in families of there –years- old children with and without development delays. American Journal on mental Retardation, 107, 433-444. Bradford, Y. (1997). Psychological well-being and coping in mothers of youths with Down syndrome, or Fragile X syndrome. American Journal of mental Retardation, 109(3), 237-254. Dalzell, J., Nelson, H., Haigh, C., Williams, A. & Monti, P. (2007). West Cheshire Hearing Advisory and Support Team (HAST). Involving families who have deaf children using a Family Needs Survey: A multi– agency perspective. Child care Health dev, 33(5), 579 -585. Davy, CLG. & Wells. (2006). Worry and its psychological disorder theory, Assessment and treatment. London: Wiley. Eisenhower, AS. Baker, BL. & Blacher, J. (2005). Preschool children with intellectual disability syndrome specificity, behavior problems, and maternal well-being. Journal intellectual Disable, 49(9), 657-671. Gupta, A. & Singhl, N. (2004). Positive Perceptions in Parents of children with disability. Rehabilitation Journal, 15(1), 22-34. Hintermair, M. (2007) Parental resources, parental stress, and socioemotional development of deaf and hard of hearing children, Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 11, 493–513. Knutson, J. F., Johnson, C. & Sullivan, P. M. (2004). Disciplinary choices of mothers of deaf children and mothers of normally hearing children, Child Abuse & Neglect, 28, 925-937 Koydemir, Selda & Tosun, Ulka. (2009). Impact of autistic children on the Lives of mothers. Procedia and Behavioral Sciences, 1, 2534- 2540. Lioyd, T. J. & Hastings, R. (2009). Hope as a psychological resilience factor in mothers and fathers of children with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 53, 9657 -9668. Mednick, L., Cogen, F., Henderson, C., Rohrbeck, C.A., Kitessa, D. & Streisand, R. (2007). Hope more, worry less: Hope as a potential resilience factor in mothers of very young children with type 1 diabetes. Children’s Health Care, 36, 385 -396. Ogeston, Paula, L., Mackintosh, Virginia, H. & Myers, Barbara, J. (2011), Hope and worry in mothers of children with an autism spectrum disorder or Down syndrome. Research in Autism Spectrum Disorders, 5(4), 1378-1384. Ongl, Chandran, V. & Peng, R. (2005). Stress experienced by mothers of Malaysian children with mental retardation. Intellect Disable, 49(9), 657-666. Parker, J. G. & Asher, S. R. (1987). Peer relation and later personal adjustment: Are low accepted children at risk?, Psychological Bulletin, 102, 357- 389. Phoennix, A., Woolett, A. & Lioyd, E. (1995). Challenging Motherhood: Mothers and their deaf children. In Gregory S, Sheldon R, Bishop J, Editors, Deaf young people and their families: Developing understanding. New York: Cambridge University Press. Pisula, E. (2002). Parents of children with Autism: Recent research findings. Psychological functioning of mothers. Clinical Child Psychology, 19, 371-379. Plessow – Wolfson S. & Epstein, F. (2005). The experience of story reading: deaf children and hearing mothers’ interactions at story time. Am Ann deaf, 150(4), 369 – 378. Roberts, C. & Zubrick, S. (1993). Factor influencing the social statues of children with mild academic disabilities in regular classrooms. Exceptional children, 59(3), 192-202. Salovita T. Ltalinna M. & Leinonen E. (2003). Explaining the parental stress of fathers and mothers caring for a child with intellectual disability. A Double ABCX Model. Journal Intellectual Disability Research, 47, 103-120. Shu, B. C., Lung, F. W. & Chang Y. Y. (2000). The mental health in mothers with autistic children: A care- control study in southern Taiwan, Kaohsiung. Journal of medical science, 16(6), 308-334. Snyder, C. R. (1995). Conceptualizing, measuring, and nurturing hope. Journal of Counseling and development, 73, 355-360. Weisel, A., Most, T. & Michael, R. (2007). Mothers stress and expectations as a function of time since childes cochlear implantation. Journal Deaf Stud Deaf Educ, 12(1), 55 -64 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,521 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9,074 |