تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,873 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,714 |
مقایسه اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و تکنیکهای تنظیم هیجان بر خودتنظیمی یادگیری در دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 1، آذر 1400، صفحه 20-32 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2021.9344.1935 | ||
نویسندگان | ||
عزت تقدیری1؛ محمد نریمانی* 2؛ توکل موسی زاده3 | ||
1دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
2استاد ممتاز دانشگاه آزاد اسلامی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. * استاد ممتاز دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
اختلالات یادگیری میتواند موفقیت و پیشرفت تحصیلی را در هر سنی به طور قابلتوجهی تحت تأثیر قرار دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و تکنیکهای تنظیم هیجان بر خودتنظیمی یادگیری در دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری بود. روش پژوهش حاضر، آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان ثبتنام شده در مرکز ناتوانیهای یادگیری آموزشوپرورش شهر اردبیل در سال تحصیلی 99-98 بود از این میان تعداد 45 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در سه گروه آزمایشی و گروه کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند (در هر گروه 15 نفر) انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامههای خودتنظیمی یادگیری بود. فرآیند اجرا مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت به مدت 5 جلسه و تکنیکهای تنظیم هیجان 10 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه پرداختند و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. نتایج با استفاده از آزمون کوواریانس تک متغیره تجزیهوتحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، تفاوت آماری معنیداری بین میانگین نمرات سه گروه آزمایش و کنترل، در نمره کل متغیر خودتنظیمی یادگیری (742/14=F) وجود دارد. از لحاظ کاربردی با توجه به اثربخش بودن مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و تکنیکهای تنظیم هیجان به عنوان یک راهبرد اساسی برای افزایش یادگیری خودتنظیمی توسط معلمان، روانشناسان و مشاوران مدارس برای کلیه دانشآموزان به ویژه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص توصیه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت؛ تکنیکهای تنظیم هیجان؛ خودتنظیمی یادگیری؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
اشکانی، ف.، و حیدری، ح. (1392). تأثیر آموزش تنظیم هیجانی بر بهزیستی روانشناختی و سبکهای اسنادی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری مقطع دبستان. مجله ناتوانیهای یادگیری، 4(1)، 22-6.
خسروتاش، پ.، ابوالمعالی الحسینی، خ.، و هاشمیان، ک. (1396). مقایسه اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی و آموزش اجتماعی-هیجانی بر بهبود عملکرد توجه مداوم در دانش آموزان با اختلال ریاضی. روانشناسی افراد استثنایی، 7(27)، 79-113.
جوکار، ب. (1384). بررسی رابطه هدفگرایی و خودتنظیمی در دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی دانشگاه شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 22(4)، 71-56.
سپنتا م.، عابدی ا.، یارمحمدیان ا.، قمرانی ا.، و فرامرزی س. (1397). تأثیر برنامه آموزش هیجانات مثبت فردریکسون بر تنظیم هیجانات دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی. فصلنامه سلامت روان کودک، 5(۴)، ۱۰۹-۹۴
سرگلزایی، م.، جناآبادی، ح.، و عرب، ع. (1397). اثربخشی شیوههای آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواسپرتی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی). مجله ناتوانیهای یادگیری، 7(4)، 67-42.
سعادتی شامیر، ا.، و صانعی حمزانلویی، ر. (1396). رابطه باورهای هوشی و انگیزش پیشرفت با یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان دارای والدین جانباز بالای ۴۰%. نشریه طب جانباز، 9(4)، 210-206.
سوری، ا. (1399). مقایسه خودکارآمدی هیجانی، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی در دانشآموزان ممتاز و غیرممتاز. مجله روانشناسی مدرسه، 9(3)، 101-119.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th edition. American Psychiatric Pub. https://www.psychiatry.org/psychiatrists/practice/dsm Arabatzoudis, T., Rehm, I. C., Nedeljkovic, M., & Moulding, R. (2017). Emotion regulation in individuals with and without trichotillomania. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 12(3), 87-94. [DOI: 10.1016/j.jocrd.2017.01.003] Ashkani, F., & Heydari, H. (2014). Effects of emotional adjustment on psychological welfare and attributional styles of students with learning disabilities in primary school. Journal of Learning Disabilities, 4(1), 6-22. (Persian). http://jld.uma.ac.ir/article_214_0.html?lang=en Bouffard, T., Boisvert, J., Vezeau, C., & Larouche, C. (1995). The impact of goal orientation on self-regulation and Performance among college students. British Journal of Educational Psychology, 65(3), 317-329. [DOI/10.1111/j.2044-8279.1995.tb01152.x] Bradberry, T., & Greaves, J. (2009). Emotional Intelligence 2.0. Talent Smart. Giuliani, F., Jacquemettaz, M. (2017). Animal-assisted therapy used for anxiety disorders in patients with learning disabilities: An observational study. European Journal of Integrative Medicine, 14, 13- 19. [DOI.org/10.1016/j.eujim.2017.08.004] Graham, S., & Harris, K. R. (1999). Assessment and intervention in overcoming writing difficulties: An illustration from the self- regulated strategy development model. Language, Speech and Hearing Services in Schools, 30(3), 255-264. [DOI.org/10.1044/0161-1461.3003.255] Grant, P. A., & Grant, P. B. (2010). Educating Children with Specific Learning. Slippery Rock University of Pennsylvania, Slippery Rock, PA, USA Greene, J. (2018). Why study self-regulation in education? In J. A. Greene (Ed.), Self-regulation in education (1st ed. 1–16). New York, NY: Routledge. Greene, J., Costa, L. J., & Dellinger, K. (2011). Analysis of self-regulated learning processing using statistical models for count data. Metacognition and Learning. 6(3), 275 –301. [DOI/10.1007/s11409-011-9078-4] Greene, J., Plumley, R. D., Urban, C. J., Bernacki, M. L., Gates, K. M., Hogan, K. A., & et al. (2019). Modeling temporal self-regulatory processing in a higher education biology course. Learning and Instruction, 72, 101201. [DOI.org/10.1016/j.learninstruc.2019.04.002] Gross, J. (2015). Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26(1), 1-26. [DOI.org/10.1080/1047840X.2014.940781] Jamil, M., Jamil, S., & Batool, A. (2019). Identification of Dyslexic Students and Its Impact on Their Academic Achievement: A Case Study of Public School in Multan. Pakistan Journal of Social Sciences (PJSS), 39(2), 582-592. http://pjss.bzu.edu.pk/website/journal/article/5ed11e4840105/page Jokar, B. (2003). Investigating the relationship between goal orientation and self-regulation in students of different fields of study at Shiraz University. Journal of Social Sciences and Humanities, Shiraz University, 22(4), 56-71. (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=49126 Klassen, R. M. (2010). Confidence to manage learning: The self-efficacy for self-regulated learning of early adolescents with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 33(1), 19-30. [DOI.org/10.1177%2F07319487100330010] Leeson, P., Ciarrochi, J., & Heaven, P. C. L. (2008). Cognitive ability, personality, and academic performance in adolescence. Personality and Individual Differences, 45(7), 630-635. [DOI/10.1016/j.paid.2008.07.006] Lizarraga, M. L. S., Baquedano, T. S., & Oliver, M. S. (2010). Stimulation of thinking skills in high school students. Educational Studies, 36(3), 329-340. [DOI.org/10.1080/03055690903425003] Mariño, M. C., Ageitos, A. G., Alvarez, J. A., del Rio Garma, M., Cendón, C. G., Castaño, A. G., & Nieto, J. P. (2018). Prevalence of neurodevelopmental, behavioural and learning disorders in paediatric primary care. Anales de Pediatría (English Edition), 89(3), 153-161. [DOI.org/10.1016/j.anpedi.2017.10.007] McBreen, M., & Savage, R. (2020). The Impact of a Cognitive and Motivational Reading Intervention on the Reading Achievement and Motivation of Students At-Risk for Reading Difficulties. Learning Disability Quarterly. [DOI.org/10.1177%2F0731948720958128] McClelland, D. C. (1972). What is the effect of achievement training in the schools? Teachers College Records, 74(2), 129-45. https://eric.ed.gov/?id=EJ067531 Sargolzae, M., Jenaabadi, H., & Arab, A. (2018). Effectiveness of problem-solving metacognitive training and excitement regulation on emotional processing, impulsivity and sensuality of students with specific learning disorder (malfunctioning in mathematics). Journal of Learning Disabilities, 7(4), 42-67. (Persian). 10.22098/JLD.2018.681 Schuler, J., Sheldon, K.M., & Frohlich, S.M. (2010). Implicit need for achievement moderates the relationship between competence need satisfaction and subsequent motivation. Journal of Research in Personality, 44(1), 1-12. [DOI/10.1016/j.jrp.2009.09.002] Seadatee Shamir, A., Sanee, I., & Hamzanlouyi, R. (2017). Relationship between Intelligence Beliefs and Achievement Motivation with Self-regulated Learning in Students with Veteran Parents Injured More than 40%. Iran Journal of War Public Health, 9(4), 205-210. (Persian). [DOI.org/10.29252/acadpub.ijwph.9.4.205] Sepanta, M., Abedi, A., Yarmohammadian, A., Ghomrani, A., & Faramarzi, S. (2019). The Effect of Fredrickson's Positive Emotion Training Program on Emotion Regulation of Students with Dyslexia. Quarterly journal of child mental health, 5(4), 94-109. (Persian). http://childmentalhealth.ir/article-1-607-en.html Sheldon, K. M., & Cooper, M. L. (2008). Goal striving within agentic and communal roles: Separate but functionally similar pathways to enhanced well-being. Journal of Personality, 76(3), 415–447. [DOI/10.1111/j.1467-6494.2008.00491.x] Souri, A. (2020). Comparison of emotional self-efficacy, self-regulation learning strategies and motivational beliefs in privileged and non-privileged students. Journal of school psychology, 9(3), 325-342. 10.22098/JSP.2020.1067 Steffens, K. (2006). Self-regulated learning in technology-enhanced learning environments: Lessons of a European peer review. European Journal of Education, 41(3 –4(, 353 –379. [DOI.org/10.1111/j.14653435.2006.00271.x] Tabassam, W., & Grainger, J. (2002). Self-concept, attributional style and self-efficacy beliefs of students with learning disabilities with and without attention deficit hyperactivity disorder. Learning Disability Quarterly, 25(2), 141-151. [DOI.org/10.2307%2F1511280] Tovli, E. (2014). The Joy of Reading--An Intervention Program to Increase Reading Motivation for Pupils with Learning Disabilities. Journal of Education and Training Studies, 2(4), 69-84. [DOI.org/10.11114/jets.v2i4.496] Winne, P. H. (2019). Paradigmatic dimensions of instrumentation and analytic methods in research on self-regulated Learning. Journal of Computers in Human Behavior, 96, 285 –289. [DOI.org/10.1016/j.chb.2019.03.026] Wong, B. (2000). Writing strategies instruction for expository essays for adolescents with and without learning disabilities. Journal of Topics in Language Disorders, 20(4), 29-44. [DOI.org/10.1097/00011363-200020040-00005] Yang, T. C., Chen, M. C., & Chen, S. Y. (2018). The influences of self-regulated learning support and prior knowledge on improving learning performance. Computers & Education, 126, 37–52. [DOI/10.1016/j.compedu.2018.06.025]
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,421 |