تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,470 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,623 |
اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر عملکرد توجه مداوم، برنامهریزی-سازماندهی و عملکرد پیوسته در دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 1، آذر 1400، صفحه 48-63 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2021.7541.1807 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل صدری دمیرچی* 1؛ نسیم محمدی2؛ سپیده بشیرگنبدی3 | ||
1دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر عملکرد توجه مداوم، برنامهریزی-سازماندهی و عملکرد پیوسته در دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را کلّیهی دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری مراجعهکننده به مرکز اختلالات یادگیری شهر اردبیل در سال 99-1398 تشکیل دادند که از بین آنها 40 نفر دانشآموز دارای اختلال یادگیری با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گروه کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. به گروه آزمایش، 10 جلسه تنظیم هیجان آموزش داده شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای آزمون توجه روزمره، آزمون برج لندن و آزمون عملکرد پیوسته بود و دادهها از طریق آزمون آماری کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر عملکرد توجه مداوم، برنامهریزی- سازماندهی و عملکرد پیوسته در دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری مقطع دبستان تاثیر دارد، به این صورت که منجر به بهبود این مولفهها در دانشآموزان میگردد. این نتایج میتواند تاثیرات مهمی در زمینه پیشگیری، آسیبشناسی و درمان این اختلال داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تنظیم هیجان؛ عملکرد توجه مداوم؛ برنامهریزی-سازماندهی؛ اختلال یادگیری | ||
مراجع | ||
حسنی، ج.، و هادیانفر، ح. (1386). مقایسه نگهداشت توجه در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، افسردگی اساسی و افراد بهنجار. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 37(1)، 184-159.
خسروتاش، پ.، ابوالمعالی الحسینی، خ.، و هاشمیان، ک. (1396). مقایسه اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی و آموزش اجتماعی-هیجانی بر بهبود عملکرد توجه مداوم در دانش آموزان با اختلال ریاضی. روانشناسی افراد استثنایی، 7(27)، 79-113.
دهقانی، ی.، گلستانه، م.، و زنگویی، س. (1397). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر فرسودگی تحصیلی، پذیرش اجتماعی و عواطف دانش آموزان دچار ناتوانی یادگیری. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 2(46)، 163-182.
عبدی، ا.، عربانی دانا، ع.، حاتمی، ج.، و پرند، ا. (1393). اثربخشی بازیهای رایانه ای شناختی بر بهبود حافظه کاری، توجه و انعطاف پذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD. فصلنامه کودکان استثنایی، 14(1)، 19-23.
فتحیآشتیانی، م.، اخوان تفتی، م.، و خادمی، م. (1395). اثربخشی آموزش شناختی بر سرعت پردازش و حافظه کاری کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 12(40)، 141-125.
کسائیان، ک.، کیامنش، ع.، و بهرامی، ه. (1392). مقایسه عملکرد حافظه فعال و نگهداری توجه دانش آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری. مجله ناتوانی یادگیری، 3(4)، 112-123.
محمودی، م.، برجعلی، ا.، علیزاده، ح.، غباری بناب، ب.، اختیاری، ح.، و اکبری زردخانه، س. (1395). تنظیم هیجان در کودکان با اختلال یادگیری و کودکان عادی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(13)، 69-84.
نریمانی، م.، سلیمانی، ا.، و تبریزچی، ن. (1394). بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان دارای اختلال ADHD. مجله روانشناسی مدرسه، 4(2)، 118-134.
وطن خواه محمدآبادی، م.، کافی، م.، ابوالقاسمی، ع.، و شاکرنیا، ا. (1400). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با تعامل شاخص توده بدنی بر کنترل وزن، کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان دانش آموزان نوجوان. مجله روانشناسی مدرسه، 10(2)، 180-203.
هادیانفر، ح.، نجاریان، ب.، شکرکن، ح.، و مهرابیزاده هنرمند، م. (1379). تهیه و ساخت فرم فارسی آزمون عملکرد پیوسته،. مجله روانشناسی، 4(4)، 404-388.
Abdi, A., Arabani Dana, A., Hatami, J., & Parand, A. (2014). The Effect of Cognitive Computer Games on Working Memory, Attention and Cognitive Flexibility in Students with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder. Journal of Exceptional Children, 14(1), 19-34. http://joec.ir/article-1-198-en.html Arabatzoudis, T., Rehm, I. C., Nedeljkovic, M., & Moulding, R. (2017). Emotion regulation in individuals with and without trichotillomania. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 12(3), 87-94. [Doi:10.1016/j.jocrd.2017.01.003] Armenta, C. N., Fritz, M. M., & Lyubomirsky, S. (2017). Functions of Positive Emotions: Gratitude as a Motivator of Self-Improvement and Positive Change. Emotion Review, 9(3), 183–190. [DOI: 10.1177/1754073916669596] Arnett, A. B., Pennington, B. F., Peterson, R. L., Willcutt, E. G., DeFries, J. C., & Olson, R. K. (2017). Explaining the sex difference in dyslexia. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 58(6), 719-727. [DOI:10.1111/jcpp.12691] Baron, I. S. (2004). Neuropsychological evaluation of the child. New York: Oxford. https://www.amazon.com/Neuropsychological-Evaluation-Child-Ida-Baron/dp/019514757X Begeer, S., Wierda, M., Scheeren, A. M., Teunisse, J. P., Koot, H. M., & Geurts, H. M. (2014). Verbal fluency in children with autism spectrum disorders: Clustering and switching strategies. Autism. 18(8), 1014-1018. [DOI:10.1177/1362361313500381] Billington, T. (2013). Promoting self-awareness through reflective practice. British journal of nursing (Mark Allen Publishing), 22(1), 45-56. https://www.researchgate.net/profile/Tracey-Billington/publication/234088871 Boyd, B. A., McBee, M., Holtzclaw, T., Baranek, G. & Bodfish, J. W. (2009). Relationship among repetitive behaviors, sensory features and executive function in high functioning autism. Autism spectrum Disorders, 3(4), 959-966. [DOI:10.1016/j.rasd.2009.05.003] Bradberry, T., & Greaves, J. (2009). Emotional intelligence. Translated by Ganji, M. Tehran: Savalan pub. Bulthe, J., Prinsen. J., Vanderauwera, J., Duyck, S., Daniels, N., & et al. (2019). Multi-method brain imaging reveals impaired representations of number as well as altered connectivity in adults with dyscalculia. Neuroimage, 15(190), 289-302. [DOI:10.1016/j.neuroimage.2018.06.012] Casey, J. (2012). A model to guide the conceptualization, assessment, and diagnosis of nonverbal learning disorder. Canadian Journal of School Psychology, 27(1), 35–57. [DOI:10.1177/0829573512436966] Chan, R. C., Hoosain, R., & Lee, T. M. (2002). Reliability and validity of the Cantonese version of the Test of Everyday Attention among normal Hong Kong Chinese: A preliminary report. Clinical Re-habilitation, 16(8), 900–9. [Doi:10.1191/0269215502cr574oa] Cinquin, P. A., Guitton, P., & Sauzeon, H. (2019). Online e-learning and cognitive disabilities: A systematic review. Computers & Education, 130(7), 152-167. [Doi:10.1016/j.compedu.2018.12.004] Ciuluvica, C., Mitrofan, N., & Grilli, A. (2013). Aspects of emotion regulation difficulties and cognitive deficit in executive functions related of ADHD symptomatology in children. Journal procedia-social and behavioral sciences, 78, 390-394. [Doi:10.1016/j.sbspro.2013.04.317] Crane, N., Zusho, A., Ding, Y., & Cancelli, A. (2017). Domain-specific metacognitive calibration in children with learning disabilities. Contemporary Educational Psychology, 50(5), 72-79. [Doi:10.1016/j.cedpsych.2016.09.006] Culbertson, W. C. & Zillmer, E. A. (1998). The Tower of London DX: A standardized approach to assessing executive functioning in children. Archives of Clinical Neuropsychology, 13(4), 285-301.[Doi:10.1093/arclin/13.3.285] De Wied, M., Wied, C. G. D., & Boxtel, A. V. (2010). Empathy dysfunction I children and adolescents with disruptive behavior disorders. European Journal of Pharmacology, 626(1), 97–103. [Doi:10.1016/j.ejphar.2009.10.016] Dehghani, Y., Golestaneh, M & Zangavi, S. (2018). The effectiveness of emotion regulation training on academic burnout, social acceptance and emotions of students with learning disabilities. Journal of Applied Psychology, 2(46), 163-182. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20084331.1397.12.2.1.7 Domitrovich, C., Bradshaw, C., Poduska, J., Hoagwood, K., Buckley, J., Olin, S., & Ialongo, N. (2008). Maximizing the implementation quality of evidence-based preventive interventions in schools: A conceptual framework. Advance in Mental Health, 1(5), 6–28. [DOI:10.1080/1754730X.2008.9715730] Ester, G. A., Antonio, H. M., Aranzu, A., & Camino, F. A. (2010). Emotion regulation and executive function profiles of functioning related to the social development of children. Journal procedia social and behavioral sciences, 5, 2077-2081. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.07.416] Fathi, N., Hassani Mehraban, A., Akbarfahimi, M., & Mirzaie, H. (2016). Validity and Reliability of the Test of Everyday Attention for Children (TEACH) in Iranian 8-11-year-old normal students. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 11(1), 76-87. [DOI: 10.5812/ijpbs.2854] Fathiya Ashtiani, M., Akhavan Tafti, M., & Khademi, M (2015). The effectiveness of cognitive education on processing speed and working memory of children with learning disabilities. Journal of Educational Psychology, 12(41), 141-125. [DOI: 10.22054/jep.2016.7042] Ferrier, D. E., Bassett, H. H., & Denham, S. A. (2014). Relations between executive function and emotionality in preschoolers: Exploring a transitive cognition emotion linkage. Frontiers in Psychology, 5(3), 583-596. [DOI:10.3389/fpsyg.2014.00487] Fuster, D., & Scholar, M. C. (2011). The relation between executive functioning and emotion-regulation in young children. Master's thesis, to Pennsylvania State University. Geary, D. C. (2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychological, and genetic components. Learning and Individual Differences, 20(2), 130-133. [DOI:10.1016/j.lindif.2009.10.008] Gross, J. J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive and social consequences. Psychophysiology, 39(3), 281-91. [DOI: 10.1017/S0048577201393198] Hadianfar, H., Najarian, B., shokrkon, H., & Mehrabizadeh, M. (2000). Preparation and construction of Persian form of continuous performance test. Journal of Psychology, 4(4), 404-388. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?ID=38324 Hassani, J., & Hadianfar, H. (2006). Comparison of attention retention in patients with schizophrenia, Primary effervescence and normal individuals. Journal of Psychology and Educational Sciences, 37(1), 184-159. https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_19034.html Hill, E. L. (2004). Evaluating the theory of executive dysfunction in autism. Developmental Review, 24(2), 1-40. [doi: 10.1016/j.dr.2004.01.001] Hotton, M., Derakshan, N., & Fox, E. (2018). A randomized controlled trial investigating the benefits of adaptive working memory training for working memory capacity and attentional control in high worriers. Behavior Research and Therapy, 100(8), 67-77. [DOI:10.1016/j.brat.2017.10.011] Jurado, M. B., & Rosselli, M. (2007). The Elusive Nature of Executive Functions: A Review of Our Current Understanding. Neuropsychology Review. 17(3), 213--233. [DOI.org/10.1007/s11065-007-9040-z] Kasaian, K., Kiamanesh, A., & Bahrami, H. (2013). Comparison of working memory function and maintenance of students' attention with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 3(4), 112-123. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=224821 Khosrotash, P., Abu al-Ma'ali al-Husseini, K. H., & Hashemian, K. (2017). Comparison of the effectiveness of executive function training and social-emotional training on improving continuous attention performance in students with math disorder. Psychology of Exceptional People, 7(27), 79-113. [DOI: 10.22054/jpe.2018.21729.1557] Krikorian, R., Bartok, J., & Gay, N. (1994). Tower of London procedure: A standard method and developmental data. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 16(6), 840–850. [DOI/10.1080/01688639408402697] Landerl, K., & Willburger, E. (2010). Temporal processing, attention, and learning disorders. Learning and Individual Differences, 20(5), 393–401. [Doi: 10.1016/j.lindif.2010.03.008] Lezak, M. D., Howieson, D. B., & Loring, D. W. (Eds.). (2004). Neuropsychological Assessment (4thed.). New York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1007/s00415-005-0003-0 Lieberman, D., Giesbrecht, G., & Müller, U. (2007). Cognitive and emotional aspects of self-regulation in preschoolers. Cognitive Development, 22(4), 511-529. [Doi:10.1016/j.cogdev.2007.08.005] Mahmoudi, M., Borjali, A., Alizadeh, H., Ghobari Bonab, B., Ekhtiari, H., & Akbari Zardkhaneh, S. (2015). Emotion regulation in children with learning disabilities and normal children. Research in school and virtual learning, 4(13), 69-84. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=307821 Fathi, N., Hassani Mehraban, A., Akbarfahimi, M., & Mirzaie, H. (2016). Validity and Reliability of the Test of Everyday Attention for Children (TEACH) in Iranian 8-11-year-old normal students. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 11(1), 76-87. [DOI: 10.5812/ijpbs.2854] Fathiya Ashtiani, M., Akhavan Tafti, M., & Khademi, M. (2015). The effectiveness of cognitive education on processing speed and working memory of children with learning disabilities. Journal of Educational Psychology, 12(41), 141-125. [DOI: 10.22054/jep.2016.7042] Ferrier, D. E., Bassett, H. H., & Denham, S. A. (2014). Relations between executive function and emotionality in preschoolers: Exploring a transitive cognition emotion linkage. Frontiers in Psychology, 5(3), 583-596. [DOI:10.3389/fpsyg.2014.00487] Fuster, D., & Scholar, M.C. (2011). The relation between executive functioning and emotion-regulation in young children. Master's thesis, to Pennsylvania State University. Geary, D. C. (2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychological, and genetic components. Learning and Individual Differences, 20(2), 130-133. [DOI:10.1016/j.lindif.2009.10.008] Gross, J. J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive and social consequences. Psychophysiology, 39(3), 281-91. [DOI: 10.1017/S0048577201393198] Hadianfar, H., Najarian, B., shokrkon, H., & Mehrabizadeh, M. (2000). Preparation and construction of Persian form of continuous performance test. Journal of Psychology, 4(4), 404-388. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?ID=38324 Hassani, J., & Hadianfar, H. (2006). Comparison of attention retention in patients with schizophrenia, Primary effervescence and normal individuals. Journal of Psychology and Educational Sciences, 37(1), 184-159. https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_19034.html Hill, E. L. (2004). Evaluating the theory of executive dysfunction in autism. Developmental Review, 24(2), 1-40. [doi: 10.1016/j.dr.2004.01.001] Hotton, M., Derakshan, N., & Fox. E. (2018). A randomized controlled trial investigating the benefits of adaptive working memory training for working memory capacity and attentional control in high worriers. Behavior Research and Therapy, 100(8), 67-77. [DOI:10.1016/j.brat.2017.10.011] Jurado, M. B., & Rosselli, M. (2007). The Elusive Nature of Executive Functions: A Review of Our Current Understanding. Neuropsychology Review. 17(3), 213--233. [DOI.org/10.1007/s11065-007-9040-z] Kasaian, K., Kiamanesh, A., & Bahrami, H. (2013). Comparison of working memory function and maintenance of students' attention with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 3(4), 112-123. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=224821 Khosrotash, P., Abu al-Ma'ali al-Husseini, K. H., & Hashemian, K. (2017). Comparison of the effectiveness of executive function training and social-emotional training on improving continuous attention performance in students with math disorder. Psychology of Exceptional People, 7(27), 79-113. [DOI: 10.22054/jpe.2018.21729.1557] Krikorian, R., Bartok, J., & Gay, N. (1994). Tower of London procedure: A standard method and developmental data. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 16(6), 840–850. [DOI/10.1080/01688639408402697] Landerl, K., & Willburger, E. (2010). Temporal processing, attention, and learning disorders. Learning and Individual Differences, 20(5), 393–401. [Doi: 10.1016/j.lindif.2010.03.008] Lezak, M. D., Howieson, D. B., & Loring, D. W. (Eds.). (2004). Neuropsychological Assessment (4thed.). New York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1007/s00415-005-0003-0 Lieberman, D., Giesbrecht, G., & Müller, U. (2007). Cognitive and emotional aspects of self-regulation in preschoolers. Cognitive Development, 22(4), 511-529. [Doi:10.1016/j.cogdev.2007.08.005] Mahmoudi, M., Borjali, A., Alizadeh, H., Ghobari Bonab, B., Ekhtiari, H., & Akbari Zardkhaneh, S. (2015). Emotion regulation in children with learning disabilities and normal children. Research in school and virtual learning, 4(13), 69-84. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=307821 Manly, T., Anderson, V., Nimmo Smith, I., Turner, A., Watson, P., & Robertson, I. H. (2001). Differential assessment of children's attention: The Test of Everyday Attention for Children (TEA-CH), normative sample and ADHD performance. The Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 42(8), 1065-81. [DOI: 10.1017/S0021963001007909] Manly, T., Robertson, I. H., Anderson, V., & Nimmo Smith, I. (2007). The test of everyday attention for children (TEA-CH). London: Pearson. https://www.pearsonclinical.com.au/products/view/193 Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. (1997). Emotional intelligence: Theory of findings, and implications. Psychological Inquiry, 15(3), 197-215. [Doi:10.1207/s15327965pli1503_02] McCormick, M. P., Cappella, E., O’Connor, E. E., & McClowry, S. G. (2015). Social-Emotional Learning and Academic Achievement. AERA Open, 1(3), 1-26. [Doi:10.1177/2332858415603959] Moreau, D., Wiebels, K., Wilson, A. J., & Waldie, K. E. (2019). Volumetric and surface characteristics of gray matter in adult dyslexia and dyscalculia. Neuropsychologia, 127(7), 204- 210. [DOI:10.1016/j.neuropsychologia.2019.02.002] Narimani, M., Soleimani, E., & Tabrizchi, N. (2015). The effect of cognitive rehabilitation on attention maintenance and math achievement in ADHD students. Journal of school psychology, 4(2), 134-118. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=276243 Pantelis, C., Barnes, T. R. E., Nelson, H. E., Tanners, S., Weatherley, L. & Owen, A. M. (1997). Frontal– striatal cognitive deficits in patients with chronic schizophrenia. Brain, 120(10), 1823-1843. [DOI:10.1093/brain/120.10.1823] Perelmutter, B., McGregor, K. K., & Gordon, K. R. (2017). Assistive technology interventions for adolescents and adults with learning disabilities: An evidence-based systematic review and meta-analysis. Computers & Education, 114(3), 139-163. [Doi:10.1016/j.compedu.2017.06.005] Riggs, N. R., Jahromi, L. B., Razza, R. P., Dillworth-Bart, J. E., & Mueller, U. (2006). Executive function and the promotion of social–emotional competence. Journal of Applied Developmental Psychology, 27(4), 300– 309. [Doi:10.1016/j.appdev.2006.04.002] Sedhu, D. S., Ali, S. M., & Harun, H. (2017). The Use of Metacognitive Strategies by ESL Tertiary Learners in Learning IELTS Listening Course. International Journal of English Language and Literature Studies, 6(1), 11–24. [Doi:10.18488/journal.23.2017.61.11.24] Swanson, H. L., & Jerman, O. (2006). Math disabilities: A selective meta-analysis of the literature. Review of Educational Research, 76(2), 249-274. [Doi:10.3102/00346543076002249] Vatankhah, M. D., Kafi, M., Abolghasemi, A., & Shakerni, I. (2021). The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy with interaction of body mass index on weight control, executive functions and emotion regulation in adolescent students. Journal of school psychology, 10(2), 204-213. [DOI: 10.22098/jsp.2021.1229] Witt, M. (2011). School based working memory training: Preliminary finding of improvement in children’s mathematical performance. Advance in Cognitive Psychology, 7(2), 7-15. [DOI.org/10.2478%2Fv10053-008-0083-3] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,504 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,349 |