تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 356 |
تعداد مقالات | 3,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,583,386 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,127,252 |
مقایسه ی اثربخشی نورفیدبک و روش چند حسی فرنالد بر هوش کودکان مبتلا به اختلال نارساخوانی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 4، تیر 1392، صفحه 103-123 اصل مقاله (312.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-2-4-92-5-6 | ||
نویسندگان | ||
لیلا فتح اله پور* 1؛ جلیل باباپور خیرالدین2؛ هوشنگ مهدویان3؛ حسن بافنده قراملکی4 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد تبریز | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه تبریز | ||
4استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش مقایس هی اثربخشی روش درمانی نوروفیدبک و روش چند حسی فرنالد روی هوش کودکان مبتلا به نارساخوانی بود. بدین منظور دو نفر دانشآموز پسر و دو نفر دانشآموز دختر نارساخوان به صورت نمونهگیری در دسترس از مراکز پنج گانه اختلالات یادگیری تبریز انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه دو نفری (یک نفر دختر و یک نفر پسر) تقسیم شدند. گروه اول آموزش نوروفیدبک و گروه دوم آموزش فرنالد دریافت نمود. پژوهش حاضر در چارچوب طرح تجربی تک موردی با استفاده از طرح خطوط پایه ی منفرد به انجام رسید. در راستای آن 20 جلسه برای هر روش اجرا شد و به منظور ارزیابی پیشرفت در هوش قبل از درمان و بعد از درمان تست هوش وکسلر استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد آزمودنیهای گروه نوروفیدبک در نمره ی هوش کلی، کلامی و عملی پیشرفت داشتند ولی این پیشرفت در گروه فرنالد دیده نشد. آموزش نوروفیدبک در این پژوهش در ناحیه ی قشر حسی- حرکتی بود که در رمزگردانی تکالیف فیزیکی و شناختی به قشر مغزی کمک می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
نارساخوانی؛ فرنالد و نوروفیدبک و الکتروآنسفالوگرافی | ||
مراجع | ||
حمیدپور، حسن ( 1386 ). بررسی کارایی و اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر هشیاری فراگیر .24-32 ،(4) درمان و جلوگیری از عود و بازگشت افسرده خویی. پژوهش در سلامت روا نشناختی، 6 1. Sterman مقایسه ی اثربخشی نورفیدبک و روش چندحسی فرنالد بر هوش کودکان مبتلا به اختلال نارساخوانی 122 شهیم، سیما ( 1376 ). تشخیص اختلالات یادگیری با استفاده از مقیاس هوش تجدید نظر شده وکسلر کودکان. نخستین جشنواره پژوهش های برتر در حوزه ی کودکان استثنایی. مارنات، گری گراث ( 1387 )، راهنمای سنجش روانی، ترجمه ی پاشا شریفی، حسن. نیک خو، محمد رضا، انتشارات رشد. صبحی قراملکی، ناصر ( 1391 ). پیش بینی انگیزه ی پیشرفت تحصیلی براساس هوش هیجانی دانش آموزان. .49-62 ،(3) فص لنام هی روا نشناسی مدرسه، 1 علی پور، احمد؛ شقاقی، فرهاد و برق یایرانی، زیبا ( 1391 ). توزیع متفاوت مؤلفه های کارآفرینی در .63-81 ،(3) دانش آموزان چپ دست و مشاور راست دست. فص لنام هی روا نشناسی مدرسه، 1 گل پورچمرکوهی، رضا و محمدامینی، فرزاد ( 1391 ). اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود ذهن آگاهی و افزایش ابراز وجود در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. فص لنام هی .82-100 ،(3) روا نشناسی مدرسه، 1 Chabot, R. Merkin,R. Wood,L (1999). Davenport,t and Serfontein,G. Sensiviity and specificity of QEEG in children with attention deficit or specific developmental learning disorders. Clin Electroencephalog.27, 26-34. Chabot, R.j & Serfontein,G (1996). Quantitiative EEG profiles of Children with attention deficit disorders. Biological psychiatry, 40,951-963. Demos, J. N. Getting Started with Neurofeedback. New York: 2005 WW Norton & Company Inc. Fernandez, T., Herrera, W., Harmony, T., Diaz-Comas, L., Santiago, E., Sanchez, L., et al. (2003). EEG and behavioral changes following neurofeedback treatment in learning disabled children. Clinical Electroencephalography, 34, 145–152. Fernandez. T. Et. Al (2007). Changes in EEG Current Sources Induced by Neurofeedback in Learning Disabled Children. An Exploratory Study. Appl Psychophysiol Biofeedback, 32,169–183. Fuchs, T. Birbaumer, N., Lutzenberger, W., Gruzelier, L. H & Kaiser, J. (2003). Neurofeedback treatment for attention deficit/hyperactivity disorder in children: A comparision with methylphenidate. Applied Paychophysiology and Biofeedback, 28 (1), 1-12. Gasser T, Rousson V, Scheiter Gasser U (2003). EEG power and coherence in children with educational problems. Clin Neurophysiol, 20, 273-282. Harmony T, Hinojosa G, Marosi E, Becquer J, Fernández-Harmony T, Rodríguez M, Reyes A, Rocha C (1990). Correlation between EE spectral parameters and an educational evaluation.Int J Neurosci, 54, 147-155. John ER, Prichep L, Ahn H, Easton P, Fridman J, Kaye H,(1983).Neurometric evaluation of cognitive dysfunctions and neurological disorders in children. Prog Neurobiol, 21. Keizer André W., Verschoor, Maurice b,. Verment Roland S. b,. Hommel Bernhard (2009). The effect of gamma enhancing neurofeedback on the control of feature bindings and intelligence measures. International Journal of Psychophysiology. 75, 25-32. Linden, Michael,. Habib, Thomas,. & Radojevic, Vesna. (1996). A Controlled Study of the Effects of EEG Biofeedback on Cognition and Behavior of Children with Attention Deficit Disorder and Learning Disabilities I. Biofeedback and Self-Regulation, 21, 1. Lubar, J. Swartwood, M.O, Swartwood, J. N, & odonnell,p,h, (1995). Evaluation of the effectiveness of EEG neurofeedback training for ADHD in a clinival setting as measured by changes in TOVA scores, behavioral rating, and WISC- R performance. Biofeedback and self Regulation, 20(1), 83-99. Marinus H. M, Breteler, Martijn Arns (2010). Improvements in Spelling after QEEG-based Neurofeedback in Dyslexia: A Randomized Controlled Treatment Study. Appl Psychophysiol Biofeedback, 35, 5–11. Matthew J. Fleischman, Siegfried Othmer, (2005). Case Study: Improvements in IQ Score and Maintenance of Gains Following EEG Biofeedback with Mildly Developmentally Delayed Twins. Journal of Neurotherapy, Vol. 9(4). Othmer, Siegfried. Othmer Susan & Marks, Clifford S. (1999). EEG Biofeedback Training for Attention Deficit Disorder, Specific Learning Disabilities, and Associated Conduct Problems. Australian journal of psychology, 42. 124- 137. Porras-Kattz. E. et. Al (2011). Magnesium valproate in learning disabled children with interictal paroxysmal EEG patterns: Preliminary report. dNeuroscience Letters 492, 99–104. Ratey J. J. (2001). A user’s guide to the brain: Perception, attention and the four theatres the brain. New York: Vintage. Sterman, M. B. (1996). Physiological origins and functional correlates of EEG rhythmic activities: implications for self-regulation. Biofeedback and Self-regulation, 21, 3–33. Tansey, M.(1991). Wechsler changes following treatment of learning disabilities via EEG biofeedback training in a private setting. Australian journal of psychology, 43, 147- 143. Thatcher RW (1998). Normative EEG databases and EEG biofeedback. JNeurother, 2, 8-39. Thompson, L. & Thompson, M. (1998). Neurofeedback combined with training in metacognitive strategies: Effectiveness in students with ADD. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 23 (24), 243-263. Vernon, D., Frick, A., & Gruzelier, J. (2004). Neurofeedback as a treatment for ADHD: A methodological review with implications for future research. Journal of Neurotherapy, 8, 53–82. Walker, J. E., & Norman, C. A. (2006). The neurophysiology of dyslexia: A selective review with implications for neurofeedback remediation and results of treatment in twelve consecutive patients. Journal of Neurotherapy, 10, 45–55. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,933 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,617 |