
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 377 |
تعداد مقالات | 3,310 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,949,024 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,392,757 |
روایی تشخیصی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان پیشدبستان شهرستان اسلامشهر با اختلال نقصتوجه-بیش-فعالی/تکانشگری | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
دوره 10، شماره 3، مهر 1400، صفحه 120-133 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2021.1346 | ||
نویسندگان | ||
فیروز کیومرثی* 1؛ کامبیز کامکاری2؛ شهره شکرزاده3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، روایی تشخیصی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان پیشدبستان شهرستان اسلامشهر با نقصتوجه-بیشفعالی/تکانشگری بود. جامعه آماری دانشآموزان پیشدبستان شهرستان اسلامشهر هستند که به مراکز مشاوره مراجعه کردهاند. نمونه پژوهش 120 دانشآموز پیشدبستانیاند که 60 دانشآموز دارای اختلال نقصتوجه-بیشفعال / تکانشگریاند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند در دسترس و 60 دانشآموز هنجاری که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی منظم انتخاب شدند. طرح پژوهش در حیطه مطالعات روایی از نوع روایی تشخیصی از نوع روانسنجی است. در راستای تجزیه و تحلیل دادههای آماری، پس از تحلیلهای توصیفی به تحلیلهای مرتبط با روایی تشخیصی (روش نمودار پراکنش با تأکید بر روش دیویس)، روش فاصله اطمینان و بهرهگیری از محور ترکیبی نقصتوجه-بیشفعالی/تکانشگری نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز) پرداخته گردید. یافتهها معرف این بود که مقیاس «هوش سیال» و «سرعت پردازش» مهمترین ملاک تشخیصی برای نقصتوجه- بیشفعالی هستند؛ بنابراین، نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز دارای روایی تشخیصی بوده و میتواند دانشآموزان دارای اختلال نقصتوجه-بیشفعال / تکانشگری را تشخیص دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
روایی تشخیصی؛ نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز؛ دانشآموزان پیشدبستان؛ نقصتوجه-بیشفعالی/تکانشگری | ||
مراجع | ||
افروز، غلامعلی و کامکاری، کامبیز. (1389). اصول روانسنجی و هوشآزمای، انتشارات دانشگاه تهران.
توکلی، زهرا. (1395). روایی تشخیصی نسخه دوم مقیاسهای هوش رینولدز با تأکید بر چیرگی شناختی (حافظه کوتاهمدت و سرعت پردازش) در دانشآموزان ناتوان یادگیری، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر.
قنواتی، الهه. (1396). روایی تشخیصی نسخه سوم نوین مقیاس توانایی های شناختی وودکاک جانسون در کودکان با نقص توجه- بیش فعالی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
کاظمزاده، زهرا. (1398). روایی تشخیصی نسخه پنجم مقیاسهای هوشی وکسلر کودکان در کودکان دارای نقصتوجه – بیشفعال مقطع ابتدایی شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر.
کاکاوند، علیرضا. (1385). اختلال نقص توجه- بیشفعالی. نشر سرافراز، چاپ اول.
کیومرثی، فیروز؛ شریفی درآمدی، پرویز و کامکاری، کامبیز. (1397). ویژگیهای روانسنجی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 8(2)، 76-98.
هاشمی، سیدعلی؛ کامکاری، کامبیز و شُکرزاده، شهره. (1396). ساختار عاملی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان سمپاد. فصلنامه علمی- پژوهشی روانسنجی رودهن، 7(25)، 101-115.
هاشمی، سیدعلی؛ کامکاری، کامبیز و شُکرزاده، شهره. (1397). ویژگیهای روانسنجی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان سمپاد. مجله علمی- پژوهشی پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 9(1)، 137-148.
یزدانی، سمیرا. (1391). روایی تشخیصی نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه در کودکان بیش فعال توام با نقص توجه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
شُکرزاده، شهره. (1392). استانداردسازی نسخه سوم نوین مقیاس تواناییهای شناختی وودکاک-جانسون در دانشآموزان پیشدبستانی با مشکلات یادگیری، رساله دکتری رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات.
Boehm, M. (2012), Factor structure of the Wechler Intelligence Scale for children-fourth Edition amang student with attention deficit hyperactivity disorder, Arizona State University. Dombrowski, S.C., Watkins, M.W. & Brogan, M.J. (2009), An exploratory investigation of the factor structure of the reynolds Intellectual Assessment Scales (RIAS). Journal of Psychoeducational Assessment, 27(6), 494-507. https://doi.org/10.1177/0734282909333179 Reynolds, C.R., & Kamphaus, R.W. (2003), (2015). Manual Behavior Assessment System for Children, Third Edition, NCS Pearson. Afrouz, Gh.A., & Kamkari, K. (2010). Principles of psychometrics and IQ, University of Tehran Press. (Persian) Ghanavati, E. (2017). Diagnostic validity of new third version of the cognitive abilities of Woodcock-johnson in children with attention deficit hyperactivity, Master's thesis, Science and Research Branch, Islamic Azad University. (Persian) Hashemi, S.A., Kamkari, K., Shokrzadeh, Sh. (2017). Factor structure of the second edition of Reynolds's IQ Assessment scale in students of Sampad, Iranian Journal of Psychology Psychometrics, 7(15), 101-115. (Persian) https://jpsy.riau.ac.ir/article_1498.html Hashemi, S.A., Kamkari, K., & Shokrzadeh, Sh. (2017). Psychometric properties of the second edition of Reynolds's IQ Assessment scale in students of Sampad. Journal of Applied Psychological Research. 9(1), 137-148. (Persian) https://japr.ut.ac.ir/article_67064.html Kakavand, A.R. (2006). Attention-deficit hyperactivity disorder, Publish Sar Afraz, Print first. (Persian) Kazemzadeh, Z. (2019). Diagnostic validity of Fifth edition of Wechsler Intelligence scales in children with attention deficit- hyperactivity in Tehran Elementary School, Master Thesis, Clinical Psychology, Islamic Azad University of Eslamshahr. (Persian) Kioumarsi, F., Sharifidaramadi, P., & Kamkari, K. (2019). Psychometric Properties of Second Edition of Reynolds Intelligence Measures in Students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 8(2), 76-98. (Persian) http://jld.uma.ac.ir/article_758.html Shokrzadeh, Sh. (2013). Standardization of new third edition of the cognitive abilities of Woodkin-Johnson students with learning problems, PhD thesis of psychology and education of exceptional children, Azad University of Science and Research Branch. (Persian) Tavakoli, Z. (2016). Diagnostic validity of the second edition of Reynolds Intelligence Scale with emphasis on cognitive Profeciency (Short-term memory and processing speed) In the students learning Disability, the master's thesis, Islamic Azad University of Eslamshahr. (Persian) Yazdani, S. (2012). Diagnostic validity of the new version of intelligence Tehran-Stanford-Binet with attention deficit hyperactivity in hyperactive children, Master's thesis, Central Tehran Branch, Islamic Azad University. (Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,021 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 759 |