تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,058 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,788 |
بررسی تاثیر روان درمانی بدنی بر قابلیتهای هوش عملی دانشآموزان ابتدایی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
دوره 10، شماره 3، مهر 1400، صفحه 97-107 اصل مقاله (899.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2021.1344 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه غنائی1؛ ایمان الله بیگدلی* 2؛ کاظم رسول زاده طباطبائی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روان درمانی بدنی بر قابلیتهای هوش عملی دانشآموزان ابتدایی انجام شده است. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی بود و در این راستا، طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان ابتدایی 4 مدرسه دولتی(دو پسرانه- دو دخترانه) در ناحیه 6 شهر مشهد بود که در سال تحصیلی 97- 1398مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از نمونهگیری در دسترس 42 نفر از دانشآموزان مقطع ابتدایی در دو گروه به صورت تصادفی گمارش شدند: 10 نفر پسر و 10 نفر دختر در گروه کنترل، 12 نفر پسر و 10 نفر دختر در گروه آزمایش تحت مداخلۀ روان درمانی بدنی قرار گرفتند. دوره روان درمانی بدنی برای گروه ازمایش در 36 جلسه 60 دقیقهای به مدت 3 ماه ارائه گردید و در این مدت گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. ابزار سنجش مورد استفاده در این پژوهش آزمون هوش گودیناف بود. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفاده شد. با اجرای آزمون تحلیل کواریانس دو گروهی برای مقایسه تفاوتهای پس آزمون دو گروه، با کنترل پیشآزمون، نتایج نشان داد که روان درمانی بدنی در افزایش قابلیتهای هوش عملی دانش آموزان ابتدایی تأثیر معناداری داشته است (05/0>p). | ||
کلیدواژهها | ||
روان درمانی بدنی؛ هوش عملی؛ دانش آموزان ابتدایی | ||
مراجع | ||
بهرامی، صدیقه، یوسفی، علیرضا. و آتشپور، سید حمید. (1391). تاثیر آموزش هوش عملی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه سوم راهنمایی. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 10(2)، 339-350.
خشوعی، مهدیه سادات و میرلوحی، فخری سادات.(1393). عملکرد دانش آموزان دیرآموز اول ابتدایی در مقیاسهای هوشی وکسلر، لایتر و گودیناف. توانبخشی، 15(1)، 37-44.
شاهمحمدی، مهدی؛ انتصارفومنی، غلامحسین؛ حجازی، مسعود و اسدزاده، حسن. (1398). تأثیر برنامه یکپارچگی حسی بر هوش غیرکلامی، توجه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 9(1)، 93-115.
غنایی چمنآباد، علی و کارشکی، حسین. (1390). تاثیر حرکات موزون ورزشی بر هوش عینی کودکان پیشدبستانی. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 1(1)، 8-14.
کیومرثی، فیروز؛ شریفی درآمدی، پرویز و کامکاری، کامبیز. (1397). ویژگیهای روانسنجی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 8(2)، 76-98.
http://jld.uma.ac.ir/article_758.html
Alexander, N. & LeBaron, M. (2011). Dancing to the rhythm of the role-play, applying dance intelligence to conflict resolution. Hamline J. Pub. L. & Pol'y, 33, 327. Baczyńska, A. (2015). Analytical, practical and emotional intelligence and line manager competencies. Management and Business Administration, 23(4), 34-54. https://sciendo.com/pdf/10.7206/mba.ce.2084-3356.156 Baum, J.R., Bird, B.J., & Singh, S. (2011). The practical intelligence of entrepreneurs: Antecedents and a link with new venture growth. Personnel Psychology, 64(2), 397-425.[doi: 10.1111/j.17446570.2011.01214.x] Begum, D. (2015). A study on relationship between intelligence and motor fitness between school level cricketers and footballers. International Journal of Scientific and Research Publications. Blythe, S.G., Beuret, L.J., & Blythe, P. (2009). Attention, Balance and Coordination: Wiley Online Library. Boening, M., Westland, G., & Southwell, C. (2012). Notes on Body Psychotherapy Competencies: Document 1237. Body Psychotherapy Competencies. Cassilhas, R.C., Tufik, S., & de Mello, M.T. (2016). Physical exercise, neuroplasticity, spatial learning and memory. Cellular and Molecular Life Sciences, 73(5), 975-983. https://link.springer.com/article/10.1007/s00018-015-2102-0 Cianciolo, A.T., Grigorenko, E.L., Jarvin, L., Gil, G., Drebot, M.E., & Sternberg, R.J. (2006). Practical intelligence and tacit knowledge: Advancements in the measurement of developing expertise. Learning and Individual Differences, 16(3), 235-253. Colom, R., Flores-Mendoza, C.E., & Abad, F.J. (2007). Generational changes on the Draw-a-Man test: A comparison of Brazilian urban and rural children tested in 2002, 1930 and 2004. Journal of Biosocial Science, 39(1), 79-89. [doi: 10.1017/S0021932005001173]. Donnelly, J.E., Hillman, C.H., Castelli, D., Etnier, J.L., Lee, S., Tomporowski, P., . . . Szabo-Reed, A.N. (2016). Physical activity, fitness, cognitive function, and academic achievement in children: a systematic review. Medicine and Science in Sports and Exercise, 48(6), 1197-1222. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27182986/ Feltovich, P.J., Prietula, M.J., & Ericsson, K.A. (2006). Studies of expertise from psychological perspectives. The Cambridge handbook of expertise and expert performance, 41-67. Fox, C.K., Barr‐Anderson, D., Neumark‐Sztainer, D., & Wall, M. (2010). Physical activity and sports team participation: Associations with academic outcomes in middle school and high school students. Journal of School Health, 80(1), 31-37. Ghanaei Chemanabad, A., & Kareshki, H. (2013). Effect of rhythmic movements learning on intelligence and social development of preschool children. The Horizon of Medical Sciences, 18(4), 203-207. (Persian) https://tpccp.um.ac.ir/article_29400.html Gottwald, C. (2015). Neurobiological perspectives on body psychotherapy. G. Marlock & H. Weiss, The Handbook of Body Psychotherapy and Somatic Psychology, 126-148. Hedlund, J., Wilt, J.M., Nebel, K.L., Ashford, S.J., & Sternberg, R.J. (2006). Assessing practical intelligence in business school admissions: A supplement to the graduate management admissions test. Learning and Individual Differences, 16(2), 101-127. Heng, M.A. (2000). Scrutinizing common sense: The role of practical intelligence in intellectual giftedness. Gifted Child Quarterly, 44(3), 171-182. Jaušovec, N., & Jaušovec, K. (2012). Working memory training: improving intelligence–changing brain activity. Brain and Cognition, 79(2), 96-106. Jolly, J.L. (2010). Florence L. Goodenough: Portrait of a psychologist. Joseph, N. (2010). Practical intelligence: Do students have it? Helping them develop it through metacognitive learning. Language Arts Journal of Michigan, 26(1), 14. Käll, L.B., Nilsson, M., & Lindén, T. (2014). The impact of a physical activity intervention program on academic achievement in a Swedish elementary school setting. Journal of School Health, 84(8), 473-480. Kioumarsi, F., Sharifidaramadi, P., & Kamkari, F. (2019). Psychometric Properties of Second Edition of Reynolds Intelligence Measures in Students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 8(2), 76-98. (Persian) http://jld.uma.ac.ir/article_758.html Kyhälä, A.-L., Reunamo, J., & Ruismäki, H. (2012). Physical activity and learning environment qualities in Finnish day care. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 45, 247-256. Lievens, F., & Chan, D. (2017). Practical intelligence, emotional intelligence, and social intelligence Handbook of employee selection (pp. 342-364): Routledge. Malykh, S. (2017). The role of personality traits and intelligence in academic achievement of Russian high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 237, 1304-1309. Muammar, O.M.(2006). An integration of two competing models to explain practical intelligence. Mullane, S., & Dunphy, K. (2017). Dance movement therapy and student learning and well-being in special education. O’Callaghan, F., O’Callaghan, M., Williams, G., Bor, W., & Najman, J. (2012). Physical activity and intelligence: a causal exploration. Journal of Physical Activity and Health, 9(2), 218-224. Pratt, R.R. (2004). Art, dance, and music therapy. Physical Medicine and Rehabilitation Clinics, 15(4), 827-841. Röhricht, F., Papadopoulos, N., & Priebe, S. (2013). An exploratory randomized controlled trial of body psychotherapy for patients with chronic depression. Journal of Affective Disorders, 151(1), 85-91. Shahmohamadi, M., Entesar Fomani, Gh., Hejazi, M., & Asadzade, H. (2019). The effect of sensory integration program on non-verbal intelligence, focus attention and academic performance of students with mathematical learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 9(1), 93-115. (Persian) http://jld.uma.ac.ir/article_835.html Staunton, T. (2014). Body Psychotherapy: Taylor & Francis. Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2001). Practical Intelligence and the Principal. Tomporowski, P.D., Davis, C.L., Miller, P.H., & Naglieri, J.A. (2008). Exercise and children’s intelligence, cognition, and academic achievement. Educational psychology review, 20(2), 111. Valley, M., Mullen, T.R., Schultz, L., Sagdullaev, B.T., & Firestein, S. (2009). Ablation of mouse adult neurogenesis alters olfactory bulb structure and olfactory fear conditioning. Frontiers in neuroscience, 3, 3. Verret, C., Guay, M.-C., Berthiaume, C., Gardiner, P., & Béliveau, L. (2012). A physical activity program improves behavior and cognitive functions in children with ADHD: an exploratory study. Journal of Attention Disorders, 16(1), 71-80. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,049 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 658 |