تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 350 |
تعداد مقالات | 3,008 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,466,705 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,047,023 |
شیوع اختلالات ریاضی در دانش آموزان کلاس های دوم و چهارم ابتدایی شهرستان اراک و راه های کاهش آن | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 4، تیر 1392، صفحه 28-44 اصل مقاله (218.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-2-4-92-5-2 | ||
نویسندگان | ||
جمیله خدادادی* 1؛ سعید موسوی پور2 | ||
1کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2استادیار روان شناسی، دانشگاه اراک | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی میزان شیوع انواع اختلالات ریاضی در بین دان شآموزان کلاس های دوم و چهارم ابتدایی شهرستان اراک و را ههای کاهش آن پرداخته است. در این طرح توصیفی با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای خوشه ای تصادفی تعداد 32 آموزشگاه و 64 کلاس دوم و چهارم و در مجموع 1802 دانش آموز مورد بررسی قرار گرفتند. دانش آموزان مشکوک به داشتن ضعف در درس ریاضی با کمک آموزگاران انتخاب و پس از اطمینان از بهره هوشی حداقل متوسط، سلامت بینایی و شنوایی، توسط آزمون ریاضیات ایران کی مت مورد سنجش قرار گرفتند. داده های این پژوهش از طریق روش های آمار توصیفی، استنباطی و روش دلفی تحلیل شد. نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلال در کلاس دوم در حیطه ی مفاهیم 0 درصد بود، در کلاس چهارم میزان / 1 درصد و در حیط هی کاربرد 87 / 0/54 درصد، در حیطه ی عملیات 09 1/ 2 درصد و در حیط هی کاربرد 57 / 1 درصد، در حیط هی عملیات 46 / شیوع اختلال در حیطه ی مفاهیم 34 درصد بود. بین متغیرهای جنسیت و محل سکونت با میزان شیوع اختلالات ریاضی تفاوت معنادار مشاهده نشد. همچنین با استفاده از روش دلفی برای کاهش میزان اختلالات، خاصه اختلال در درس ریاضی پیشنهاداتی ارائه شد از جمله: آموزش به سرگروه های آموزشی، قرار دادن اهداف هر پایه در ابتدای کتاب ریاضی سال بعد، برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس با محوریت آموزش مفاهیم ریاضی و ایجاد طرح مرجع. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات یادگیری؛ اختلال ریاضی؛ پای هی تحصیلی | ||
مراجع | ||
انجمن روان پزشکی آمریکا ( 2000 ). متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی. ترجمه ی محمد رضا نیک خو و هامایاک آوادیس یانس ( 1381 )، تهران، انتشارات سخن. افروز، غلامعلی( 1390 ). اختلالات یادگیری. تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور. استکی، مهناز و مقدم، کاوه( 1390 ). موسیقی و اختلالات یادگیری ریاضی. نشری هی تعلیم و تربیت .38-48 ، استثنایی، 1 استکی، مهناز؛ اشرف، مریم و عشایری، حسن ( 1390 ). تأثیر آموزش صفح هی مفهوم اعداد بر پیشرفت .6-14 ، ریاضی دانش آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری ریاضی. نشری هی تعلیم و تربیت استثنایی، 1 سلامت، ندا ( 1377 ). بررسی میزان شیوع اختلالات یادگیری(خواندن و نوشتن) در پایه ی سوم ابتدایی شهر اصفهان. پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان. سیف نراقی، مریم و نادری، عزت الله( 1388 ). روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران، انتشارات ارسباران. شریفی، علی اکبر و داوری، رقیه( 1391 ). شیوع ناتوانی های یادگیری در دان شآموزان پایه های اول و دوم .63-76 ،(2) ابتدایی استان چهار محال و بختیاری. مجل هی ناتوان یهای یادگیری، 1 فریار، اکبر و رخشان، فریدون( 1379 ). ناتوانی های یادگیری. تهران، انتشارات مبنا. عسگری، مریم( 1389 ). بررسی میزان شیوع اختلال ریاضی در دان شآموزان پای هی سوم ابتدایی شهر ارا . ک پایان نامه ی کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک. والاس، جرالد و مک لافلین، جیمز ا ( 1980 ). ناتوانی های یادگیری: مفاهیم و ویژگ یها. ترجمه ی تقی منشی طوسی( 1370 )، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی. لرنر، ژانت دبلیو( 1997 ). ناتوانی های یادگیری: نظریه ها، تشخیص و راهبردهای تدریس. ترجمه عصمت دانش ( 1384 )، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. شیوع اختلالات ریاضی در دانش آموزان کلاس های دوم و چهارم ابتدایی... 44 بهرامی، محمد؛ ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد ( 1392 ). مقایسه ی ادراک از خود و رفتارهای ایمنی در دانش آموزا دارای نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار. فصل نامه ی روان شناسی مدرسه، .62-79 ،(1)2 ترازی ، زهرا و خادمی، ملکوت ( 1392 ). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه در ارتقای .80-91 ،(1) خودپنداره دانش آموزان دارای اضطراب امتحان. فصل نامه ی روان شناسی مدرسه، 2 عریضی، حمیدرضا؛ عابدی، احمد و احمدی فردنشانی، سیدحبیب الله ( 1392 ). فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی بر میزان اضطراب امتحان در ایران با روش روزنتال و رابین، فص لنامه ی .91-110 ،(1) روان شناسی مدرسه، 2 محمداسماعیل، الهه( 1381 ). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کی مت. تهران، انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور. کناردره، شکوفه( 1380 ). بررسی هم هگیرشناسی اختلالات یادگیری در مقطع ابتدایی شهرستان تنکاب . ن پایان نامه ی کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی. کرمی، ابوالفضل( 1381 ). اندازه گیری هوش کودک: آزمون های روا نسنجی شماره 1، آزمون ریون کودکان. تهران، انتشارات روان سنجی. نیک روش، طاهره ( 1382 ). بررسی تنوع و فراوانی اختلالات یادگیری در دانش آموزان مقطع ابتدایی و 1381 . پایان نامه ی کارشناسی ارشد، سازمان مدیریت و - راهنمایی استان اصفهان در سال تحصیلی 82 برنامه ریزی استان اصفهان. نریمانی، محمد و رجبی، سوران ( 1384 ). بررسی شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانش آموزان دوره .231-252 ،( 3) ابتدایی استان اردبیل. پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 5 Altarac, M. & Saroha, E. (2007). Lifetime prevalence of learning disabilitiy among US children. Pediatric, 19(1), p 77-83. Michaelson, Matthew Thomas.(2007). An overview of dyscalculia: methods for ascertaining and Accommodating dyscalculic children in the classroom. Journal of Australian Mathematics Teacher, 63(3), p17-22. Mogasale, V. V., Patil, V. D., Patil, N. M. & Mogasale, v. (2011). Prevalence of specific learning disabilities among primary school children in a south Indian city. Indian journal of pediatrics, 79(3), 1-6. Dyscalculia Defined. (2005, May). Learning Disabilities Association Of Minnesota, v 5 n4. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,087 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16,095 |