تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,456 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,579 |
مقایسه ی نیم رخ جنسیتی اختلالات روان پزشکی هم بود با اختلال خواندن (مطالعه ی کیفی) | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 4، تیر 1392، صفحه 6-27 اصل مقاله (416.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-2-4-92-5-1 | ||
نویسندگان | ||
محمد حاتمی* 1؛ علیرضا احمدیان2؛ حمیدرضا حسن آبادی3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی | ||
2دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه خوارزمی | ||
3استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر مقایسه ی نیم رخ جنسیتی هم بودی اختلالات روان پزشکی با اختلال خواندن در دختران و پسران 15 تا 16 ساله مدارس شرق شهر تهران است. اختلالات یادگیری از مشکلات شایع دوران کودکی است که در این میان اختلال خواندن، شایع ترین اختلال یادگیری محسوب می شود. داده ها به شکل کیفی از مقایسه ی طولی یک جامعه ی آماری بالینی در نمونه ی مشتمل بر دو گروه سالم (خواندن معمول) و بالینی(اختلال در خواندن) تشکیل شده بودند، (N= شرق تهران ( 400 استخراج و تفسیر شد. تشخیص ، اختلال های بیش فعالی به همراه کمبود توجه، افسردگی مزمن، استفاده از مواد مخدر، مورد بررسی قرارگرفتند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری DSM-IV-TR اختلالات اضطراب اجتماعی و ... براساس نشان داد که اختلال بیش فعالی توأم با کمبود توجه در هر دوجنس بیشترین میزان هم بودی را با اختلال خواندن داشتند و در هم بودی سایر اختلالات روان پزشکی جنب ههای افتراقی معنادار این اختلاف جنسیتی در هم بودی نیم رخ این دوجنس از دانش آموزان وجود دارد که می توان نتیجه گرفت نیم رخ جنسیتی اختلالات روان پزشکی در دان شآموزان مبتلا به اختلال 15/ 34 درصد، اضطراب اجتماعی با 4 / با 7 ADHD خواندن در جمعیت نمونه متفاوت است که در پسران اختلال های 11 درصد / 11 درصد و فوبیای خاص 2 / 13 درصد، وسواس-جبری با 6 / 13 درصد، سلوک با 5 / درصد، افسردگی مزمن با 5 ،ADHD به ترتیب بیشترین میزان هم بودی را با اختلال خواندن داشتند و در نوجوانان دختر از نظر برجستگی اختلال های 11 درصد و / 14 درصد، اضطراب فراگیر با 5 / 14 ردصد، فوبیای خاص با 2 / 16 درصد، وسواسی-جبری با 7 / خوردن با 6 10 درصد به ترتیب بیشترین هم بودی را داشتند | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال خواندن؛ هم بودی؛ اختلالات روان پزشکی؛ نیم رخ جنسیتی | ||
مراجع | ||
انجمن روان شناسی آمریکا ( 2000 ). متن تجدید نظر شده چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی ، ترجمه ی هامایک آوادیس یانس و محمدرضا نیکخو( 1389 )، چاپ پنجم، تهران ، انتشارات سخن. 1. Sidman 2. Barker 3. Pictrang 4. Elliot 5. Sidman 6. Barker 7. Pictrang 8. Elliot 9. litral 10. Operational 11. systematic Journal of Learning Disabilities, Summer 2013 مجله ی ناتوانی های یادگیری، تابستان 1392 Vol.2, No.4/6-27 6-27/ دوره ی 2، شماره ی 4 25 اصلی پور، عادله؛ کافی ، موسی؛ خسروجاوید، مهناز و فخری، محمدکاظم ( 1392 ). مقایسه ی ویژگی های روان شناختی دانش آموزان پرورش گاهی و ساکن در خانواده براساس آزمون اندریافت کودکان، .6-22 ،(1) فص لنام هی روا نشناسی مدرسه، 2 آریاپوران، سعید؛ ع زیز، فرامرز و دنیاروند، حسن ( 1392 )، رابطه ی سبک مدیریت کلاس معلمان با .22-41 ،(1) انگیزش و پیشرفت ریاضی دانش آموزان پنجم ابتدایی. فصل نامه ی روان شناسی مدرسه، 2 باعزت، فرشته ( 1387 ). تعیین عوامل اختلال های هیجانی مؤثر بر نارساخوانی دانش آموزان مقطع ابتدایی . .30-35 ،(4) مجل هی پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 8 باعزت، فرشته؛ ایزدی فرد، راضیه؛ پیوسته گر، مهرانگیز ( 1388 ). مقایسه سبک های دلبستگی دانش آموزان .35-41 ،(3) مبتلا به اختلال رفتاری، نارساخوان و عادی. مجل هی علوم رفتاری، 3 بشرپور، سجاد؛ عیسی زادگان، علی و علیزاده، حسین ( 1392 )، عوامل فشارزای دانش آموزان دوره ی .41-61 ،(1) متوسطه ی شهر اردبیل و برخی متغیرهای مربوطه. فصل نامه ی روان شناسی مدرسه، 2 رحیمیان بوگر ، اسحق و صادقی، احمد ( 1385 ). شیوع اختلال خواندن در دانش آموزان دبستانی. فص لنام ه .55-65 ،(4) روا نپزشکی و روا نشناسی بالینی ایران، 12 شهنی ییلاق، منیجه؛ کرمی، جهانگیر و شکرکن، حسین( 1383 ). بررسی همه گیرشناسی ناتوانی یادگیری املا در دانش آموزان دختر ابتدایی شهر اهواز و اثر درمان چند حسی در کاهش ناتوانی یادگیری املا .129-144 ،(9) در آنان. مجل هی علوم تربیتی و روا نشناسی شهید چمران اهواز، 3 عزیزیان، مرضیه و عابدی، محمدرضا ( 1382 ). ساخت و هنجاریابی آزمون تشخیصی سطح خواندن برای پایه ی سوم ابتدایی شهر اصفهان. شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان. نصفت، مرتضی، ( 1380 ). آزمون تشخیصی اختلال خواندن. تهران، گزارش نهایی طرح پژوهشی دانشگاه تهران. نوری زاده، نرگس؛ میکاییلی منیع، فرزانه؛ رستمی، رضا و صادقی، وحید ( 1391 ). اثربخشی نوروفیدبک بر .101-112 ،(2) اختلال یادگیری همراه با اختلاف نقص توجه/ بیش فعالی. مجل هی ناتوان یهای یادگیری، 2 American Psychiatric Association (2000), Diagnostic and Statistical Manual of Psychiatric Disorders, 4th edition, Text Revision (DSM-IV-TR.(Washington DC: American Psychiatric Association. مقایسه ی نیم رخ جنسیتی اختلالات روان پزشکی هم بود با اختلال خواندن 26 Arnold E, Goldston D, Walsh A et al. (2005), Severity of emotional and behavioral problems among poor and typical readers. J Abnorm Child Psychol 33:205Y217. Beitchman J, Wilson B, Douglas L, Young A, Adlaf E (2001a), Substance use disorders in young adults with and without LD: predictive and concurrent relationships. J Learn Disabil 34:317Y332. Beitchman J, Wilson B, Johnson C et al. (2001b), Fourteen-year follow-up of speech/language-impaired and control children: psychiatric outcome. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 40, 75Y82. Biederman J, Faraone S, Milberger S et al. (1996), A prospective 4-year follow-up study of attention-deficit hyperactivity and related disorders Arch Gen Psychiatry 53,437Y446. Biederman J, Mick E, Faraone S (2000), Age-dependent decline of symptoms of attention deficit hyperactivity disorder: impact of remission definition and symptom type. Am J Psychiatry 157,816Y818. Bird H, Gould M, Steghezza B (1993), Patterns of diagnostic comorbidity in a community sample of children aged 9 through 16 years. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 32:361Y368. Carroll J, Maughan B, Goodman R, Meltzer H (2005), Literacy difficulties and psychiatric disorders: evidence for comorbidity. J Child Psychol Psychiatry 46,524Y532. Carroll, J., Maughan, B., & Goodman, R. (2005). Literacy difficulties and psychiatric disorders: Evidence for comorbidity. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46(4), 524–532. Duffy A, Alda M, Kutcher S et al. (2002), A prospective study of the offspring of bipolar parents responsive and nonresponsive to lithium treatment. Journal of Clinical Psychiatry 63:1171Y1178. Efstratopoulou, M., Janssen, R., & Simons, J.(2012). Differentiating children with Attention- Deficit/ Hyperactivity Disorder, Conduct Disorder,Learning Disabilities and Autistic Spectrum Disorders by means of their motor behavior characteristics. Research in Developmental Disabilities, 33(9), 193- 204. Esposito C, Clum G (2002), Psychiatric symptoms and their relationship to suicidal ideation in a high-risk adolescent community sample. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 41:44Y51. Gilger, J. W., Pennington, B. F., & DeFries, J. C. (1992). A twin study of the etiology of comorbidity: Attention de®cithyperactivity disorder and dyslexia. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 31, 343-348. Gomez, R., & Sanson, A. V. (1994). Mother±child interactions and noncompliance in hyperactive boys with and without conduct problems. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 35, 447±490. Grigorenko E, Wood F, Meyer M, Pauls D (2000), The chromosome 6p influences on different dyslexia-related cognitive processes: further confirmation. Am J Hum Genet 66,715Y723. Journal of Learning Disabilities, Summer 2013 مجله ی ناتوانی های یادگیری، تابستان 1392 Vol.2, No.4/6-27 6-27/ دوره ی 2، شماره ی 4 27 Hinshaw S (1992), Externalizing behavioral problems and academic underachievement in childhood and adolescents: causal relationships and underlying mechanisms. Psychol Bull 111:127Y155. Liang K, Zeger S (1986), Longitudinal data analysis using generalized linear models. Biometrika 73,13Y22. Livingston R (1990), Psychiatric comorbidity with reading disability: a clinical study. In: Advances in Learning and Behavioral Disabilities, Vol .Gadow K, ed. Greenwich, CT: JAI Press, pp 143Y155. Maughan B (1995), Annotation: long-term outcomes of developmental reading problems. Journal of Child Psychol Psychiatry 36:357-371. McNulty M (2003), Dyslexia and the life course. J Learn Disabil 36 :363Y381 Orvaschel H, Puig-Antich J (1994), The Kiddie-SADS-E, 5th revision. Ft. Rutter, M., & Yule, W. (1970). Reading retardation and antisocial behavior: The nature of the association. In M. Rutter, J. Tizard, & K. Whitmore (Eds.), Education health and behavior (pp. 240±255). London: Longmans. Seidman, L.,Valera, E., & Makris, N. (2005). Structural Brain Imaging of Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder. Biol psychiatry, 57(5), 1263–1272. Shaywitz, S., Shaywitz, B., & Epstein, M. (1991).The boundaries of attention deficit disorder. Journal of Learning Disabilities, 24(7), 78–87. Sternberg R, Grigorenko E (2002), Difference scores in the identification of children with learning disabilities:it_s time to use a different method. J Sch Psychol 40:65Y83. Willcutt E, Pennington B (2000a), Comorbidity of reading disability and attentiondeficit/ hyperactivity disorder: differences by gender and subtype. J Learn Disabil 33,179Y191. Willcutt E, Pennington B (2000b), Psychiatric comorbidity in children and adolescents with reading disability. J Child Psychol Psychiatry 41,1039Y1048. Willcutt, E. G., Pennington, B. F., & DeFries, J. C. (2000). A twin study of comorbidity between attention-deficit hyperactivity disorder and reading disability. American Journal of Medical Genetics (Neuropsychiatric Genetics), 96, 293±301. Williams S, McGee R. (1994), Reading attainment and juvenile delinquency. J Child Psychol Psychiatry 35,441Y459. Wood F, Grigorenko E (2001), Emerging issues in the genetics of dyslexia: a methodological preview. J Learn Disabil 34,503Y511. Woodcock R, Johnson M (1990), Woodcock-Johnson Psychoeducational Battery-Revised. Allen, TX: DLM Teaching Resources. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,958 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,733 |