تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,157 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,807 |
سنجش اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی و آموزش روانشناسی مثبتنگر بر خودکارآمدی تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و راهبردهای یادگیری | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
دوره 9، شماره 4، دی 1399، صفحه 106-119 اصل مقاله (6.57 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.32598/JSPI.9.4.9 | ||
نویسندگان | ||
محمد عباسی* 1؛ حسین داودی1؛ حسن حیدری1؛ ذبیح پیرانی2 | ||
1گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمین، خمین، ایران. | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی و روانشناسی مثبتنگر بر خودکارآمدی تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و راهبردهای یادگیری صورت گرفت روش ها: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح گروه کنترل نابرابر بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان اراک در سال تحصیلی 1398-1399 بود که 45 نفر از آنان با استفاده از شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. شرکتکنندگان پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی میجلی و همکاران، فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران و راهبردهای یادگیری زیمرمن و مارتینز پونز را تکمیل کردند. فرضیهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تحلیل واریانس یکطرفه آزمون شدند. یافته ها: نتایج نشان داد در متغیرهای خودکارآمدی و فرسودگی تحصیلی، آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی اثربخشتر از آموزش روانشناسی مثبتنگر بود (0/01>P). نتیجه گیری: میتوان بیان کرد که آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی و روانشناسی مثبتنگر باعث ارتقای خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای یادگیری و همچنین کاهش فرسودگی تحصیلی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی تحصیلی؛ راهبردهای شناختی فراشناختی؛ راهبردهای یادگیری؛ روانشناسی مثبتنگر؛ فرسودگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,491 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,624 |