تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,103 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,519 |
نقش تنظیم هیجان و تابآوری تحصیلی در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
دوره 9، شماره 4، دی 1399، صفحه 62-73 اصل مقاله (4.87 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.32598/JSPI.9.4.5 | ||
نویسندگان | ||
بهمن صبا* ؛ سهیلا ایمان پرور | ||
گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تنظیم هیجان و تابآوری در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان بود. روش ها: روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری همه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه پایه دهم رشتههای انسانی و تجربی (N=305) بودند که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1396-1397 در شهرستان شبستر مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه، نمونهای به حجم صد نفر با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفههای تنظیم هیجان و تاب آوری تحصیلی 37/1 درصد از کل واریانسهای فرسودگی تحصیلی را در دانشآموزان تبیین میکنند. نسبت F نیز نشان داد که پیشبینی فرسودگی تحصیلی بر اساس تنظیم هیجان و تاب آوری تحصیلی معنادار است (P=0/001). نتیجه گیری: با توجه نتایج، برنامهریزی درازمدت جهت افزایش این دو متغیر گام مهمی در پیشگیری از فرسودگی تحصیلی دانشآموزان خواهد داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم هیجان؛ تابآوری تحصیلی؛ فرسودگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,805 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,001 |