تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,126 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,534 |
مطالعه تطبیقی متغیرهای مرتبط با موفقیت دانشآموزان در آزمون بینالمللی تیمز 1394 | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
دوره 9، شماره 4، دی 1399، صفحه 46-61 اصل مقاله (6.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.32598/JSPI.9.4.4 | ||
نویسندگان | ||
بهزاد رسول زاده* 1؛ رسول عباسی تقی دیزج2؛ صبحانعلی فروزنده2 | ||
1گروه برنامهریزی آموزش از دور، واحد آستارا، دانشگاه پیام نور، آستارا، ایران. | ||
2گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل تأثیرگذار بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان بر اساس دادههای آزمون بینالمللی تیمز است. روش ها: روش این مطالعه، تطبیقی کمّی است. نمونه آماری این پژوهش را دانشآموزان پایه هشتم 57 کشور جهان که در سال 2015 در آزمون بینالمللی تیمز شرکت کردهاند، تشکیل میدهد. مجموعه دادهها با استفاده از رهیافت منطق فازی تحلیل شده است. یافته ها: نتایج شرایط لازم و کافی منفرد نشان داد که شروط ارتباط بین خانه و مدرسه، جو اجتماعی مدرسه، نگرش دانشآموزان و فعالیتهای آموزشی در کلاس درس هریک بهتنهایی شرط لازم و پیشینه خانوادگی شرط کافی بروز نتیجه (پیشرفت تحصیلی) است. نتیجه گیری: در علیتهای عطفی و ترکیبی، از میان مسیرهای متعدد علّی، تنها یک مسیر علّی بر اساس معیارهای کفایت نظری و تجربی (ضریب پوشش و سازگاری) دارای اهمیت نظری و تجربی لازم بود. در این مسیر علّی، پیشینه خانوادگی و ارتباط بین خانه و مدرسه در ترکیب با هم، مجموعاً علیت عطفی کافی را در بروز نتیجه موردنظر (موفقیت تحصیلی) فراهم کردند. | ||
کلیدواژهها | ||
موفقیت تحصیلی؛ آزمون تیمز؛ منطق فازی؛ علیت عطفی و ترکیبی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,014 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 988 |