| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 432 |
| تعداد مقالات | 3,786 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,940,440 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,131,369 |
اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر مهارت حل مسئله و عزت نفس دانشآموزان پایه یازدهم مشکینشهر | ||
| روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
| دوره 9، شماره 4، دی 1399، صفحه 34-45 اصل مقاله (5.5 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.32598/JSPI.9.4.3 | ||
| نویسندگان | ||
| افراسیاب پورحسین* 1؛ غلامحسین انتصار فومنی1؛ مسعود حجازی1؛ محمد نریمانی2 | ||
| 1گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
| 2گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر مهارت حل مسئله و عزت نفس دانشآموزان پایه یازدهم مشکینشهر انجام گرفت. روش ها: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان پسر پایه دوم دوره متوسطه دوم شهر مشکینشهر در سال تحصیلی 1396-1395 تشکیل دادند. از میان آنها هشتاد نفر از دانشآموزان پسر که نمرات عزت نفس و مهارتهای حل مسئله آنها در درس فیزیک پایین بود، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه، یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش (هر گروه بیست نفر) جایگزین شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، تحت آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی قرار گرفتند. یافته ها: برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه حل مسئله توسط کسیدی و لانگ و عزت نفس کوپراسمیت استفاده شد. دادهها با روش کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که میانگین نمرههای پسآزمون دانشآموزان گروههای آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل به طور معناداری در مهارت حل مسئله و عزت نفس بیشتر بود. نتیجه گیری: آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی در افزایش مهارت حل مسئله و عزت نفس دانشآموزان اثربخش است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| راهبردهای شناختی؛ فراشناختی؛ مهارت حل مسئله؛ عزت نفس | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,588 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,211 |
||