تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,149 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,544 |
اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر مهارت حل مسئله و عزت نفس دانشآموزان پایه یازدهم مشکینشهر | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
دوره 9، شماره 4، دی 1399، صفحه 34-45 اصل مقاله (5.5 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.32598/JSPI.9.4.3 | ||
نویسندگان | ||
افراسیاب پورحسین* 1؛ غلامحسین انتصار فومنی1؛ مسعود حجازی1؛ محمد نریمانی2 | ||
1گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر مهارت حل مسئله و عزت نفس دانشآموزان پایه یازدهم مشکینشهر انجام گرفت. روش ها: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان پسر پایه دوم دوره متوسطه دوم شهر مشکینشهر در سال تحصیلی 1396-1395 تشکیل دادند. از میان آنها هشتاد نفر از دانشآموزان پسر که نمرات عزت نفس و مهارتهای حل مسئله آنها در درس فیزیک پایین بود، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه، یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش (هر گروه بیست نفر) جایگزین شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، تحت آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی قرار گرفتند. یافته ها: برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه حل مسئله توسط کسیدی و لانگ و عزت نفس کوپراسمیت استفاده شد. دادهها با روش کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که میانگین نمرههای پسآزمون دانشآموزان گروههای آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل به طور معناداری در مهارت حل مسئله و عزت نفس بیشتر بود. نتیجه گیری: آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی در افزایش مهارت حل مسئله و عزت نفس دانشآموزان اثربخش است. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای شناختی؛ فراشناختی؛ مهارت حل مسئله؛ عزت نفس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,859 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,587 |