تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,528 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,626 |
اثربخشی توانبخشی مخچه بر روی رشد حرکتی و بیان نوشتاری دانش آموزان دارای اختلال دیسگرافیا | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 4 - شماره پیاپی 39، تیر 1400، صفحه 125-143 اصل مقاله (243.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2021.7029.1749 | ||
نویسندگان | ||
نگین کاظم زاده1؛ فیروزه سپهریان آذر2؛ اسماعیل سلیمانی* 3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه ارومیه | ||
2استاد روان شناسی، دانشگاه ارومیه | ||
3دانشیار روان شناسی دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
اصطلاح دیسگرافیا به نقیصهای در زبان نوشتاری اطلاق میشود که به جنبههای حرکتی و فنی مهارت نوشتن توجه دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی مخچه بر بیان نوشتاری و رشد حرکتی دانشآموزان دارای اختلال دیسگرافیا انجام گرفت. روش تحقیق تحقیق حاضر آزمایشی و جامعهی آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال دیسگرافی مرکز اختلالات یادگیری شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 99-1398 بودند(120=n). از بین آنها 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی گمارش شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه رشد حرکتی لینکلن اوزرتسکی و آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی املا نویسی بود. همچنین گروه آزمایش به مدت 20 جلسه 45 دقیقهای مورد توانبخشی قرار گرفتند. نتایج مطالعه حاضر براساس آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد میانگین گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای بیان نوشتاری و رشد حرکتی به طور معناداری متفاوت میباشد. بدین معنی که بعد از اجرای توانبخشی مخچه میانگین دانشآموزان دارای اختلال دیسگرافیا نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش و بهبود یافته است. براساس نتایج مطالعه حاضر به پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت پیشنهاد میگردد برای بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دیسگرافی، در کنار سایر مداخلات آموزشی از توانبخشی مخچه نیز استفاده نمایند | ||
کلیدواژهها | ||
بیان نوشتاری؛ توان بخشی مخچه؛ رشد حرکتی | ||
مراجع | ||
اقدسی، علی نقی؛ دینی، منصوره؛ و گل محمدنژاد بهرامی، غلامرضا(1393). بررسی تأثیر تمرینات یکپارچگی حسی بر نیمرخ حسی کودکان دبستان نارساخوان و نارسانویس. آموزش و ارزشیابی، 7(28)، 9-20.
امیرخانی، مرضیه؛ و موحدی، احمدرضا(1394). تأثیر تمرینات حسی-حرکتی دلاکاتو بر بهبود نارسانویسی دختران نه تا 11 سال. رفتار حرکتی، (26)، 89-104.
پورتقی آبادی، حمیده؛ طالع پسند، سیاوش؛ و نظیفی، مرتضی(1398). تأثیر راهبرد کپی، پوشش و مقایسه بر بهبود املای دانشآموزان ابتدایی با ناتوانی نوشتن. مجله ناتوانیهای یادگیری، 8(3)، 49-73.
توکلی، زینت؛ نزاکت الحسینی، مریم؛ فرامرزی، سالار؛ و صفوی همامی، شیلا(1394). اثر تمرینات ادراکی و حرکتی بر عملکرد توجه کودکان مبتلا به نقص بینایی. فصلنامه کودکان استثنایی، 15(1)، 30-43.
جلیل آبکنار، سیده سمیه؛ و عاشوری، محمد(1392). نکتههای کاربردی برای آموزش دانشآموزان با اختلال یادگیری(اختلال در خواندن، نوشتن و دیکته). تعلیم و تربیت استثنایی، 13(3)،56-39.
Acar, H., Eler, N. (2019). The Effect of Balance Exercises on Speed and Agility in Physical Education Lessons Universal.Journal of Educational Research, 7(1), 74-79.
Aghdasi, A., Dini, M., Golmohammadnejad Bahrami., G. (2014). The effective of sensory integration exercises on the sensory profile of dyslexic and digraphic primary school children, Journal of Educational Research and Evaluatin, 7(28), 9-20. (Persian).
American psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical Manual Disorders. DSM - Fifth Edition.
Amirkhani. M, Movahhedi. A. (2015). The effective of Delactu sensorimotor exercises on improving dyslexia in girls aged 9 to 11 years, Motor Behavior, (26), 89-104. (Persian).
Asselborn, T., Gargot, T., Kidziński, L., Johal, W., Cohen, D., Jolly, C., Dillenbourg, P. (2018). Automated human-level diagnosis of dysgraphia using a consumer tablet. Npj Digital Medicine, 42, 46-51.
Chang, Yu San., Wu, Yu Hsuan., Hsu, Chung Yao.,Tang, Shu Hui., Yang, Li Ling., Su, ShuFang.(2011). Impairment of perceptual and motor abilities at the end of a night shift is greater in nurses working fast rotating shifts. Sleep Medicine, 12(9), 866-869.
Chaves, R., Baxter-Jones, A., Gomes, T., Souza, M., Pereira, S., & Maia, J. (2015). Effects of Individual and School-Level Characteristics on a Child’s Gross Motor Coordination Development. International journal of environmental research and public health, 12(8), 8883-8896.
Dohla, D., Willmes, K., Heim, S. (2018). Cognitive Profiles of Developmental Dysgraphia, Psychol, 22.
Hestbaek, L., Andersen, S. T., Skovgaard, T., Olesen, L. G., Elmose, M., Bleses, D., Lauridsen, H. H. (2017). Influence of motor skills training on children's development evaluated in the Motor skills in PreSchool (MIPS) study-DK: study protocol for a randomized controlled trial, nested in a cohort study. Trials, 18(1).
Hillbert, K., Luken, U. (2017). Separating generalized anxiety disorder from major depression using clinical, hormonal, and structural MRI data: A multimodal machine learning study, Brain and Behavior, 7, 63-72.
Jali Abkenar, S., Ashuri, M. (2013). Practical tips for teaching students with learning disabilities (reading, writing and dictation disorders), Exceptional education, 13(3). (Persian).
Koedijker, Johan M., Poolton, Jamie M., Maxwell, Jonathan P., Oudejans, Raôul R. D., Beek, Peter J., Masters, Rich S. W.(2011). Attention and time constraints in perceptualmotor learning and performance: Instruction, analogy, and skill level. Consciousness and Cognition, 20(2), 245-56.
Kohli, A., Sharma, S., Padhy, S. (2018). Specific learning disabilities: Issues that remain unanswered, Journal of Indian Psychological Medicine, 10.4103: 18-86.
Milne, N., Cacciotti, K., Davies, K., Orr, R. (2018). The relationship between motor proficiency and reading ability in Year 1 children: a cross-sectional study, BMC Pediatrics, 18(294).
Mohammadi, F., Bahram, A., Khalaji, H., Ghadiri, F. (2017). Determining Motor Development Status of 3-10 YearOld Children in Ahvaz City Using TGMD-3 Test, Int J Basic Sci Med, 2(3), 139-146.
Ordooi Azar, F., Shahidian Akbar, P. (2018). The Effect of Perceptual- Motor Training on Children's Development Motor Skills Aged Between 8 to 11 with High Function Autistic Disorder(HFA), Int. J. App. Sci. Physic, 2(2) 1-11.
Purtaghi abadim, H., Talepasand, S., Nazifi, M. (2019). The Impact of Copy, Cover, and Comparison Strategies on Improving Elementary Students' Spelling with Inability to Write, Journal of Learning Disabilities, 8(3), 49-73. (Persian).
Qi, Yugang. Tan, Sijie. Sui, Mingyang., Wang, Jianxiong. (2018). Supervised Physical Training Improves Fine Motor Skills Of 5-Year-old Children. Rev Bras Med Esporte, 24(1).
Saeed Mahmoud, R., El-negmy, H., Mohamed Kamal, H., Alawady., M., Saeed Alsakhawi, R.(2018). Balance master versus Treadmill training on dynamic balance in Hemiparetic Cerebral Palsied children, Journal of Advanced Pharmacy Education & Research,(8), 15-20.
Sajedi, F., Barati, H. (2014). The effect of Perceptual Motor Training on Motor Skills of preschool children, Iranian Rehabilitation Journal, 12(19).
Shah, H., Kommu, J., Somaiya, M., Nagpal, J. (2019). Clinical practice guielines on assessment and management of specific learning disorders, Indian Journal of Psychiatry, 8(61), 21-25.
Susan D., Mayes, Rosanna P., Breaux, Susan L., Calhoun, Sara S., Frye.(2017). High Prevalence of Dysgraphia in Elementary Through High School Students With ADHD and Autism, Journal of attention disorders, 23(8), 787-796.
Tavakolim, z., Nezakat Alhoseini, M., Faramarzi, S., Safavi Homami, SH. (2015). The effect of perceptual and motor exercises on the attention function of children with visual impairment, Exceptional Children Quarterly, 15(1), 30-43. (Persian).
Westendorp M., Hartman E., Houwen S., Huijgen B., Smith J., Visscher C.(2014). A longitudinal study on gross motor development in children with learning disorders. Res Dev Disabil, 35(2), 357-363.
Zeng, Nan., Ayyub, Mohammad., Sun, Haichun., Wen, Xu., Xiang, Ping., Gao, Zan.(2017). Effects of Physical Activity on Motor Skills and Cognitive Development in Early Childhood: A Systematic Review, BioMed Research International, 13.
Zigler, a. s. (2005). The improvement of reading comprehension of the second grad at – risk student using multisensory methods of instruction. Journal of special education. 57, 324.89.
Zolna, Konrad., Jolly, Caroline., Casteran, Laurence., Johal, Wafa., Dillenbourg, Pierre.(2019). The Dynamics of Handwriting Improves The Automated Diagnosis of Disgraphia, arXiv:1906.07576v1, [cs.CY]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,747 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,209 |