تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,742,352 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,919 |
مقایسه اثربخشی برنامههای مدیریت والدین و دلسوزی به خود بر سطوح خودانتقادی مادرانِ کودکان دارای اختلالات یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 4 - شماره پیاپی 39، تیر 1400، صفحه 104-124 اصل مقاله (235.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2021.7010.1748 | ||
نویسندگان | ||
فرامرز فرضی وانستانق1؛ سمیه تکلوی* 2؛ عذرا غفاری2 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
2استادیار،گروه روان شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی برنامههای مدیریت والدین و دلسوزی به خود بر سطوح خودانتقادی مادران کودکان دارای اختلالات یادگیری بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون چندگروهی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران کودکان دارای اختلالات یادگیری مراجعهکننده به مراکز مشکلات ویژه یادگیری شهر اردبیل در سالتحصیلی 1397-1398 بود. تعداد نمونه مورد پژوهش 60 نفر از مادران جامعه مذکور بود که به شیوهی تصادفی در 3 گروه آموزش برنامه مدیریت والدین (20 نفر)، آموزش دلسوزی به خود (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. یک گروه آزمایش 8 جلسه یک ساعته آموزش مدیریت والدین و یک گروه 8 جلسه 70 دقیقهای آموزش دلسوزی دریافت کردند. به منظور گردآوری دادهها از مقیاس سطوح خود انتقادی استفاده شد. تجزیه تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و آزمون تعقیبی بنفرونی با نرمافزارآماری SPSS22 صورت گرفت. یافتهها نشان داد هر دو برنامه مداخلهای تأثیر معناداری بر کاهش سطوح خودانتقادی مادران کودکان دارای اختلالات یادگیری دارد (01/0p <). نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که تفاوت اثربخشی برنامه دلسوزی به خود و آموزش مدیریت والدین بر کاهش سطوح خودانتقادیای معناداری نبود (05/0<P). لذا میتوان بیان نمود که هر دو درمان قابلیتهای عملی خوبی برای مداخلات بالینی بر سطوح خودانتقادی را دارا میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت والدین؛ دلسوزی به خود؛ سطوحخودانتقادی؛ اختلالات یادگیری | ||
مراجع | ||
انجمن روانپزشکی آمریکا. (2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM-5. ترجمه یحیی سید محمدی. (1394). چاپ چهارم، تهران: نشر روان.
تکلوی، سمیه و فرشی، آمنه. (1396). مقایسه سطوح خودانتقادی، استرس ادراک شده، عاطفه مثبت و منفی در مادران دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 7(2)، 7-26.
دلاور، علی. (1396). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. چاپ هفدم؛ تهران: نشر رشد.
رییسی، حمیرا و فرامرزی، سالار. (1398). اثربخشی آموزش خودشفقتی بر عزت نفس، تنظیم هیجان و افکار اضطرابی کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله دارای اختلال افسردگی شهرکرد. مجله پرستاری کودکان، ۵ (۳)، ۱۷-۲۵
زمانیان، مرضیه.(1396). اثر بخشی درمان مبتنی بر شفقت بر نگرشهای ناکارآمد، خود انتقادی، شفقت به خود بیماران مبتلا به ام .اس. کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد.
سرابی جماب، ملیحه؛ حسنآبادی، حسین؛ مشهدی، علی و اصغری نکاح، سیدمحسن. (1391). تاثیر آموزش والدین برخودکارآمدی مادران کودکان مبتلا به درخودماندگی. اصول بهداشت روانی. 13(49)، 84-93.
شریعتی، مریم؛ نجمه، حمید؛هاشمی شیخ شبانی، اسماعیل؛ بشلیده، کیومرث و مرعشی، علی. (1395). اثربخشی درمان مبتنی بر مهرورزی بر افسردگی و خودانتقادی دانشجویان. دانش و پژوهش در روانشناسی، ۱۷(۱)، ۴۳-۵۰.
گل پور، رضا؛ ابوالقاسمی، عباس؛ احدی، بتول و نریمانی، محمد. (1393). مقایسهی اثر بخشی روشهای آموزش خود- دلسوزی شناختی و درمان متمرکز بر هیجان بر بهبود سلامت جسمانی و روانی دانشآموزان مبتلا به افسردگی. مجلهی روان شناسی مدرسه، 3(2)، 169-153.
غفاریان، حدیثه و خیاطان، فلور. (1397). تأثیر آموزش درمان مبتنی بر شفقت بر خودپنداره و ابراز وجود دانشآموزان دختر دوره اول دبیرستان. دانش و پژوهش در روانشناسی، 19(71)، 26-36.
نریمانی، محمد؛ شاهعلی، اعظم و کیامرثی، آذر. (1393). اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی/کم توجهی. مجلهی روان شناسی مدرسه، 3(4)، 142-128.
هاشمی، زهره.(1397). اثربخشی آموزش فنونهای ذهنآگاهی انفصالی و آموزش توجه بر بهبودافسردگی و نشخوار فکری در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 8(1)، 126-142.
Ahmadi, H. & Hemati, G. (2016). Comparing the General Health among Mothers of Students with Neurodevelopmental Disabilities. Journal of Health Promotion Management, 6(3),15-22.
Alighanavati, S., Bahrami, F., Goudarzi, K. & Rrouzbahani, M. (2018). Effectiveness of compassion-based therapy on Quality of Life and Happiness of women with breast cancer in Ahvaz city. Journal of NE; 7(2): 53-61. (Persian).
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of DSM-5 Psychiatric Disorders. Yahya Sayed Mohammadi translation. (2014). Fourth Printing, Tehran: Ravan Publishing. (Persian).
Baer, R.A. (2010). Self-compassion as a mechanism of change in mindfulness and acceptance based treatments. In R. A. Baer (Ed.), Assessing mindfulness & acceptance processes in clients (pp. 135–154). Oakland: New Harbinger.
Blatt, S.J. (2008). Polarities of experience: Relatedness and self-definition in personality, development, psychopathology, and the therapeutic process. Washington, DC: American Psychological Association.
Clark, S. & Coker, S. (2009). Perfectionism, self-criticism and maternal criticism: A study of mothers and their children. Personality and Individual Differences, 47(7): 321-325.
DaPaz, N.S., & Wallander, J.L. (2017). Interventions that target improvements in mental health for parents of children with autism spectrum disorders: a narrative review. Clinical Psychology Review, 51, 1–14.
Delavar, A. (2017). Theoretical and practical foundations of research in the humanities and social sciences. Seventeenth Edition; Tehran: Roshd Publishing. (Persian).
Denis, G. & Bernard, S. (2013). Exposure and response prevention with or without parent management training for children with obsessive–compulsive disorder complicated by disruptive behavior: A multiple–baseline across–responses design study. Journal of anxiety disorders, 27(3): 298-305.
Diedrich, A., Grant, M., Hofmann, S.J., Hiller, W. & Berking, B. (2014). Self-compassion as an emotion regulation strategy in major depressive disorder. Behavior Research and Therapy, 58(3): 43-51.
Dyson, L. (2018). Unanticipated Effects of Children with Learning Disabilities on Their Families. Learning Disability Quarterly, 33(1):43-55.
Fazeli, A., Mahmoud Alilou, M. & Beyrami, M. (2016). The Effectiveness of Parent Management Training in Improving Parental Stress of Children with Attention Deficit Disorder. Academic Journal of Psychological Studies, 5(1): 91-101. (Persian).
Feagans, LV., Merriwether, AM. & Haldane, D. (1991). Goodness of Fit in the Home Its Relationship to School Behavior and Achievement in Children with Learning Disabilities. J Learn Disable; 24 (7):413–20.
Ghafarian, H. & Khayatan, F. (2018). The Effect of Training Compassion Focused Therapy on Self-Concept and Assertiveness amongst High School Female Students. Knowledge & Research in Applied Psychology, 19(71): 26-36. (Persian).
Gilbert, P. & Procter, S. (2006). Compassionate mind training for people with high shame and selfcriticism: Overview and pilot study of a group therapy approach. Clinical Psychology & Psychotherapy, 13(6), 353–379.
Gilbert, P. (2009). Introducing Compassion Focused-Therapy. Adv psychiatry treat, 15, 199–208.
Golpour, R., Abolghasemi, A., Ahadi, B., Narimani, M. (2014). Comparison of effectiveness of cognitive self-compassion training and emotion-focused therapy on physical and mental health in depressed students. Journal of School Psychology, 3(2), 153-169. (Persian).
Gilbert, P. (2014). The origins and nature of compassion focused therapy. British Journal of Clinical Psychology, 53(1): 6-41.
Hashemi, Z. (2018). The Effectiveness of Teaching Dechachment Mindfulness and Attention Training Techniques on Improving Depression, Anxeity and Rumination in Mothers with a Child with Learning Disorder. Journal of Learning Disabilities, 8(1): 126-142.
Hogan, D.P., Shandra, C.L. & Masall, M.E. (2007). Family developmental risk factors among adolescents with disabilities and children of parents with disabilities. J Adolesc, 30(6): 1001-19.
Hohlfeld, S.J., Harty, M. & Engel, E. (2018). Parents of children with disabilities: A systematic review of parenting interventions and self-efficacy. J Disable, 7(1), 437-443.
Houser, R.M., Springer, K.W. & Pudrovska, T. (2016). Temporal structures of psychology wellbeing: Continuity or Change. Presented at the 2005Meetings of the Gerontogical society of America, or land, Florida. Journal Disability Research, 12, 882-874.
Irons, C. & Lad, S. (2017). Using Compassion Focused Therapy to Work with Shame and Self-Criticism in Complex Trauma. Australian Clinical Psychologist, 3(1): 47-54.
Joan, E.G. (2020). Social Learning Theory in Encyclopedia of Infant and Early Childhood Development (Second Edition). Reference Module in Neuroscience and Biobehavioral Psychology. PP. 221-228.
Karande, S. (2009). Quality of life of parents of parents of children with newly diagnosed specific learning disability. J Postgrad Med, 55(2): 97-103.
Keen, D., Rodger, S., Doussin, K. & Braithwiate, M. (2007). A pilot study of the effect of a social pragmatic intervention on the communication and symbolic of children with autism. Autism; 11(1): 63-713
Lardier, L.A., Blacher, J. & Swanson, H.L. (2000). Sibling relationship and parent stress in families of children with and without learning disabilities. Learn Disable, 23(2): 105- 16.
Little, L. (2010). Differences in stredd and coping for mothers and fathers of children with Aspergers syndrome and nonverbal learning disorders. Pediatr Nurs, 28(6):565-570.
Maria, C.M. Luciana, S., Tomasettod, C., Giulia, C. & Patrizia, S. (2019). Health-related quality of life and psychological wellbeing of children with Specific Learning Disorders and their mothers. Research in Developmental Disabilities, 87, 43-53.
McAloon, J. & Karina D. (2019). Preventative Intervention for Social, Emotional and Behavioral Difficulties in Toddlers and Their Families: A Pilot Study. Int J Environ Res Public Health; 16(4): 569.
Neff, K.D. & Germer, C.K. (2013). A pilot study and randomized controlled trial of the mindful self-compassion program. Journal of Clinical Psychology, 69(3): 28- 44.
Narimani, N., Shahali, A. & Kiamarsi, A. (2015). The effectiveness of parent management training on educational motivation in students with attention deficit / hyperactivity disorder. Journal of School Psychology, 3(4), 128-142. (Persian).
Norbala, F. (2013). Effectiveness of compassion mind training on anxiety and self-criticism among depressed patients. Thesis for M. A in Clinical Psychology, Allameh Tabatabaei University, Tehran. (Persian).
Reisi, H. & Faramarzi, S. (2019). The effectiveness of self-compassion on self-esteem, emotion regulation and anxiety thoughts in the children’s (10-12 years) with depression disorder in the city of Shahrekord. JPEN, 5 (3): 17-25. (Persian).
Sanders, M. R., Pidgeon, A., Geavestock, F., Connors, M. D., Brown, S. & Young, R. (2004). Dose parental attribution retraining and anger management enhance the effects of the Triple p- positive parenting program with parents at risk of child maltreatment? Journal of Behavior Therapy, 35(3): 513-535.
Sanders, M.R., Markie D.C,. & Turner, K.M. (2003). Theoretical, scientific and clinical foundational of the Triple p-positive parenting program competence. Parenting, Research and Practice Monograph, 1: 1-25.
Sarabi Jamab., HassanAbadi, H., Mashhadi, A. & Asgharinekah, M. (2011). The effectiveness of parent training on self-efficacy of mothers of children with Autism. Journal of Fundamentals of Mental Health, 13(49): 84-93. (Persian).
Shariati, M., Hamid, N., Hashemi ShaykhShabani, E., beshlideh, K. & Marashi, A. (2015). The Effectiveness of Compassion Focused Therapy on Depression and Self Criticism of Female University Students. Knowledge & Research in Applied Psychology, 17(1): 43-50.
Shinn, MM. (2014). Parent-child interaction therapy with a deaf and hard of hearing family. Clin Case Stud, 12(6): 27-411.
Sirois, FM., Kitner, R. & Hirsch, JK. (2015). Self-compassion, affect, and health-promoting behaviors. Health Psychol; 34(6):661-9.
Smeets, E., Neff, K.D., Alberts, H. & Peters, M. (2014). Meeting suffering with kindness: Effects of a brief self-compassion intervention for female college students. Perspective, Psychiatry Research, 190(1):72–78.
Spijkers, W., Jansen, D.E., DeMeer, G. & Reijneveld, SA. (2015). Effectiveness of a parenting programme in a public health setting: a randomized controlled trial of the positive parenting programmer (Triple P) level 3 versus care as usual provided by the preventive child healthcare (PCH). BMC Public Health.
Taklavi, S. & Farshi, A. (2018). Comparing the levels of self-criticism, perceived stress, and positive and negative effects in mothers of student with and without learning disorders. Journal of Learning Disabilities, 7(2): 7-26. (Persian).
Thampson, R. & Zuroff, D.C. (2004). The levels of self–criticism scal: comparative self– criticism internalized self-criticism. Personality and individual differences, 36: 419- 430.
Wong, Y., Lai, A. Martinson, I. & Wong, T. (2006). Effects of an education programmer on family participation in the rehabilitation of children with developmental disability. J Intel Disable, 10(2): 165-89.
Yamaguchi, A. & Kim, M.S. (2013). Effects of Self – Criticism and Its Relationship with Depression across Cultures. International Journal of Psychological studies, 5(1): 74- 81.
Yun-Ju, H. (2018). Parental Stress in Families of Children with Disabilities. Intervention in School and Clinic, 53(4), 26- 32.
Zamani, M. (2018). The Effectiveness of Compassion-Based Therapy on Dysfunctional, Self-Critical Attitudes, Compassion for MS Self-Patients. Master of Clinical Psychology. Islamic Azad University of Najaf Abad Branch. (Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,546 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 961 |